Nykyaikainen brändi reagoi ja ottaa kantaa

Stop! Onko yrityksesi brändi pysähtynyt ajanjaksoon, jolloin upeasti painettu kiiltäväpintainen brand book sisälsi järeää sanomaa brändin ilmiasusta? Vieläkö keskityt logon suoja-alueisiin ja fonttivalintoihin. Viimeistään nyt on aika loikata 20 vuotta eteenpäin ja herättää brändisi tähän päivään, sillä nykyaikainen brändi on elävä ja reagoiva.

Kun aiemmin brändiohjeistoissa määriteltiin logot millintarkasti ja sloganit sana sanalta, nykyisin voidaan keskittyä elämään ajan mukana ja rakentamaan aktiivisesti brändiä ottamalla kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Tässä ajassa myös yrityksillä on oikeus olla jotain mieltä, sillä näin voidaan rakentaa työnantajamielikuvaa ja vahvistaa asiakassuhteita. Mediakentän monipuolisuus edellyttää brändiltä aktiivisuutta.

Brand book oli vielä kymmenisen vuotta takaperin suuritöinen projekti, jossa luotiin tarkat raamit yrityksen ilmiasulle. Kirja oli useimmiten täysin muuttumaton ja ei välttämättä ottanut lainkaan kantaa siihen, miten brändin arvot voivat näkyä käytännön toiminnassa. Yritysten brändien päälinjaukset oli kirjoitettu neutraalisti.

Ansaitse asiakkaidesi arvostus

Mitä tapahtuu, jos yritys asettaa kasvonsa peruslukemille, ja maailman mullistuksissa brändillä ei ilmekään värähdä? Tosiasiassa brändi ei voi enää jättäytyä kokonaan neutraaliksi, sillä reagoimattomuuskin on viesti.

Yritysten tulee seurata aikaa ja ilmiöitä, ja valita yleisönsä. Brändin kehittäminen vaatii jatkuvaa hereillä oloa sekä kiinnostusta tärkeistä puheenaiheista. Kannanottojen aiheena voivat olla esimerkiksi ihmisoikeudet, ympäristöasiat tai tasa-arvokysymykset.

Brändeiltä odotetaan mukautumiskykyä ja kommunikointia ihmisten kanssa. Aktiivinen ja reagoiva brändi pysyy ihmisten mielessä paremmin, ja positiivinen brändikokemus syntyy arvostuksesta. Asiakkaiden kunnioitus voidaan ansaita reagoimalla oikealla hetkellä yrityksen arvojen mukaisesti.

Rakenna selkeä työnantajamielikuva

Kun yritys astuu esille ja ottaa rohkeasti kantaa tärkeinä pitämistään asioita, on samalla mahdollisuus rakentaa entistä selkeämpää työnantajamielikuvaa. Kun tuot viestinnässä yrityksesi arvot näkyviin, se auttaa tavoittamaan juuri oikeat henkilöt.

Otettaessa kantaa ajankohtaisiin asioihin suljetaan myös tietoisesti joitain ovia kokonaan. Ympäriltä karsiutuvat ne ihmiset, joiden arvomaailma ei kohtaa yrityksen arvojen kanssa. Työnantajabrändäyksessä tulee olla rohkeasti pää pystyssä ja arvojensa takana. Näin kootaan liiketoimintaa parhaiten tukeva tekijäjoukko.

Logot leiskumaan ja videot viestimään

Yrityksen tapa ottaa kantaa yhteiskunnan ilmiöihin voi vaihdella runsaasti. Näkyvimpiä ilmiöitä brändien mielipiteen ilmaisussa ovat elävät ja muuttuvat logot. Logot voivat tänä päivänä saada ympärilleen uusia elementtejä sesonkien ja virtausten mukaan. Logot voivat myös olla animoituja, tai niiden käyttötavoista on koottu monien eri väriyhdistelmien lista. Logo on brändille näkyvä ja toistuva elementti, jota on helppo virittää tarpeen mukaan. Oleellista on johdonmukainen linja logon kaikissa käyttötavoissa.

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat loistavan alustan nopeille reaktioille. Elävän logon lisäksi yritykset voivat esimerkiksi osoittaa tukeaan tärkeiksi pitämilleen asioille omassa somemarkkinoinnissaan vaikkapa sähköisen keräyslippaan avulla tai nostamalla tärkeitä aiheita esiin postauksissaan.

Myös humoristiset ja yhteisöllisyyttä lisäävät kampanjat ovat keino rakentaa positiivissävytteistä yritysmielikuvaa. Tyypillisiä välineitä näissä ovat esimerkiksi meemit ja haastevideot. Nopeatempoisessa mediakentässä näyttäytyvä yritys osoittaa olevansa tiedostava ja joustava toimija.

Brändi toimii hallitusti

Brändin elävyys asettaa vaatimuksia myös brand bookille sekä markkinointisuunnitelmille. Brändin mukautuessa uusiin tilanteisiin on materiaalien oltava helposti päivitettävissä. Digitaalinen brand book antaa joustavat mahdollisuudet yritysilmeen muutoksiin.

Nopeasti reagoiva ja elävä brändi ei kuitenkaan toimi hallitsemattomasti tai suunnittelemattomasti. Yrityksen brand managerilta vaaditaan valppautta ja kriittistä silmää, jotta brändi pysyy arvojensa mukaisena. On kyettävä nopeisiin päätöksiin, ja toisaalta myös nopeisiin vastaliikkeisiin, jos tehdyt päätökset osoittautuvat brändin kannalta epäsuotuisiksi.

Brändin tehtävä on ymmärtää asiakkaan tarpeita ja olla arvomaailmaltaan odotusten mukainen. Tämä kaikki vaatii tasapainottelua ja rohkeutta kokeilla uusia tapoja olla mukana yhteiskunnan kehityksessä.

Katso myös:

Brändiuudistus tulossa? Ota yhteyttä ja pyydä tarjous:

Reeta Laamo
Designer, Co-founder
044 362 7714
reeta@redandblue.fi