Digitaalinen markkinointi on kullanhuuhdontaa parhaimmillaan

Alussa oli suo, kuokka ja kunnianhimoinen kaveri lapion varressa. Kuvitellaanpa sitä hetki.

Koko digitaaliseen ekosysteemiin nojaava maailma odottaa vielä ensimmäisiä askeliaan kaukana nörttien autotalleissa, kun tuijotat kesyttämätöntä erämaata, taivaan ja maan halkaisevia vuoria sekä niiden rinteiltä valkeina putouksina vyöryviä jokia.

Olet Yukonin armottomassa erämaassa vuonna 1897. Olet rakentanut kaukana sivistyksestä sijaitsevalle valtauksellesi majapaikan ja puiset kourut kullanhuuhdontaa varten. Olet nähnyt valtavasti vaivaa rahdatessasi rakennustarvikkeita tiettömien teiden päähän, tehdessäsi suunnitelmat rakennelmista ja lopulta rakentanut mökin ja huuhdontakourut. Nyt ne näyttävät hyviltä ja saattavat auttaa sinua pääsemään tavoitteeseesi.

Saatat löytää aarteen.

 

Digimarkkinointi on kullanhuuhdontaa – junarata keskellä erämaata kulkee kohti vuoria.

Huuhdontakourun rakentaminen

Ikävä sanoa, mutta aiemmalla työlläsi ei välttämättä ole kovinkaan paljoa merkitystä. Se, mitä päätät tehdä seuraavaksi ratkaisee onnistumisesi.

Tämän päivän digitaalisessa toimintaympäristössä kaikki asiakkaille tai muille kohderyhmille suunnattu digitaalinen viestintä verkossa on omalla tavallaan digitaalista markkinointia – niin myös WordPress-sivujen suunnittelu, WooCommerce -verkkokauppojen rakentaminen ja brändi-ilmeiden suunnittelu.

Ne ovat tässä tarinassa erämaamökkisi ja kullanhuuhdontaa varten rakennettu puinen kourusi. Niiden eteen on nähty valtavasti vaivaa – on kannettu puuta lähikaupungeista, tehty suunnitelmia huonompiakin olosuhteita kestäviä rakennuksia varten ja katsottu hyvä paikka, jossa maaperää on alettu louhimaan. Kaikki tämä tarjoaakin puitteet oman Hanhenmunahipun löytämiselle.

Kun rakennat huuhdontakouruusi tehokkaat filtterit, jotka erottelevat kullan muusta aineksesta, alat olla jo lähellä aarteen löytämistä.

Kun rakennat huuhdontakouruusi tehokkaat filtterit, jotka erottelevat kullan muusta aineksesta, alat olla jo lähellä aarteen löytämistä.

 

Kullanhuuhdonta ja digitaalinen markkinointi kohtaavat

Kulta ja arvokas data ovat molemmat pinnan alla.

Dataerämään kesyttämistä voi muutamissa asioissa verrata perinteiseen kullanhuuhdontaan vuoden 1897 Yukonin erämaassa. Siellä kultapitoista hiekkaa lapattiin hyvin suunniteltuun ja taidokkaasti rakennettuun kouruun, josta se huuhtoutui vauhdilla läpi vyöryen ulos rännin toisesta päästä. Jos kullankaivaja osasi asiansa, niin hiput eivät valuneet hukkaan, vaan jäivät talteen matkalle asetettuihin filttereihin, ja vielä rännin lopustakin saatiin massasta seulottua arvokkaimmat palaset.

Dataerämaan digitaalisen markkinoinnin kouruun lapioidaan puolestaan dataa sisään suppilon toisesta päästä. Se kulkeutuu ykkösinä ja nollina jatkuvalla syötöllä läpi sivustosi, kunnes jatkaa matkaansa jossain muualla. Kun suodatamme dataa oikeanlaisia mittareita rakentamalla, niin hiput ja kimpaleet jäävät talteen.

Kun suodatamme dataa oikeanlaisia mittareita rakentamalla, niin hiput ja kimpaleet jäävät talteen.

Ota sinä lapio. Minä laitan huuhdontakourun kuntoon. Nyt haetaan se aarre.

 

Digimarkkinointi ja kasvuhakkerointi – aarre odottaa keskellä tutkimatonta (data)erämaata.

 

Lue lisää aiheesta:

Business Designer, Growth Hacker
Paavo Virta

paavo@redandblue.fi