Blogi

19.09.2014

10 seikkaa, joista huomaat että verkkosivusi täytyy uudistaa

By Petteri Laamo

Jaa

redandblue Google design sprint fasilitaattori

Digitaalinen teknologia etenee niin kovaa kyytiä, että välillä hirvittää. Internetiä selataan entistä enemmän kannettavilla älylaitteita. Tämä asettaa organisaatiot uusien haasteiden eteen. Miten verkkokauppani toimii mobiililaitteissa? Voiko käyttäjä suorittaa konserttilipun tilauksen loppuun asti tabletilla? Apua, ovatko sivustomme vanhentuneet?

Keräsimme kymmenen seikkaa, joilla voit testata onko sivustosi tai palvelusi ajan tasalla, vai olisiko päivitys tarpeellista. Testaa itse:

1. Sivustosi on tehty ennen vuotta 2015

Ensimmäinen iPad julkaistiin vasta viisi vuotta sitten, eli yksikään ennen vuotta 2010 julkaistu verkkosivusto ei ole tablettioptimoitu.

TARKISTA:
Hyödyntääkö sivustosi tablettien pyyhkäisytoiminnallisuuksia, sekä vaaka- ja pystytilaa? Miten navigaatio toimii tabletilla?

 

2. Sivu on joko liian pieni tai liian iso

Responsiivinen eli mukautuva suunnittelu mahdollistaa verkkosivun tai -palvelun selaamisen optimisti kaikilla päätelaitteilla. Suurella näytöllä tarkasteltuna sivun elementit skaalautuvat niin, että ne peittävät tyhjän tilan, kun taas mobiililaitteissa sisältö pakkautuu pieneen tilaan.

TARKISTA:
Miltä sivusi näyttää älypuhelimella tai tabletilla katsottuna? Jääkö jotain tärkeää näytön ulkopuolelle? Hyödynnetäänkö koko näytön pinta-alaa pöytäkoneella katsottaessa?

3. Pienet kuvat ja ikonit mössöytyvät retina-näytöillä

Vuonna 2013 yleistyneet retina-näytöt ovat lähes puolet tarkempia kuin vanhemmat LCD-näytöt. Retina löytyy kaikista Applen uusimmista tuotteista. Tarkat näytöt saavat pienet ikonit ja kuvat näyttämään pikselisiltä ja epätarkoilta, jos asiaan ei ole erikseen kiinnitettyä huomiota.

TARKISTA:
Pikselöityvätkö sivustosi ikonit suttuisiksi retina-näytöltä katseltuna?

4. Sivukartta ei vastaa todellisuutta

Kun uusi verkkosivusto tai -palvelu julkaistaan, kaikki elementit ja alasivut ovat siististi oikeilla paikoillaan. Ajan myötä uusia alasivuja luodaan julkaisujärjestelmällä, monesti usean eri henkilön toimesta. Jos sivua ei alunperin ole suunniteltu laajenemaan hallitusti, voi sivusto täyttyä alasivuista, joille ei ole virallista osoitetta. Käyttäjä kokee tällaiset sivut sekavina ja turhauttavina.

TARKISTA:
Onko sivustollasi alasivuja, jonne ei pääse päänavigaatiosta? Vastaako sivustosi rakenne sivukarttaa?

5. Sivuilla on Flashiä tai muita vanhentuneita liitännäisiä

2000-luvulla suositut Flash-sivustot ja -liitännäiset eivät näy tableteilla eikä mobiililaitteilla.

TARKISTA:
Eihän sivustosi navigaatiota tai palvelun kannalta tärkeitä elementtejä ole tehty Flashillä tai muulla vanhalla teknologialla? 

6. Sivustosi ei ole esteetön

Esteettömyydellä tarkoitetaan suunnitteluperiaatetta, jossa pyritään ottamaan huomioon myös näkörajoitteiset käyttäjät. Lukulaitteet ja menetelmät ovat kehittyneet viime vuosista, joten entistä esteettömämmät verkkosivut ovat nykyään helppoa ja edullista totetuttaa.

TARKISTA:
Pystyykö sivustoasi tai palveluasi käyttämään pelkällä näppäimistöllä? Eihän sivuilla esiintyviin kuviin ole upotettu tekstiä? Miten ikonit ja kuvakkeet on nimetty koodiin? 

7. Sivuston tärkein toiminnallisuus ei toimi älylaitteilla

Yritin taannoin tilata lentoa älypuhelimella istuessani kahvilassa. Ei onnistunut. Vanhanaikainen tekniikka voi estää tuotteiden tai palveluiden tilaamisen ja ostamisen älylaitteilla. Yllättävän moni verkkokauppa ei huomioi mobiilikäyttäjiä millään tavalla.

