Blogi

05.03.2021

Redandblue + digimarkkinointi – jututettavana kasvuhakkeri Paavo

By Paavo Virta

Jaa

Redandbluen kasvuhakkeri Paavo Virta kertoo mitä digimarkkinointi redandbluella tarkoittaa.

Mitä analytiikan ja digimarkkinoinnin kehittäminen tarkoittavaa meillä?

Meillä on hiottu aika paljon lähestymistapaa analytiikan ja digimarkkinoinnin kehitykseen. Toimintatapa ja prosessit mukailevat kasvuhakkeroinnin filosofiaa, josta tosin kaikilla on varmaan hieman erilainen näkemys. Lyhyesti voisi sanoa, että me haluamme olla luovia ja kokeilla eri asioita ja kanavia markkinoinnissa. Siten pyritään löytämään parhaat keinot digitaalisen markkinoinnin tekemiseen. Verkkopalvelun ja käyttäjien ymmärtäminen on kaiken tekemisen keskiössä ja sitä ymmärrystä rakennetaan testaamalla ja oppimalla – eli datalla. 

Taustatyö on tärkeää tehdä hyvin. Sen kautta päästään siihen mindsettiin, joka auttaa markkinoinnin suunnittelussa ja analytiikan kehittämisessä. Lähdemme yleensä liikkeelle analytiikka- ja markkinointityöpajalla sekä mittaussuunnitelman tekemisellä. Niiden jälkeen meillä on mm. kohderyhmät ja tavoitteet kirkkaana mielessä ja tärkeimmät viestit sekä kanavat mietittynä. Kun saitin seuranta vielä päivitetään mittaussuunnitelman mukaiseksi ja yhdistetään konversiopisteet mainontaan, niin hyvä pohja onnistuneelle digimarkkinoinnille on rakennettu.

Mittariston seurantaan ja visualisointiin liittyy yhden portaalin lähestymistapa. Eri kanavia on tavallisesti paljon – on Analytics, Search Console, Ads, some-kanavat ja niin edelleen. Se tekee asiakkaan päässä seurannasta ja raportoinnista eteenpäin haastavaa. Me yhdistämme tietolähteet yhteen paikkaan ja visualisoimme olennaisen datan  ja tärkeimmät mittarit helposti seurattavaan, asiakasystävälliseen muotoon Google Data Studioon. Samaahan tehdään paljon korporaatiomaailmassa – Microsoftin Power BI:hin yhdistetään yrityksen dataa eri tietolähteistä, jotta seuraaminen helpottuu. Emme halua, että se on vain isojen yritysten yksinoikeus, vaan seurannasta pitää tehdä helppoa ja läpinäkyvää kaikille. 

Millaisia digitaalisen markkinoinnin palveluita redandblue tarjoaa asiakkaille? 

Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakuneoptimointi ja sisältökehitys sekä niihin liittyvät analyysit ovat tärkeä osa markkinoinnin kokonaisuutta. Toisinaan törmää tilanteisiin, joissa rahaa kaadetaan klikkimainontaan paljon, mutta ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota sen taustalla oleviin sisältöihin ja orgaanisen liikenteen mahdollisuuksiin. Me katsomme aina kokonaiskuvaa. Usein sisältöjä kehittämällä ja optimoimalla voi saada paljon tehoa markkinointiin kohtalaisen pienellä vaivalla. Hyvä sisältö kun tuo parhaimmillaan tasaisesti orgaanista liikennettä ja laskee myös klikkien hintoja Google-mainonnassa. 

Yleensä hyödynnämme SEO-projekteissa avainsana-analyysia, kilpailija-analyysejä ja teknistä analyysia sivuston sisällöistä. Niiden avulla tehdään suunnitelma ja toimenpiteet sisältöjen kehittämiseksi sekä orgaanisen Google-näkyvyyden kehittämiseksi. Samoja analyysejä hyödynnetään myös Google Ads hakusanamainonnassa, joten tästäkin saadaan niin sanotusti tuplahyöty.

