Wowanders graafinen ilme ja sovelluksen suunnittelu

Hero image

Lähtökodat

Wowanders tuore on suomalainen start-up-yritys, joka pyrkii muuttamaan tapaa jakaa matkasuosituksia ystävien kesken. Wowanders-sovellus kerää matkadataa automaattisesti GPS:n ja kuvagallerian avulla, ja ehdottaa paikkoja matkapäiväkirjaan näiden merkintöjen perusteella.

 

Brief

Kun Wowanders lähestyi redandblueta, heillä oli sovellukselle nimi ja demoversio sovelluksesta. Brändinrakennukseen ei kuitenkaan vielä oltu kiinnitetty erityistä huomiota. Tehtävänämme oli brändikärjen ja tone of voicen löytäminen sekä graafisen ilmeen ja sovelluksen UI-elementtien suunnittelu näiden pohjalta.

Projekti sisälsi mm.

  • Brand sprintin
  • Logon ja visuaalisen ilmeen suunnittelun
  • Kuvakonseptin
  • Sovelluksen UI:n ja visuaalisen ilmeen suunnittelun

Prosessi ja lopputulos

Projekti aloitettiin päivän mittaisella tiiviillä brand sprintillä, jossa määritettiin yhteistyössä asiakkaan kanssa brändin arvot, kohderyhmät, persoona, tone of voice, kitetys ja analysoitiin kilpailijakenttää.

Brand sprintin lopputuloksena saatiin lyhyt brandiopas, jossa tiivistyy brandin olemus. Tämän perusteella lähdettiin suunnittelemaan Wowandersin visuaalista ilmettä.

Tutkimusten mukaan rantakuvat herättelevät matkakuumetta parhaiten jopa sellaisilla ihmisillä, jotka eivät erityisesti pidä rantalomista. Visuaalisen ilmeen väripalettiin valittiinkin väreiksi meren, hiekan ja auringon sävyjä. Logoon otettiin mukaan sijaintisymboli kuvaamaan sovelluksen tärkeintä ominaisuutta eli matkareitin ja paikkojen automaattista keräämistä. Kuvamaailmasta tehtiin iloinen, raikas ja vaalea.