MailChimp on verkkokaupan monitoimityökalu myynnin kasvattamiseen

Tiesitkö, että MailChimp ja verkkokauppias sopivat täydellisesti yhteen? Helppokäyttöinen ja tehokas sähköpostimarkkinoinnin työkalu on tärkeä väline verkkokaupan jatkuvaan kehittämiseen ja aktiiviseen asiakasviestintään. Taitavasti toteutettuna sähköpostitse lähetetyt markkinointiviestit muovaavat verkkokaupan satunnaisista vierailijoista tyytyväisiä kanta-asiakkaita.

MailChimp on yksi maailman suosituimmista sähköpostimarkkinointityökaluista, jonka avulla voi rakentaa erilaisia sähköpostiviestejä, uutiskirjeitä ja automaattisia muistutuksia asiakkaiden sähköpostiin. Verkkokauppiaille MailChimp on timanttinen työväline, joka mahdollistaa järjestelmällisen seurannan, verkkokaupan kehittämisen sekä myynnin kasvattamisen.

Kohdennettuja viestejä asiakkaille

MailChimp-ohjelma on integroitavissa helposti ja saumattomasti WooCommerce-verkkokauppaan, jolloin se voidaan valjastaa tärkeimpään tehtäväänsä eli tehostamaan myyntiä. Kaiken pohjalle tarvitaan toki verkkokaupan asiakasvirrasta ja asiakkaista syntyvä markkinointiviestien ja uutiskirjeiden tilaajakanta.

Aktiivinen verkkokauppa pitää huolta asiakkaistaan ylläpitämällä sähköpostirekisteriä ja tuottamalla heille laadukasta viestintää. Uutiskirjeiden tilaajakanta tulee aina kerätä tosi tarkoituksella, sillä uutiskirjeen tilanneet odottavat saavansa hyödyllistä materiaalia sähköpostiinsa.

Hyödyllisyys tarkoittaa käytännössä asiakkaalle kohdennettua viestiä, joka voi sisältää vaikkapa ajankohtaisia tarjouksia, tarkentavaa lisätietoa sekä innostavia artikkeleita alaan liittyen.

Kaikki lähtee segmentoinnista

MailChimp tarjoaa merkittävän hyödyn verkkokauppiaalle, sillä ohjelman avulla verkkokaupan käyttäjät voidaan helposti jakaa eri kohderyhmiin. Segmentoinnista lähtee vyörymään viestintäpallo, joka hajaantuu moniin osiin osuakseen täsmällisemmin kohteisiinsa.

Kun MailChimp on asennettu ja konfiguroitu, ohjelma kerää ostodataa verkkokaupasta ja vie tiedot hyödynnettäväksi sähköpostimarkkinoinnissa. Tietoja voidaan kerätä muun muassa ostosten laadusta ja määrästä.

Kun kauppias tietää, mitä verkkokaupan asiakkaat ostavat ja paljonko rahaa he käyttävät ostoksiinsa, on aidosti kiinnostavan viestinnän toteuttaminen huomattavasti helpompaa.

Välineenä markkinoinnin automaatio

Tyypillisiä tapoja kohdistaa viestejä automaattisesti ovat kiitosviestit säännöllisille asiakkaille, alennuskoodit isoista ostoksista, muistutteluviestit verkkokaupasta kadonneille sekä fiiliskyselyt ostosten jälkeen. Markkinoinnin automaation avulla vahvistetaan asiakassuhdetta ja herätellään uinuvia.

MailChimp soveltuu erinomaisesti myös yrityksen ostodokumenttien lähettämiseen.  Kuitit, tilausvahvistukset sekä muut verkkokaupan dokumentit saadaan muokattua visuaalisesti ja puhuttelutyyliltään tukemaan yrityksen brändipersoonaa.

Kiinnostava sisältö kohderyhmittäin

Erilaisille kohderyhmille lähetettyjen automaattisten sähköpostiviestien lisäksi markkinointia voidaan tehdä segmentoidun uutiskirjeen avulla. Uutiskirjeen pohjaan rakennetaan halutun mallinen sisältö modulaarisista osista.

MailChimp hakee tilaajakannasta eri käyttäjäryhmiä, joille voidaan valita, mitkä uutiskirjeen lohkot muodostavat kohderyhmälle sopivimman uutiskirjeen. Kun kohdistettu mainonta on saajan kannalta kiinnostavampaa, on myös uutiskirjeen avausprosentti suurempi.

Kohdennetulla markkinoinnilla monia etuja

Mitkä ovat kohdennettujen uutiskirjeiden tuomat edut verkkokauppiaalle? Merkittävimpiä hyötyjä segmentoidulla sähköpostimarkkinoinnilla ovat systemaattisuus ja analytiikka. MailChimp-käyttäjä näkee heti tuloksista, mitkä viestit toimivat ja mitkä eivät. Järjestelmästä pystyy helposti seuraamaan uutiskirjeen läpimenoa, suosituimpia tuotteita sekä klikkauksia. Näin pystytään tarkentamaan kohderyhmiä ja toteuttamaan relevanttia viestintää.

Eräs kohdennettujen uutiskirjeiden etu on myynnin tasaisuus. Kun viestintä jakautuu tarkasti määritellyille kohderyhmille, ja viestien lähettäminen ajoitetaan sopivasti, ei synny liian rajua vaihtelua myyntimääriin. Myyntipiikit voidaan paremmin ennakoida, kun tuotteiden kiinnostusta ohjaillaan hallitummin.

MailChimp käyttöön rohkeammin

Kaiken kaikkiaan MailChimp on verkkokauppiaan reipas apulainen. Sen käyttö on helppoa, mutta se toki vaatii halua kehittää markkinointiviestintää ja kiinnostusta seurata tuloksia systemaattisesti. MailChimp ohjaa verkkokaupassa vierailevia ihmisiä kiinnostavan hyllyn ääreen ja luo yhteisöllisyyden tunnetta. Uutiskirje ei pelkästään houkuttele ostoksille, vaan tarjoaa hyville asiakkaille kiitoksena kiinnostavaa tietoa.

Verkkokauppojen kovimmat kilpailijat tulevat tänä päivänä muualta kuin Suomesta. Vastauksena kilpailuun yrityksen pitää pystyä kohdistamaan viestinsä asiakkaille täsmällisemmin.

Segmenttejä voi olla useita erilaisia, ja oleellista on segmentin aktiivisuus. Kasvottomalle massalle lähetetyt viestit eivät enää ole se toimivin vaihtoehto.

Yleisenä ohjeena verkkokauppiaille voisi todeta, että ei pidä pelätä uutiskirjeiden lähettämistä. Erilaisten segmenttien hakemista ja viestien lähettämistä kannattaa rohkeasti kokeilla, jotta tietää jatkossa, mikä herättää asiakkaiden kiinnostuksen parhaiten. Ne asiakkaat, jotka eivät ole lainkaan kiinnostuneita lähetetyistä markkinointiviesteistä, pudottautuvat joka tapauksessa pois listalta. Kun lista pienenee, halukkaat asiakkaat jäävät.

Tomi Talas redandbluePerustamassa tai uudistamassa verkkokauppaa? Ota yhteyttä ja sovitaan tapaaminen:

Tomi Talas
Toimitusjohtaja
+358 45 633 2122
tomi@redandblue.fi