Käyttäjälähtöisyydestä tukea hyvälle sisällölle

Olen vuosien varrella työskennellyt hyvin eri kokoisten asiakkaiden kanssa, yhden miehen toiminimistä pörssiyrityksiin. Sekä pieniä että suuria toimijoita vaivaa edelleen satunnainen ajatus siitä, että käyttöliittymäsuunnittelu on projektissa pakollinen paha, josta voidaan tarvittaessa tinkiä.

Myyntitilanteessa avaamme usein suunnitteluprosessia ja kerromme miksi käytettävyyteen ja varhaisessa vaiheessa tehtyyn testaukseen kannattaa satsata. Verkkomaailmassa kun onnistunut käyttäjäkokemus on yhtä kuin onnistunut verkkoliiketoimintastrategia.

Verkkopalvelun tai sovelluksen tulisi yksinkertaisimmillaan vaikuttaa yritykseesi seuraavalla tavalla:

  • lisätä liikevaihtoa
  • vähentää kuluja
  • lisätä uusia asiakkaita
  • lisätä vanhoilta asiakkailta saatavaa liikevaihtoa
  • lisätä arvoa osakkeenomistajille

Miten tämä käytännössä liittyy käytettävyyteen?

Otetaan esimerkki. Siivosin kesällä varastoamme ja latasin Tori.fi -mobiilisovelluksen puhelimeeni. Kuvasin kellarissa myytävät tuotteet ja lisäsin ne helpon käyttöliittymän kautta palveluun. Jopa rekisteröityminen hoitui mobiilissa ilman tuskaa.

Hyvin suunniteltu mobiilisovellus teki minusta Tori.fi:n uuden käyttäjän, joka lisäsi ensimmäisellä käyttökerralla palveluun useita tuotteita eli tarjosi palvelulle sisältöä. Statistiikoista päätellen tuotteitani katsottiin tuhansia kertoja, joten toin kohtalaisen määrän klikkejä ja mahdollisesti Googlen kautta tulleita kävijöitä sivustolle. Lisäsin siis sekä uusien että vanhojen käyttäjien liikehdintää sivustolle ja sivustolla. Tästä seurasi lisää mainosnäyttöjä, potentiaalista liikevaihtoa ja samalla lisäarvoa palvelulle, jonka liiketoiminta nojaa käyttäjien tuottamaan sisältöön. Ilmeisesti tuotteenikaan (=sisältö) eivät olleet ihan huonoja, sillä kaupat toteutuivat alle vuorokaudessa.

Tiivistettynä hyvä sisältö + hyvä suunnittelu = hyvä käyttäjäkokemus.

Sisällön ja käytettävyyden suunnittelua ei pitäisikään nähdä kahtena eri osastona vaan yhteenliittymänä, joka onnistuessaan tukee liiketoimintaa.

Toisena kotimaisena esimerkkinä mainittakoon Longplay.fi -palvelu, jossa korkealaatuisesta sisällöstä ollaan valmiita maksamaan euroja. Pelkkä hyvä sisältö ei kuitenkaan riitä, vaan sen pitää olla luettavissa helposti kaikilta laitteilta, saatavilla yleisimmissä jakelukanavissa ja maksettavissa yksinkertaisesti.

Tori.fi-palvelun mobiilisovellus on ollut avainasemassa omalla kohdallani palvelun käyttöön. Mikäli olisin joutunut tekemään saman tuoterumban läppäriltä, en olisi nähnyt vaivaa muutaman kolikon takia. Kokemukseni oli niin positiivinen, että jaoin jopa innostukseni Twitterissä. Jos Tori.fi:n kohdalla strategiaan kirjattu tavoite on ollut lisätä sivustolle sisällöntuottajia, onnistuneella mobiilikäyttöliittymällä on ratkaiseva osuus tavoitteen saavuttamisessa.

Loppuun esitän tehtävän kaikille verkkokauppiaille: Kokeile ostaa omasta verkkokaupastasi tuote mobiililaitteella. Miten tuotteiden vertailu, lomakekenttien täyttäminen ja maksaminen sujui? Aina ratkaisu heikkoon verkkomyyntiin ei ole pelkkä markkinoinnin lisääminen, vaan jo sivustolla olevien potentiaalisten ostajien auttaminen mutkattomaan kaupankäyntiin.

– Reeta

Tilaa uutiskirje

Saat noin neljä kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja 
digitaalisesta liiketoiminnasta ja palvelumuotoilusta sekä redandbluen kuulumisia.