Grafia.fi verkkopalvelu ja verkkokauppa

Tutustu Grafian sivustoon

www.grafia.fi

Grafia on visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö. Lähes 1300 ammattilaisen yhteisö edistää visuaalisen viestinnän suunnittelun alaa ja ajaa jäsentensä etua.

Uudistettu Grafian verkkopalvelu esittelee graafisia suunnittelijoita, jakaa tietoa alasta sekä ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista. Grafialla on myös oma näyttelytila Luonnos, ja se järjestää vuosittain alan tunnetuimman visuaalisen viestinnän kilpailun Vuoden Huiput, jolla on myös oma verkkosivusto.

Lähtökohdat

Grafian verkkopalvelu ja samassa projektissa uudistettava Vuoden Huippujen sivusto olivat lähes 10 vuotta vanhat, ja julkaisujärjestelmä vanhentunut. Sisällöntuotanto oli haasteellista ja verkkokaupan toiminnallisuudet puutteelliset. Verkkokaupan toiminnot, jäsenille viestiminen ja jäseneksiliittymisprosessi vaativat paljon manuaalista työtä. Jäsenille ei myöskään ollut tarjolla tarpeeksi kohdennettua sisältöä.

Ratkaisu

Grafia lähti rohkeasti uudistamaan verkkopalvelua kokonaisvaltaisesti. Redandblue ja Grafia työstivät palvelun konseptia ja teknisiä ominaisuuksia useissa työpajoissa. Palvelupolkuja käytiin läpi mm. jäseneksi liittymisen osalta, ja aikaisemmin hyvin manuaalinen prosessi automatisoitiin keskustelemaan CRM:nä ja uutiskirjejärjestelmänä toimivan Gruppo-järjestelmän kanssa.

Käyttäjälähtöinen konseptointi

Konseptoinnin aikana tunnistettiin olemassa olevien jäsenten palvelemisen tarve entistä vahvemmin. Grafian sivuille päätettiin rakentaa oma intranet-osio jäsenille, jotka voivat nyt kirjautua omilla jäsentunnuksillaan intranetin puolelle. Jäsenyys tunnistetaan Gruppo CRM:n avulla. Intranet palvelee jäseniä tapahtumilla, materiaaleilla ja Grafia-median artikkeleilla, jotka ovat saatavilla vain kirjautuneille käyttäjille. Jäsenille luotiin myös interaktiivisia toimintoja, ja he voivat esimerkiksi ehdottaa omaa tapahtumaa, kuten näyttelyä, Grafian tapahtumakalenteriin.

Sisällönhallinnasta kustomoitava ulkoasu Luonnos-osiolle

Erikoistoiminnallisuutena Grafian verkkopalveluun luotiin Luonnos-näyttelytilalle oma osio, joka käyttää visuaalisuutena Luonnoksen sen hetkistä visuaalista ilmettä. Osion värit voi päivittää kunkin ilmeen mukaiseksi suoraan sisällönhallintajärjestelmän kautta värikoodin syöttämällä. https://grafia.fi/luonnos/

”Grafian verkkosivujen isommasta uudistuksesta oli aikaa jo kymmenen vuotta ja kaipasimme erityisesti järjestelmän ja käyttöliittymän tuomista tähän päivään. Grafia.fi on verkkopalvelun toteuttajalle melko haastava kokonaisuus jäsenalueineen, Tekijät-sivustoineen, kauppoineen ja laajoine sisältöineen. Halusimme, että sivut tuodaan WordPress-pohjalle, vaikka se tarkoittikin pitkälle vietyä kustomointia. Kokonaisuus saatiin toimimaan kuitenkin hienosti.

Suuria muutoksia ulkoasuun ei haluttu tässä vaiheessa tehdä. Visuaalisesti uusien sivujen ilme perustuukin kymmenen vuotta vanhaan TSTO:n Grafialle suunnittelemaan ilmeeseen. Siitä saatiin uusi freesi toteutus Redandbluen osaavissa käsissä. Käytettävyyden parantaminen, ilmeen raikas soveltaminen ja uudet kuvitukset vaikuttivat sivujen ulkoasuun tekemällä siitä entistä ilmavamman.

Erityinen kiitos Redandbluen mukavalle tiimille projektinhallinnasta! Verkkouudistus on jokaisen viestintäpäällikön painajainen, mutta tämä prosessi oli jouheva. Ilman suurempia haasteita pysyimme aikataulussa ja Redandbluella jaksettiin opastaa uuden käyttöjärjestelmän ja pitkälle kustomoidun WP-sivun käytössä. Voin lämpimästi suositella Redandblueta kumppaniksi haastavampiinkin verkkohankkeisiin!”

Katja Ojala, viestintäpäällikkö, Grafia ry

Kuvituskonsepti – käsin tehdyt kuvitukset

Verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä tunnistettiin myös tarve kuvituskuvamateriaaleille. Redandblue suunnitteli Grafialle kaksi erilaista kuvituspatternia, jonka osia käytetään sivuston kuvamateriaalina. Kuvitukset on tuotettu paperileikkausmenetelmällä, ja inspiraationa on toiminut kirjasimet ja orgaaninen kädenjälki. Kuvituksia tuotettiin tumman ja vaalean sävyisinä yhdistelminä eri käyttötarpeita varten. Kuvituksia käytetään myös Grafian uutiskirjeissä ja sosiaalisen median kanavissa.

Verkkokauppa ja integraatiot

WordPress-verkkopalvelun yhteyteen toteutettiin myös uusi verkkokauppa WooCommercella. Verkkokaupan ostoprosessi automatisoitiin ja kaupan nostoja voi lisätä nyt kautta verkkopalvelun sisällön kannalta relevantteihin kohtiin. Maksupalveluntarjoajana ja -rajapintana toimii Paytrail.

Pääsivusto koostuu lisäksi ajankohtaisista uutisista ja tapahtumista sekä Tekijät-osiosta, jonka profiilit generoituvat suoraan jäseneksi liittyneistä henkilöistä. Jäsenet voivat halutessaan täydentää omaa profiiliaan portfoliolinkeillä ja työnäytteillä. Jäsenet pystyvät myös päivittämään omia tietojaan verkkopalvelun kautta suoraan jäsenrekisteri Gruppoon Vue-aplikaation avulla.

Grafia tarjoaa Tekijät-osion avulla markkinapaikan visuaalisen suunnittelun osaamiselle.

Verkkopalvelun uutiskirjeen tilaajat siirtyvät suoraan Gruppon tilaajarekisteriin. Sivusto on AA-tason saavutettava ja siinä on kaksi kieliversiota.

Käyttöönotto ja jatkokehitys

Verkkopalvelun käyttöönoton yhteydessä tehtiin mittava sisältömigraatio Crasmanin julkaisujärjestelmästä.

Grafia.fi on redandbluen ylläpidossa ja jatkokehityksessä. Työstämme parhaillaan Vuoden Huippujen uutta sivustoa, jossa mm. alkuvaiheen tuomaroinnit hoidetaan jatkossa järjestelmän kautta.

Tutustu verkkopalveluun:

www.grafia.fi

Apunasi projektin joka vaiheessa

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Reeta Laamo

Toimitusjohtaja, Senior Designer

044 362 7714

Oletko uudistamassa teidän verkkopalvelua? Lähetä viesti, niin keskustellaan tarkemmin.

Muut työt