Hero image

Lähtötilanne

Vegaanihaaste on kampanja, jonka tavoitteena on tehdä kasvissyönnin kokeilemisesta mahdollisimman helppoa. Kampanjassa keskitytään herkulliseen ruokaan ja resepteihin. Vegaanihaaste järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014, ja siihen on vuosien aikana osallistunut yli 30 000 henkilöä.

Brief

Tehtävänämme oli suunnitella vuoden 2018 Vegaanihaasteelle kampanjailme, tone of voice sekä kadunvarsimainontaa. Tavoitteena oli lisätä Vegaanihaasteen tunnetttuutta ja parantaa mielikuvaa kasvissyönnistä. Suunnittelumateriaaleihin kuului mm.

  • Abribusmainokset Suomen suurimpiin kaupunkeihin
  • Messuosasto Kampin keskuksen aukiolle
  • Give away -tuotteet messuille
  • T-paidat ja hupparit

Toteutus

Halusimme tehdä vegaaniruuasta arkista ja normaalia. Ilmeestä teimme helposti lähestyttävän, pirteän ja leikkisän. Ilmeen pohjana käytimme Vegaanihaasteen aiempia tunnusvärejä oranssia ja liilaa sekä säilytimmme vanhan logon. Ilmeen keskeiset elementit ovat vahva typografia sekä iloiset ja leikkisät kuvitetut ruuat.

Lopputulos

Julisteita näkyi kadunvarsilla Suomen suurimmissa kaupungeissa. Julisteet saivat paljon huomiota ja haastetekstit tuottivat tulosta: Nappasimme julkisesti mainoksissa haastetun Erika Vikmanin huomion ja saimme hänet kuukaudeksi mukaan vegaanihaastekampanjaan.

Messuille tekemämme valokuvausseinä houkutteli paljon yleisöä ja mm. vihreiden poliitikko Emma Kari innostui jakamaan oman otoksensa Instagramissa.

Kadunvarsimainonta kasvatti heti ensimmäisellä viikolla seuraajien määrää sosiaalisessa mediassa liki 1800, joka nosti vegaanihaasteen toiseksi eniten seuraajia lisänneeksi tahoksi julkaisuviikolla. Lopulta maaliskuun lopussa haasteeseen osallistujia oli jo 12 000, mikä oli aiempia vuosia melkein tuplasti enemmän. Tavoitteena oli 8000 osallistujaa, joten kampanja ylitti odotukset reippaasti.

12 000 osallistujaa

Ensimmäisellä viikolla lähes 1800 uutta seuraajaa

Ensimmäisellä viikolla toiseksi eniten noussut brändi somessa

Tilastot brandsome.fi