Blogi

04.08.2021

Verkkokaupan sisällöntuotannon aakkoset

By Reeta Laamo

Jaa

Verkkokaupan voimanlähde ovat timanttiset sisällöt. Ympärivuotinen sisältöihin panostaminen kannattaa, sillä laadukkaat sisällöt ovat tie uusintaostoksiin ja asiakkaan luottamukseen. Uskollisten asiakkaiden avulla rakennetaan verkkokaupan jatkuvuutta.

Verkkokaupan sisältö on muutakin kuin pelkkä tuotekortin teksti ja kuva, joiden avulla asiakasta palvellaan perustasolla. Jotta voidaan siirtyä palvelutasoilla portaita ylöspäin, on monipuolisen ja hyödyllistä tietoa tarjoavan tuotekortin yhteyteen tuotettava erityyppisiä sisältöjä. Hyvä sisältö tuo kaupankäyntiä ja vähentää samalla markkinointikustannuksia. Kun itse olet asiantuntijan roolissa, tarvitaan vähemmän asiakaspalvelua ja maksullinen markkinointi on edullisempaa.

Sisältö on brändin kiteytymä, ja sen avulla pystyt kertomaan sekä visuaalisesti että tekstin avulla, mistä verkkokaupassasi on kyse. Kun tuotat runsaasti sisältöä ja nostat sitä esille säännöllisesti, voit vahvistaa asiakkaiden uskollisuutta ja tietoisuutta brändistä. Oletko asiakkaasi mielessä, sitä on vaikeaa todentaa, mutta verkkokauppaan palaavat asiakkaat kertovat, että olet tehnyt ainakin jotain oikein.

Olemme laatineet verkkokauppiaan toiminnan tueksi listan, joka johdattelee sinut kehittämään verkkokauppasi sisältöjä. Sisällöntuotannon aakkoset kokoavat huoneentauluksi keskeisimmät verkkokaupan sisällöntuotannon vinkit.

A: Ainutlaatuinen sisältö tuottaa parempia tuloksia. Älä kopioi muilta, vaan tuota omaa materiaalia.

B: Blogitekstit antavat lisätietoa sekä luovat mielikuvaa tuotteista ja niiden käyttämisestä. Blogien avulla on mahdollista synnyttää yhteisöllisyyden tunnetta.

C: Chat-palvelu on asiakkaan asioinnin auttamista ostopolulla eteenpäin ja lisämyynnin paikka.

D: Dynaaminen sisältö mukautuu käyttäjän kiinnostuksen ja käyttäytymisen perusteella. Dynaamista sisältöä ovat esimerkiksi tuote- ja palveluehdotukset, jotka perustuvat viimeisimpiin valintoihisi.

E: Ekspertti palvelee parhaiten omalla alallaan. Tarjoa hyödyllistä tietoa ja ole asiantuntija.

F: Faktat pöytään. Tarjoa totuudenmukaista tietoa, älä kirjoita soopaa.

G: Google tykkää, kun sisältöä on riittävästi ja se on yksilöllistä. Lisäksi parasta on, jos sisältö on muuttuvaa kuten esimerkiksi tuotekortin tuotekysymykset.

H: Hakuominaisuudet kuntoon. Ajattele hakusanat mahdollisimman laajasti mutta silti tarkasti tuotteitasi tai palveluitasi koskien.

I: Informatiivisuus verkkokaupan sisällössä on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia. Asiakkaan on saatava riittävästi tietoa voidakseen tehdä ostopäätöksen.

J: Jaa sisältöä somessa aktiivisesti. Tarjoa myös asiakkaillesi mahdollisuus jakamiseen.

K: Kuvat on hyvä olla ammattilaisen ottamia. Kuvapankkikuviin ei kannata sortua. Tuotekuvissa olisi hyvä olla jokin kuva, jossa tuote on käytössä luonnollisessa ympäristössään, kuten esimerkiksi kello ranteessa.

L: Luotettavuus syntyy asiantuntemuksesta ja selkeydestä. Älä piilota asioita ja kerro avoimesti tuotteesta sekä palveluista.

M: Määrätietoisuus verkkokaupan sisällön kehittämisessä on tärkeää. Tekemäsi työ tuottaa tuloksia vähitellen.

N: Nostot tuovat tekstiin selailtavuutta ja selkeyttä. Nostojen avulla houkutellaan lukija tekstin ääreen. Nostoja voivat olla myös asiakaspalautteet.

