Budjetti suunnittelun lähtökohtana: Case Tesla

Miten saada budjetista kaikki irti?

Saamme vuodessa lukuisia tarjouspyyntöjä verkkopalvelu-uudistuksista. Kehitettävän palvelun halutut tekniset ominaisuudet on määritelty tarjouspyyntöön, joka sitten toimii pohjana tarjousta laadittaessa. Monesti kysymme asiakkaan budjettia projektin toteuttamiseen. Noin kymmenen prosenttia suostuu kertomaan budjettinsa edes viitteellisesti.

Budjetti on kuitenkin tärkeä – ja monessa tapauksessa tärkein – osa muotoiluprosessia. Miksi budjetti kannattaisi kertoa jo tarjousvaiheessa, jos summan pimittämällä voi säästää muutamia satasia?

Mikä yhdistää uusinta Teslaa ja Ikean huonekaluja?

Teslan Model 3 on ensimmäinen laajalle yleisölle suunnattu sähköauto. Kolmekymmentä ensimmäistä autoa löysivät omistajansa heinäkuun lopussa. Auto sai järisyttävän hyvän vastaanoton, ja siitä on uutisoitu myös kotimaan medioissa.

Teslan aikaisemmin lanseeraamat S ja X-mallit ovat luksusmalleja, joiden hinta liikkuu sadantuhannen euron molemmin puolin. Model 3 on puolestaan ensimmäinen sähköauto, joka on tarkoitettu mahdollisimman laajalle käyttäjäryhmälle. Auton hinta on noin 30 000 € ja yhdellä latauksella ajaa noin 500 kilometriä. Tavoitteena on mullistaa koko henkilöautoilu.

Model 3:n suunnittelun lähtökohtana oli budjetti – auton piti maksaa alle 40 000 dollaria. Elon Musk halusi tehdä sähköauton, johon mahdollisimman monella autoilijalla on varaa. Tämä asetti suunnittelijat täysin uuden tilanteen eteen. Miten tuohon hintaan on mahdollista edes suunnitella sähköautoa?

Model 3 on sähköautojen MVP (Minimum Viable Product). Suunnittelijat ovat kyseenalaistaneet jokaisen “perinteisessä autossa” olevan elementin. Mihin mittaristoa oikeasti tarvitaan? Voiko ilmastoinnin ajatella täysin uudella tavalla? Miksi autoon tarvitaan avaimet? Model 3:ssa ei ole mittaristoa, auto käynnistyy kännykällä, tuulettimilla ei ole omia räppänöitä vaan niitä ohjataan keskuskonsolista ja auton moottori löytyy auton alta.

Tesla Model 3 tuoteannossa - redandblue
Photo: Tesla

Ensimmäiset autot saatiin kuluttajille heinäkuun lopussa. Miten uusi malli otettiin vastaan?

“Teslan hullu nero yllätti autojätit housut kintuissa – Nyt uutuusmalli mullistaa automaailman” – Aamulehti

“The Tesla Model 3 has the most minimalistic interior I’ve ever seen” – Business Insider

”Model 3 changes everything” – Bloomberg

“The Tesla Model 3 is here, and it is the most important vehicle of the century. … With its affordability, stress-free range, and delightful driving qualities, I’m thinking that maybe this is where the second era of the car commences. Pause that thought.” – Motortrend.com

Ikealla on samalainen suunnittelufilosofia kuin Teslalla. Jokaisen tuotteen suunnittelu alkaa siitä, että sille päätetään hinta. Muotoilu ja uudet ideat luodaan budjetin antamaan raamiin. Mitä tiukempi budjetti suhteessa ominaisuuksiin, sitä enemmän suunnittelijan tulee käyttää mielikuvitustaan. Onko tuolissa oltava jalat? Entä istuinosa? Voiko tuolin tehdä jostain edullisemmasta materiaalista?

Kun lähdetään suunnittelemaan digitaalista tuotetta tai palvelua onkin tärkeämpää määritellä mitä lopputuloksella halutaan saada aikaan sen sijaan, että lähdettäisiin liikkeelle listaamalla teknisiä ominaisuuksia.

Täydellinen brief sisältää selkeän näkemyksen tuotteen tehtävästä ja toivotuista tuloksista sekä budjetin, jolla projekti on tarkoitus toteuttaa. Tällä reseptillä voidaan luoda ennennäkemättömiä palveluita ja toimialoja järisyttäviä tuotteita, joissa on uskallettu ajatella asiat uudella tavalla.

Kannattaako budjetti kertoa tarjousvaiheessa?

Ehdottomasti kannattaa. Aloita projekti kuin Elon Musk! Budjetti on suunnittelun muotti, jonka sisään ideat ja innovaatiot luodaan. Saat varmasti paremman ja innovatiivisemman tarjouksen, kun pidät korttisi avoinna.

 

redandblue - Petteri LaamoKirjoittaja on redandbluen perustaja ja strategi

 

Petteri Laamo
040 1944421
petteri@redandblue.fi

Tilaa uutiskirjeemme