Google Ads -mainonta (SEM, PPC, Display, Shopping)

Google Ads hakusana- ja display-mainonta ovatkin vahvasti edustettuina markkinoinnin työkalupakissamme. Googlen ekosysteemiä hyödyntäen voimme auttaa myös esimerkiksi Google Shoppingissa tai dynaamisessa uudelleenmarkkinoinnissa, jotka nousevat kokoajan yhä tärkeämmiksi verkkokauppapuolella. Näihin liittyy erittäin olennaisesti jo aiemmin mainittu mittariston rakentaminen. Kun konversiopisteet saadaan kytkettyä suoraan mainontaan, on helpompaa – ja tehokkaampaa – lähteä tekemään markkinointia esimerkiksi Googlessa ja somessa.

Adsiin liittyen meillä on myös sellainen vahvuus, että teemme tavallisen hakusanamainonnan lisäksi myös runsaasti Ad Grantsia. Kyseessä on Googlen non-profit-toimijoille tarjoama ilmainen mainosbudjetti hakusanamainontaan. Meillä on jo aiemmin ollut asiakkaina paljon järjestöjä ja säätiöitä, joita olemme voineet auttaa ottamalla käyttöön Googlen tarjoamia ilmaisia markkinointimahdollisuuksia. 

Some-mainonta ja uudet aluevaltaukset (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Reddit, Tiktok, younameit…)

Some-kanavat mietitään aina sen mukaan, miten hyvin ne palvelevat asiakkaan tarpeita ja miten hyvin kohderyhmät niistä tavoittaa. Usein lähdetään kokeilemaan useaa kanavaa, joista parhaiten toimivat jätetään ja niihin satsataan. Some-markkinoinnissa meiltä saa apua etenkin Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter -mainontaan, mutta kenttä muuttuu koko ajan ja pidämme vahvasti silmällä kanavia, jotka voisivat toimia asiakkaalla parhaiten. Voimme auttaa myös esim. Reddit ja YouTube -markkinoinnissa ja seuraamme aktiivisesti, miten TikTok for Business kehittyy. 

Tulevaisuudessa tulemme varmasti auttamaan asiakkaita myös Amazonin verkkokauppaan liittyvien markkinointitoimenpiteiden kanssa. Ruotsiinhan Amazon avattiin viime lokakuun lopussa ja on vain ajan kysymys, koska se laajenee rytinällä myös muihin Pohjoismaihin. 

Vastauksista julkaistaan myöhemmin tiivistetty versio verkkomedia Vierityspalkki.fi:ssä

Paavo Virta

04123123

Mitä saisi olla?

Palveluitamme

Digimarkkinointi

Keräämme ymmärrystä datasta, ja luomme uutta kasvua sen pohjalta. Teemme digimainonnan lisäksi mittaussuunnitelmia sekä optimoimme palveluita.

Lue lisää

Tutkimus ja palvelumuotoilu

Tutkimuksen avulla ymmärrämme paremmin ihmisten toiveita ja tarpeita. Repertuaariimme kuuluvat palvelumuotoilun keskeisimmät työkalut. Teemme lisäksi käyttäjätutkimusta sekä testausta.

Lue lisää

WooCommerce -verkkokaupat

WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta, eikä syyttä. Yhdistettynä WordPress-julkaisujärjestemään kokonaisuudesta saadaan joustajva ja helppokäyttöinen digitaalinen kivijalka yrityksellesi.

Lue lisää

WordPress-sivut

WordPress -julkaisujärjestelmällä palveluiden ylläpito on helppoa ja mukavaa. Palveluista tulee tietoturvallisia, kevyitä ja helposti jatkokehitettäviä. Rakennamme sinulle oman teeman organisaatiosi omista lähtökohdista käsin.

Lue lisää

Lisää ajankohtaisia