Saamme vuodessa lukuisia tarjouspyyntöjä verkkopalvelu-uudistuksista. Kehitettävän palvelun halutut tekniset ominaisuudet on määritelty tarjouspyyntöön, joka sitten toimii pohjana tarjousta laadittaessa. Monesti kysymme asiakkaan budjettia projektin toteuttamiseen. Noin kymmenen prosenttia suostuu kertomaan budjettinsa edes viitteellisesti.
Budjetti on kuitenkin tärkeä – ja monessa tapauksessa tärkein – osa muotoiluprosessia. Miksi budjetti kannattaisi kertoa jo tarjousvaiheessa, jos summan pimittämällä voi säästää muutamia satasia?
Mikä yhdistää uusinta Teslaa ja Ikean huonekaluja?
Teslan Model 3 on ensimmäinen laajalle yleisölle suunnattu sähköauto. Kolmekymmentä ensimmäistä autoa löysivät omistajansa heinäkuun lopussa. Auto sai järisyttävän hyvän vastaanoton, ja siitä on uutisoitu myös kotimaan medioissa.
Teslan aikaisemmin lanseeraamat S ja X-mallit ovat luksusmalleja, joiden hinta liikkuu sadantuhannen euron molemmin puolin. Model 3 on puolestaan ensimmäinen sähköauto, joka on tarkoitettu mahdollisimman laajalle käyttäjäryhmälle. Auton hinta on noin 30 000 € ja yhdellä latauksella ajaa noin 500 kilometriä. Tavoitteena on mullistaa koko henkilöautoilu.
Model 3:n suunnittelun lähtökohtana oli budjetti – auton piti maksaa alle 40 000 dollaria. Elon Musk halusi tehdä sähköauton, johon mahdollisimman monella autoilijalla on varaa. Tämä asetti suunnittelijat täysin uuden tilanteen eteen. Miten tuohon hintaan on mahdollista edes suunnitella sähköautoa?
Model 3 on sähköautojen MVP (Minimum Viable Product). Suunnittelijat ovat kyseenalaistaneet jokaisen “perinteisessä autossa” olevan elementin. Mihin mittaristoa oikeasti tarvitaan? Voiko ilmastoinnin ajatella täysin uudella tavalla? Miksi autoon tarvitaan avaimet? Model 3:ssa ei ole mittaristoa, auto käynnistyy kännykällä, tuulettimilla ei ole omia räppänöitä vaan niitä ohjataan keskuskonsolista ja auton moottori löytyy auton alta.