Näin suomalaiset verkkokaupat voittavat ulkomaiset jätit

Kotimainen kauppa on pinteessä. Taantuma saa kuluttajat varomaan ostoksiaan, eikä yleinen ilmapiiri juurikaan kannusta kulutushysteriaan. Kauppakeskittymät lomauttavat henkilöstöään, ja samalla uudistavat digitaalisia kauppapaikkojaan. Toinen merkittävä ongelma kotimaiselle kaupalle ovat ulkomaiset verkkokaupat. Verkkokauppajätit kuten yhdysvaltalainen Amazon ja saksalainen Zalando vievät markkinoita kirjoilta, elektroniikalta ja vaatteilta. Miten käy suomalaisten kivijalkojen ja verkkokauppojen, kun ulkomaiset jätit myyvät samaa tavaraa reilusti edullisemmin?Lisäksi uusia pelureita tulee kentälle jatkuvasti. Kiinalainen Alibaba -verkkokauppa teki syyskuussa listautumisennätyksen, jossa annin jälkeen yrityksen arvo kohosi 25 miljardiin dollariin. Suomessa Alibaba ei vielä ole käynnistänyt markkinointia, mutta aika näyttää koska suomalainenkin raha alkaa valua kiinalaisille tileille.

Suomalainen verkkokauppa ei voi kilpailla hinnalla ulkomaisten jättien kanssa, mutta kaupalla on kolme valttikorttia käytössään. Tässä kolme vinkkiä, jolla raha pidetään kotimaassa.

Toimitusnopeus

Kun kuluttaja tekee ostopäätöksen uudesta kirjasta tai uudesta kodinkoneesta, yleensä tuote halutaan käyttöön heti. Tätä tarvetta ulkomaiset verkkokaupat eivät pysty vielä täydellisesti tyydyttämään. Monesti tuotetta joutuu odottamaan kuukausitolkulla. Kotimaiset verkkokaupat eivät ole ainakaan maineeltaan yhtään sen nopeampia kuin ulkomaiset. Amazon on taklannut toimitusongelmaa luomalla kirjakaupan tueksi Kindlen, jolla sähköisen kirjan saa ladattua heti luettavaksi, sekä tehnyt prototyyppejä kuljetusroboteista. Robotit eivät kuitenkaan ole vielä arkipäivää.

Suomalaisten verkkokauppojen tulisi panostaa toimitusnopeuteen, ja luoda mainetta maailman nopeimpana tavarantoimittajana. Mikä olisi parempaa, kuin heti ostoksen jälkeen kotiin kannettu kodinkone? Entä 24h palvelu vaatteille tai kirjoille? Toimitusnopeuteen panostaminen vaatii suuria organisaatiomuutoksia useissa yrityksissä tai tiiviimpiä kumppanuussopimuksia, mutta se voi olla tulevaisuudessa suomalaisen verkkokaupan pelastaja.

Luotettavuus

Tilasimme juuri kuulokkeita työntekijöillemme ulkomaisesta verkkokaupasta (toimitus kahdessa päivässä). Ei olisi kannattanut valita kyseistä verkkokauppaa, sillä jotenkin luottokortin tunnukset joutuivat vääriin käsiin ostosta tehdessä. Tänään sitten kuolettelimme kortteja, ja teimme rikosilmoituksia kun ostoksia oli tehty ympäri maailmaa muutaman tuhannen euron edestä.

Verkkokaupan saa nykyisellään pystyyn muutamassa tunnissa ja hyvinkin edullisesti. Näissä nopeasti kyhätyissä “verkkokioskeissa” tietoturva voi olla pahasti retuperällä, kuten meidän tapauksemme osoitti.

Suuret globaalit verkkokaupat ovat melkoisia hakkerimagneetteja. Ennemmin tai myöhemmin joku verkkorikollinen pääsee murtautumaan varmimpaankin verkkokauppaan, joka aiheuttaa pahan kolauksen yrityksen maineeseen (ks. Sony ja Adobe). Koska Suomi on pieni markkina-alue, emme houkuttele verkkorikollisuutta samaan tapaan kuin globaalit jätit. Suurista verkkomurroista ei ole ainakaan raportoitu. Suomalaiset verkkokaupat voisivat ottaa position maailman turvallisimpina verkkokauppoina. Panosta siis verkkokauppasi tietoturvaan ja luotettavuuteen, niin eroat globaaleista kilpailijoista pitkällä jänteellä.

Palvelun taso

Verkkokauppa on palvelu. Miten sitten suomalaiset verkkokaupat palvelevat asiakkaitaan? Paljonko olet sijoittanut resursseja palvelun kehittämiseen? Saako verkkokauppasi kävijän hymyilemään? Miten palvelusi eroaa muista suomalaisista tai ulkomaisista verkkokaupoista? Palvelun voi ulottaa jokaisen interaktioon ja näkymään verkkokaupassa. Suomalainen Verkkokauppa.com alkoi myydä piirroksia hyväntekeväisyystarkoituksessa pakkauksiin, ja sai mielettömän imagovoiton lukuisten lehtikirjoitusten avulla. Hyvä palvelu on tehty pienistä hyvistä asioista.

Onko verkkopalvelussasi parantamisen varaa? Kaipaatko hyviä neuvoja? Ota yhteyttä, niin laitetaan verkkokauppasi kuntoon.

Tilaa uutiskirje

Saat noin neljä kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja 
digitaalisesta liiketoiminnasta ja palvelumuotoilusta sekä redandbluen kuulumisia.