Miten meni omasta mielestä? Vuosi 2017 paketissa

Pidimme viime vuonna strategiapäivän Lahden Seurahuoneella, jossa suunnittelimme tulevaa vuotta ja päätimme tavoitteistamme. Nyt jälkikäteen on hyvä palata katsomaan, mitä saimme aikaiseksi.

Strategisesti suuntasimme vuonna 2017 digitaaliseen palvelumuotoiluun ja saimme heti vuoden alusta työn alle muutaman kiinnostavan projektin. Aloitimme Duuers -startupin tarjousprosessiin keskittyvän sovelluksen suunnittelun design sprintillä, ja jatkoimme sovelluksen käyttäjäkeskeistä suunnittelua koko vuoden. Ensimmäinen versio sovelluksesta julkaistiin juuri (ks. Duuers.fi).

Toinen merkittävä case oli Emcen uusi taloushallinnan ohjelmisto Emce365, johon saimme niin ikään suunnitella alusta lähtien käyttäjähaastattelut, sovelluksen käyttöliittymän, visuaalisuuden sekä tuotteen brändäyksen. Suunnittelutyö jatkuu edelleen, ja myös tästä sovelluksesta saadaan demoversio pian käyttöön.

Muuten meitä on työllistänyt vuoden aikana mm. Sanoma Pro:n kirjakuvitukset, Fortum Charge & Drive:n verkkopalvelu-uudistus ja graafisen suunnittelun työt sekä laajimpana verkkopalvelu-uudistuksena Psoriasisliiton psori.fi-uudistus.

Aikaisempiin vuosiin verrattuna olemme päässeet projekteihin mukaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa määrittämään palvelun konseptia, käyttötarpeita ja tekemään käyttäjähaastatteluja. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä olemme saaneet suunnitteluvaiheessa syvempää tietoa käyttäjien tarpeista ja palveluiden markkina-asemasta.

Keväällä kävimme kouluttautumassa sunnittelutiimin kanssa Lissabonin UX-seminaarissa ja kehittäjät Oxfordin Render-seminaarissa. Kunnostauduimme myös esteettömyysasioissa vierailevan luennoitsijan ohjauksessa. Loppuvuodesta kehittäjät osallistuivat Toughbyten Javascript-päivään.

Kesällä meille tarjoutui mahdollisuus kartoittaa markkinoita Suomen ulkopuolelta ja teimme reissun Singaporeen katsastamaan paikallisia kumppaneita. Näistä hankkeista kuullaan mahdollisesti myöhemmin! Vuoden 2018 aikana on tarkoitus miettiä myös muita avauksia ulkomaille.

A post shared by redandblue (@redandblue_fi) on

Syksyn alussa muutimme uusiin suurempiin tiloihin Kaisaniemeen. Nyt tilaa on kahdellekymmenelle tekijälle, neukkareita on kaksi (Kaktus ja Roska) ja työmatka lyheni mukavasti. Järjestimme myös ensimmäiset viralliset tupaantulijaiset.

Henkilöstöpuolella saimme joukkoomme yhden suunnittelijan ja yhden kehittäjän. Loppuvuodesta avasimme lisää rekryjä, ja saimme yli 100 työhakemusta! Keväällä vahvistamme teknistä osaamista CTO:n ja kokeneen kehittäjän voimin. Myös suunnittelupuolella on luvassa vahvistusta. Yrityksen strategia suuntaa näillä lisäyksillä yhä laajempien digitaalisten palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen alustariippumattomasti.

Uusien rekrytointien myötä olemme viimeistelemässä myös yrityksen kulttuuriopasta, jossa avataan sekä uusille että vanhoille tekijöille yrityksen arvoja, visiota ja toimintatapoja. Ensi vuonna pääpainopisteemme on työhyvinvointi, prosessien tehostaminen ja kouluttautuminen.

Meillä asiakkaille lähetettävät joulutervehdykset otetaan vakavasti. Tänä vuonna pyrimme käyttämään budjetin niin, että lahjasta on paitsi iloa myös hyötyä. Loimme digitaalisen Joulupuu-hankkeen, jonka avulla toimitimme asiakkaidemme valitsemat 100 lahjaa vähävaraisten perheiden lapsille. Hanke sai niin hyvän vastaanoton, että harkitsemme projektin laajentamista niin, että ensi vuonna myös muut yritykset voivat osallistua hankkeeseen. Ilmoittelemme tästä lisää myöhemmin, kun hanke etenee.

Liiketoiminnan osalta vuosi sujui odotettua paremmin. Ylitimme liikevaihtotavoitteemme, joka oli 30 % kasvu – kasvua on näillä näkymin tulossa huimat 48 % (liikevaihto noin 693 000 €) ja kannattavuus 11 % luokkaa.

Kaikki ei tänäkään vuonna mennyt täydellisesti. Emme ole vieläkään pitäneet pikkujouluja, koska valtaosa työntekijöistämme vietti omia pikkujoulujaan vatsataudin kourissa. Yritämme uudelleen helmikuussa.

Alkanut vuosi 2018 näyttää äärimmäisen jännittävältä. Aloitimme näyttävästi – suurimpien suomalaisten kaupunkien bussipysäkkejä koristaa suunnittelemamme Vegaanihaaste-kampanja. Usein tulee sanottua, että meillä ei tehdä mainoksia, mutta toisaalta kun kohdalle sattuu projekti, jonka haluaa tehdä, niin onhan se tehtävä.

Seuraavaksi on edessä uusi suunnitelma tulevalle vuodelle – ehkäpä Lahden Seurahuoneella. Palaamme asiaan raportin kanssa vuoden päästä, ja kerromme miten onnistuimme tavoitteissa tällä kertaa.