Ruosniemen Brewery – brändiuudistus ja pakkaussuunnittelu

Hero image

Ruosniemen panimo – Insinöörikansan olut

Ruosniemen panimo on vuonna 2011 perustettu pienpanimo, joka tekee Porin insinöörimäisintä olutta. Tuotteet on nimetty eri ammattien mukaan, ja jokaisella tuotteella on oma nimikkohahmonsa. Panimolla on oma vahva ääni, joka näkyy tuotteiden kuvauksissa ja yrityksen esittelyteksteissä. Monet panimon oluista ovat saaneet palkintoja niin Suomessa kuin ulkomaillakin, ja panimolla on selkeä kannattajakunta olemassa.

Brief

Ruosniemen panimo haluaa uudistaa brändiään, jotta voisi paremmin erottua massasta ja puhutella suurempaa kohdeyleisöä. Panimo haluaa vaikuttaa suomalaisen juomakulttuurin kehittymiseen ja jakaa sivistystä, jotta ihmiset oppisivat juomaan paremmin. Tulevaisuudessa oluita halutaan viedä myös ulkomaille, tehdä entistäkin parempia juomia sekä toimia juomakulttuurin äänitorvena ja näyttää esimerkkiä muille.

Redandbluen rooli

Pidimme projektissa asiakkaalle brändityöpajoja, joiden pohjalta suunnittelimme panimolle uuden visuaalisen identiteetin. Identiteetin lisäksi uudistimme juomien etiketit ja verkkosivuston ja teimme julisteita ja tuotekortteja sekä lukuisia muita sovelluksia.

Uudistuksessa päätimme pitää kiinni sellaisista asioista, jotka vanhassa brändissä ovat vahvoja, mutta myös vahvistaa niitä ja tuoda uusia ideoita niiden rinnalle. Luotettavuus, hyvän tekeminen ja rationaalisuus ovat Ruosniemen panimon arvoja, joita uusi visuaalinen identiteetti pyrkii heijastamaan.

Ruosniemen panimo haluaa olla toimissaan innovatiivinen ja kyseenalaistaa alan yleisiä tapoja. Uusi brändi pyrkii myös viemään yritystä leikkisämpään ja ystävällisempään suuntaan.

Etiketit

Oluiden vanhoissa etiketeissä oli kaikissa sama Ruosmarkuksi nimetty hahmo, johon tehtiin pieniä ulkoisia muutoksia aina oluesta riippuen. Koodarille laitettiin kuulokkeet päähän, työmiehelle taas hattu jne. Uusissa etiketeissä haluttiin pitää hahmot mukana, mutta tehdä heistä selkeästi omanlaisiaan. Päädyimme lopulta käyttämään oikeita ihmisiä mallina ja ammattikuntiensa edustajina, jotta oluiden hahmoille saadaan oikeita taustatarinoita.

Uudet etiketit ovat sommittelultaan rohkeita. Etupuolella asiakasta tervehtii ainoastaan hahmon kasvot ja vangitseva katse, ja kaikki informaatio on sijoiteltu millimetripaperin mukaan etiketin oikeaan ja vasempaan reunaan. Selkeys, jämptiys ja insinöörimäisyys ovat asioita, joita etiketin taitolla pyritään viestimään.

Tilaa uutiskirje

Saat noin neljä kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeemme, joka sisältää blogeja 
digitaalisesta liiketoiminnasta ja palvelumuotoilusta sekä redandbluen kuulumisia.