Blogi

08.06.2022

Kuinka käyttää Yoast SEO -työkalua?

Jaa

WordPressiin on mahdollista asentaa monia erilaisia SEO-lisäosia, joista moni hoitaa homman, mutta erityisesti Yoast on varma ja helppo valinta.

Jos sinulla on verkkosivusto ja haluat houkutella sivuillesi enemmän ihmisiä, hakukoneoptimoinnin tulisi ehdottomasti olla osa markkinointistrategiaasi. Yoast SEO -lisäosa auttaa sinua siinä korjaamalla paljon teknisiä asioita puolestasi. Tärkein neuvo: Muista, että tekstisi tulisi olla kohdennettu yleisöllesi. Jos kirjoitat esimerkiksi kukkien kasvatuksesta olisi sisältösi hyvä olla selkeästi suunnattu kukkien hoidosta kiinnostuville. Tässä vinkkejä kuinka käyttää tätä näppärää työkalua.

1. Määritä sivullesi avainsana

Jotta Yoast SEO voi tehdä työnsä, sinun on ensin päätettävä sivullesi/viestillesi avainsana. Avainsana on se, minkä perusteella haluat sijoittua Googlessa. Kun olet päättänyt avainsanasi, SEO-analyysi tarkistaa kohdeavainsanasi sisällyttämisen seuraavissa:

  • Sivun otsikko
  • Otsikko ja alaotsikko
  • URL-osoite
  • Artikkelin sisältö
  • Metakuvaus
  • Kuvan alt-tunnisteet

Jos olet onnistunut ja sisällyttänyt avainsanasi kaikkialle, Yoast osoittaa tämän sinulle vihreällä merkillä.

2. Vihreä merkki ei kuitenkaan tarkoita, että sisältösi olisi heti Googlen parhaiden hakutulosten joukossa

Olet tehnyt kaiken oikein ja jokainen luettelon merkki näyttää vihreää, mutta sivusi ei silti näy Googlen parhaiden hakutuloksissa? Syy tähän on simppeli. Googlella on vain niin paljon tilaa huipputuloksille, että kaikki nämä sivut ovat myös varmasti optimoineet avainsanansa.

Google etsii monia asioita määrittäessään sivusi sijoitusta, kuten verkkotunnuksesi ikä, linkit muilta verkkosivustoilta sivullesi ja verkkosivun sitoutuminen.

3. Älä keskity liikaa vihreisiin merkkeihin

Sinun ei ikinä tule kopioida avainsanoja sisältöösi vain ilahduttaaksesi Yoastia. Lopeta vihreiden merkkien nieleminen ja pureudu sen sijaan sisältöösi. Tietysti haluat sisällyttää avainsanasi oikeisiin paikkoihin, mutta jos sisältösi on lyhyttä eikä tuo todellista arvoa, se ei riitä saavuttamaan korkeaa sijoitusta Googlessa.

4. Älä ole valitsemasi avainsanan orja

Yoast on työkalu, joka havaitsee vain tarkat avainsanahaut. Jos käytät synonyymejä, Yoast SEO -merkkisi ovat punaisia

Älä myöskään unohda, että ero hyvältä kuulostavan otsikon kirjoittamisen ja avainsanasi sisältävän otsikon kirjoittamisen välillä, on hiuksen hieno. Sinun on löydettävä oikea tasapaino. Otsikon luominen, jota ihmiset todella klikkaavat, on tärkeämpää kuin Yoastin vihreä merkki.

5. Määritä metatietosi Yoast SEO:n avulla

Yksi Yoast SEO:n tärkeimmistä toiminnoista on mahdollisuus muokata sivusi otsikkoa ja metakuvausta. Ne näkyvät Googlessa ja kun jaat sivusi sosiaalisessa mediassa, joten on tärkeää, että ne ovat informatiivisia ja houkuttelevat ihmisiä klikkaamaan.

Google käyttää klikkaus-suhdetta (CTR) hyvän tuloksen määrittämiseen. Jos useammat ihmiset klikkaavat sivuasi, Google nostaa sinua ylöspäin. Tästä syystä metakuvauksen optimointi on tärkeää, kuten myös nimikkeiden optimointi. Ajattele otsikkoasi ja kuvaustasi kutsuna, jota ihmiset napsauttavat.

Yhteenveto

Yoastia on hyvä käyttää suunnan antamiseen, mutta se ei ole kuitenkaan SEO:n taikakalu. Sisältösi tulee aina olla etusijalla. Tämä tarkoittaa, että ennen kaikkea sinun on kirjoitettava toimiva artikkeli, jota ihmiset lukevat mielellään.

Lisää ajankohtaisia