Brand sprint-työpajasarja

Brändistä on puhuttu jo kasarilta asti, joten jokainen alalla toimiva ymmärtää miksi brändääminen on tärkeää. Hyvin hallittu brändi erottelee, jää mieleen, viestii oikeista asioista ja parhaimmillaan nostaa organisaation uudelle tasolle. Mutta miten aloittaa brändäysprojekti? Kestääkö projekti kauan? Ketä pitää ottaa mukaan hankkeeseen? Saadaanko päätöksiä tehtyä helposti?

Mikä brand sprint?

Brand sprint on intensiivinen työpajasarja, jonka tavoitteena on kiteyttää organisaation ydin ja tarjota eväät visuaalisen ilmeen suunnitteluprojektille.

Työskentelyssä hyödynnetään Googlen kehittämää menetelmää, jolla Google on jo vuosia sparrannut sijoitusyhtiöitään.

Miksi brand sprint?

Brand sprint tehokas ja perusteellinen tapa käynnistää yritysilmeen uudistusprojekti. Menetelmän etuja ovat tehokkuus ja hyvin hallittu päätöksenteko. Prosessilla saadaan brändinrakennuksen kulmakivet hiottua kuntoon alle viikossa ja kaikki osallistujat on osallistettu ja viikon lopussa tiimillä on selkeä kuva organisaation brändin ytimestä.

Miten brand sprint etenee?

Työpajasarja pidetään neljänä mielellään peräkkäisenä päivänä, jotta uudistukseen sitoutunut tiimi pystyy työskentelemään intensiivisesti ja asialle omistautuneesti tiiviissä tahdissa. Jokainen työpajapäivä alkaa aamusta ja kestää noin puoli päivää.

Työpajoihin on hyvä osallistua kaikki päätöksentekoon vaikuttavat henkilöt. Redandbluen osalta tiimiin osallistuu työpajan fasilitaattori ja mahdollisesti toinen suunnittelija.

Työpajoihin voidaan kutsua vierailevia asiantuntijoita aiheen ympäriltä.

Mitä brand sprintistä jää käteen?

Sprintin jälkeen koko tiimillä on selkeä näkemys siitä mitä brändin tulee viestiä ja mihin brändin olemus kiteytyy. Perinteisesti brändityössä kiteytettävät osiot kuten missio, visio ja arvot määritetään nykyaikaisella twistillä.

Sprintin ansiosta on helppo siirtyä varsinaiseen suunnitteluvaiheeseen, koska kaikilla osapuolilla on samanlainen ymmärrys brändin ytimestä.

Brand sprint -referenssit

Unihomen brändiuudistus

 

Aloitimme projektin auttamalla Unihomea määrittämään yrityksen strategiaa, viestien kärkiä sekä tone-of-voicea. Positioimme Unihomen markkinakentällä ja valitsimme position, jonka kautta pyrkiä korostamaan muista erottelevia tekijöitä.

Teimme uuden graafisen ilmeen Unihomelle uuden position pohjalta. Korostimme kodinomaisuutta, skandinaavisuutta ja pehmeitä ja kodikkaita värejä. Otimme sarjan brändikuvia, jolla toimme myös miljöötä paremmin esiin. Huoneita varten teimme 3D-stailauksia muuten tyhjille huoneille, jotta niistä saatiin näyttävämmät. Loimme myös jokaisesta huonetyypistä pohjapiirroksen.

Katso koko case ›

Sallan kunnan ja matkailun brändiuudistus

 

”Alun konseptointityöpaja auttoi selkeyttämään tavoitteet ja toiveet sekä meille että redandbluelle. Redandblue kuunteli ja ymmäsi meitä hyvin. Yhteydenpito oli mutkatonta ja asiat hoidettiin ketterästi. Henkilöt olivat aina tarvittaessa tavattavissa. Erityiskiitos siitä, että sai asioida suoraan suunnittelijan kanssa. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen, kiitokset vielä huipusta työstä!”

Kati Vesalainen
Matkailukoordinaattori, Sallan Kunta

Katso koko case ›

Isännöintitoimisto Iston brändiuudistus

 

Iston brändin ytimessä on toisistaan välittävä henkilöstö, joka nauttii täyttä vapautta ja luottamusta työnsä tekemiseen. Isto on ovi onnelliseen kiinteistöön.

Katso koko case ›

Näkövammaisten liiton brändiuudistus

 

Pitkään käytössä ollut visuaalinen ilme haluttiin uudistaa modernin edelläkävijäjärjestön näköiseksi. Tavoitteena oli vahvistaa ammattimaisen toimijan brändiä, sekä tuoda enemmän esiin liiton toiminnalle tunnusomaista lämpöä ja iloa. Riittävä tunnistettavuus vanhaan ilmeeseen tuli kuitenkin huomioida

Katso koko case ›

Oletko uudistamassa brändiäsi?

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous:

Petteri Laamo

Strategist, Co-founder

petteri@redandblue.fi

+358 (0)45 633 2122