O: Oikeat aiheet oikeille ihmisille. Tarjoa sisältöä, josta asiakkaasi ovat kiinnostuneita. Luo yhteisö ja anna sen jutella keskenään. Toimi moderaattorina tarpeen mukaan.

P: Pilkottu sisältö on selkeämpi. Jaottele tekstiä ja kevennä otsikoilla sekä videoilla. Nosta tärkein sisältö aina alkuun.

Q: Qverty – on yleisin näppäimistöjen kirjainten asettelutapa, mutta se ei ole ainoa. Joskus on piristävää vaihtaa asioiden paikkaa ja täten luoda ihan uudenlaista sisältöä. Muista, että verkkokaupan sisältöjen suhteen voi helposti tehdä kokeiluja.

R: Ristiinlinkittäminen kannattaa! Mitä enemmän sisältöä jaetaan eri paikoissa, sen suurempi näkyvyys. Jotta myös Google ymmärtäisi kokonaisuuden osien liittyvän toisiinsa, myös kaupan sisäinen ristiinlinkittäminen on tärkeää.

S: Some on verkkokauppasi siivet. Somemarkkinoinnilla ja aktiivisella someprofiililla tuet verkkokauppasi brändiä.

T: Testaukset ja testikokemukset kannattaa jakaa avoimesti. Tuotteiden aidoilla arvioinneilla on suuri merkitys harkintavaiheessa.

U: Ulkoasu on osa sisältöä. Ulkoasuun kuuluu monia tärkeitä elementtejä, jotka kannattaa sijoittaa ajatuksella oikein.

V: Videoihin ja vinkkeihin kannattaa aina panostaa. Hyvän videon viraaliarvo on korkea.

X: X-tekijä – mikä se sinun brändilläsi on? Tuo esiin brändisi ainutlaatuisuutta ja panosta yksilöllisyyteen. Brändi rakennetaan sisällön avulla.

Y: Ykköspositioon hakutuloksissa kannattaa pyrkiä. Tuota hakusanoja vastaavaa hyvälaatuista sisältöä, jotta nouset esiin asiakkaiden etsiessä palveluita ja tuotteita.

Z: Zoomausmahdollisuus verkkokaupan kuvissa on hyvä lisäarvo. Moni asiakas haluaa tarkastella tuotetta lähempää.

Ä: Ärsyttävä sisältö on ostamisen este. Liian pitkä tai epämääräinen teksti sekä huonot tuotekuvat ärsyttävät. Ärsyyntynyt asiakas ei palaa kauppaan.

Ö: Öykkäröinti kannattaa ohjata verkkokauppasi ulkopuolelle. Rohkaise asiakkaitasi asialliseen keskusteluun ja moderoi keskustelua vain välttämättömissä tilanteissa. Älä tee asiakaskunnastasi idiootteja.

Reeta on redandbluen toinen perustaja ja Senior Designer, joka on erikoistunut käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja saavutettavuuteen.

Reeta Laamo

044 362 7714

Voimmeko olla avuksi?

Tutustu palveluihimme

WooCommerce -verkkokaupat

WooCommerce -verkkokaupat

WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta, eikä syyttä. Yhdistettynä WordPress-julkaisujärjestemään kokonaisuudesta saadaan joustajva ja helppokäyttöinen digitaalinen kivijalka yrityksellesi.

Lue lisää
WordPress-sivut

WordPress-sivut

WordPress -julkaisujärjestelmällä palveluiden ylläpito on helppoa ja mukavaa. Palveluista tulee tietoturvallisia, kevyitä ja helposti jatkokehitettäviä. Rakennamme sinulle oman teeman organisaatiosi omista lähtökohdista käsin.

Lue lisää
Digimarkkinointi

Digimarkkinointi

Keräämme ymmärrystä datasta, ja luomme uutta kasvua sen pohjalta. Teemme digimarkkinoinnin lisäksi mittaussuunnitelmia sekä optimoimme palveluita.

Lue lisää
Verkkopalvelut ja verkkokaupat

Verkkopalvelut ja verkkokaupat

Olemme erikoistuneet räätälöityihin WordPress-ratkaisuihin, sekä WooCommerce-verkkokauppoihin. Tarjoamme palveluita koko verkkopalvelun elinkaarelle suunnittelusta toteutukseen ja ylläpito- ja jatkokehityspalveluihin.

Lue lisää

Lisää ajankohtaisia