Digtaalisen palvelun tai tuotteen prototyyppi

Prototyyppi on hyvä väline tuote- tai palveluidean esittelyyn ja käyttäjäpalautteen keräämiseen. Prototyypin rakentaminen sopii esimerkiksi alkuvaiheen startupille tai olemassa olevan yrityksen uudelle palveluidealle. Prototyypillä voidaan testata tuotteita niiden eri kehitysvaiheissa.

Alkukartoitus ja konseptointi

Ennen prototyypin rakentamista kerätään tietoa asiakkaalta, palvelun loppukäyttäjiltä ja muilta sidosryhmiltä, jotka ovat tuotteen kanssa tekemisissä. Kerätyn tiedon avulla määritellään palvelun kohderyhmät, käyttäjäpolut, käyttötapaukset ja tärkeimmät ominaisuudet.

Prototyypin rakentaminen

Prototyypistä rakennetaan Figma-sovelluksella joko visuaalinen tai rautalankatyyppinen klikkailtava palvelu desktop- ja mobiilikokoihin. Prototyyppiä voi selata selaimessa tai mobiililaitteella sivuilta toiselle, jolloin se tarjoaa mahdollisimman aidon käyttökokemuksen. Prototyyppiin rakennetaan näkymiksi kaikki ensimmäisen vaiheen kannalta oleellisimmat toiminnot käyttäjien testattavaksi.

Testaus ja käyttäjäpalaute

Jotta tuote- tai palveluideasta saadaan aitoa palautetta, sitä kannattaa testata palvelun todellisilla loppukäyttäjillä. Yleensä jo viiden käyttäjän testauksella saadaan katettua 60–80 % palvelun kehittämistarpeista.

Onko sinulla idea, jota haluat testata?


Ota yhteyttä, niin kartoitetaan yhdessä tarpeenne.

Reeta Laamo
044 362 7714
reeta@redandblue.fi