TARKISTA:
Toimivathan sivustosi tai palvelusi tärkeimmät toiminnallisuudet myös älypuhelimilla ja tableteilla? Saako ostoprosessin viimeisteltyä myös mobiilisti? Eiväthän potentiaaliset tilaukset valu bittiavaruuteen?

8. Navigointi ei onnistu mobiililaitteilla

Jos sivustoa tai palvelua ei ole suunniteltu mobiiliystävällisiksi, navigoiminen on vaikeaa; napit ovat pieniä, ja niihin on vaikea osua. Alasvetovalikot eivät välttämättä toimi. Nykyisin navigaatio suunnitellaan yleisesti niin, että se muuttuu automaattisesti mobiilikäytettäväksi, kun sivua selataan älypuhelimella tai tabletilla.

TARKISTA:
Onko älypuhelimet ja tabletit huomioitu navigaatiota suunnitellessa? Ovatko napit tarpeeksi suuria mobiililaitteilla? 

9. Sivuston fontit ovat vanhanaikaiset

Kymmenen vuotta sitten verkkosivustoilla oli mahdollista käyttää vain muutamaa vaihtoehtoista fonttia. Nykyään käytössä on tuhansien kirjasimien valikoima. Vanhojen “peruskirjasimien” käyttö saa sivuston näyttämään helposti vanhanaikaiselta. Moderni typografia kruunaa sivustosi.

TARKISTA:
Käytättekö edelleen niin sanottuja “web-safe” -fontteja? Onko sivustonne fontit suunniteltu viime vuosituhannella? 

10. Onko sivustonne suunniteltu vanhojen trendien ja oletusten pohjalta?

Uudet internetin käyttöä käsittelevät tutkimukset saavat aikaan trendejä, jotka näkyvät käyttöliittymäratkaisuissa sekä yleisessä visuaalisuusdessa. Nielsenin käyttöliittymätutkimuksissaon esimerkiksi todettu, että sivujen pituus ei ole ongelma käytettävyydelle. Aikaisemmin on ollut vallalla harhaluuloja, joita on sittemmin korjailtu uuden tutkimustiedon valossa.

TARKISTA:

Onko sivustollasi tungettu kaikki mahdollinen tieto etusivun ylänäkymään? Onko sivun pituutta pelätty? Olisiko aika tarkastaa, että sivustonne on suunniteltu nykyisen tutkimustiedon valossa?

Miltä testituloksesi näyttää? Oletko tyytyväinen sivustosi nykytilaan? Jos huomasit useampia kohtia, joissa verkkopalvelusi on jäänyt ajastaan jälkeen, olisi varmasti aika harkita sivuston päivittämistä.

Nykyiset käyttöhaasteet ratkeavat palvelumuotoilulla ja hyvällä käyttöliittymäsuunnittelulla. Hyvin mobiilioptimoitu verkkosivusto tai -palvelu on selkeä kilpailuetu, jolla on mahdollisuus voittaa surffaaja puolelleen ja ottaa etumatkaa kilpailijoihin. Erinomainen esimerkki on vaikkapa Virgin American uusi palvelu, jolla lennon varaaminen käy uskomattoman näppärästi myös puhelimella – kokeile vaikka!

Petteri on redandbluen toinen perustaja ja kokenut suunnittelija.

Petteri Laamo

040 194 4421

Mitä saisi olla?

Tutustu palveluihin:

Verkkopalvelut ja verkkokaupat

Verkkopalvelut ja verkkokaupat

Olemme erikoistuneet räätälöityihin WordPress-ratkaisuihin, sekä WooCommerce-verkkokauppoihin. Tarjoamme palveluita koko verkkopalvelun elinkaarelle suunnittelusta toteutukseen ja ylläpito- ja jatkokehityspalveluihin.

Lue lisää
WooCommerce -verkkokaupat

WooCommerce -verkkokaupat

WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta, eikä syyttä. Yhdistettynä WordPress-julkaisujärjestemään kokonaisuudesta saadaan joustajva ja helppokäyttöinen digitaalinen kivijalka yrityksellesi.

Lue lisää
WordPress-sivut

WordPress-sivut

WordPress -julkaisujärjestelmällä palveluiden ylläpito on helppoa ja mukavaa. Palveluista tulee tietoturvallisia, kevyitä ja helposti jatkokehitettäviä. Rakennamme sinulle oman teeman organisaatiosi omista lähtökohdista käsin.

Lue lisää
Ylläpito ja pienkehitys

Ylläpito ja pienkehitys

Verkkopalvelut tarvitsevat hoitoa koko elinkaarensa ajan. Tarjoamme palveluita ylläpitoon ja jatkokehitykseen, joilla varmistetaan palvelun tietoturva, autetaan ongelmatilanteissa ja kehitetään uusia toimintoja verkkopalveluusi.

Lue lisää

Lisää ajankohtaisia