Verkkokaupan tuotesivu – kymmenen harppausta konversioon

Verkkokaupan tuotesivu on verkkokauppasi sydän, jonka kuntoa on syytä tarkastella kriittisellä silmällä. Tuotesivun kehittäminen kannattaa, sillä se kasvattaa konversiota ja vahvistaa asiakkaiden uskollisuutta. Keräsimme kymmenen keskeisintä asiaa verkkokaupan tuotesivujen kehittämisen tueksi.

1. Tuotesivun teksti kattavaksi

Panosta tuotesivun teksteihin. Hyvä tuoteteksti puhuttelee kohderyhmää ja tarjoaa kattavasti tietoa tuotteesta. Kirjoita tuotteesta mieluummin yhtäjaksoista tekstiä eli niin sanottua leipätekstiä. Jäsennä teksti kuitenkin niin, että lukijan on helppo selailla tekstiä. Hyödynnä myös listauksia, sillä erilaiset koonnit ja listat helpottavat asiakkaan silmäilyä. Tekstin päätarkoitus on tarjota asiakkaalle relevanttia tietoa tuotteen ominaisuuksista ja käytöstä.

Hakuominaisuuksien kannalta on hyödyllistä, jos tekstin mitta sivulla on vähintään 300 sanaa ja se sisältää myös keskeisimpiä hakusanoja. Aina tämä ei ole luontevasti mahdollista, jolloin ei ole syytä yrittää tehdä väkisin kirjoitettua sanahelinää, jossa toistetaan samaa asiaa eri sanoin. Maalaisjärki on syytä pitää mukana tekstin pituuden venyttämisessä. Hakukonetta ei voi huijata turhalla jorinalla.

2. Erottuva ja ainutlaatuinen teksti

Huolehdi siitä, että tuotat ainutlaatuista sisältöä. Vältä viimeiseen saakka kopiointia. Älä toistele oman verkkokauppasi sisältöjä, äläkä missään tapauksessa käytä kilpailijoiden tekstejä omilla sivuillasi.

Tekstien erottuvuus ja yksilöllisyys sekä sanavalintojen monipuolisuus tekevät tekstistä kiinnostavaa niin hakukoneiden kuin asiakkaidenkin kannalta. Käytä aikaa kirjoittaaksesi uniikkia sisältöä tai tilaa laadukkaat tekstit sisällöntuotannon ammattilaiselta.

3. Havainnollistavat tuotekuvat

Hyvät tuotekuvat ja videot helpottavat asiakasta ostamaan tuotteen. Jos varaat markkinointibudjetistasi riittävän suuren osan tuotekuvien ottamiseen, voit saada panostuksesi takaisin myynnin kasvuna. Hyvät tuotekuvat kannattaa tilata ammattilaiselta, joka hallitsee kuvausolosuhteet ja kuvausvälineistön sekä ymmärtää visuaalisuuden merkityksen.

Verkkokaupassa asiakkaan ostopäätös rakentuu etenkin tuotetiedon sekä tuotekuvien ja -videoiden varaan. Tuotekuvien kohdalla yksi kuva harvemmin riittää. Tuote on kuvattava eri kuvakulmista ja kuvien suurennusominaisuus on hyödyllinen lisä. Huolehdi myös, että tuotekuvissa mittasuhteet tulevat esiin. Visuaalisesti tyylikäs ja selkeä tuotekuva vahvistaa brändiä ja luo mielikuvia tuotteen käytöstä.

Tuotevideoilla on suuri merkitys, jos tuotteen käyttöä tai ominaisuuksia voidaan esitellä tarkemmin liikkuvan kuvan ansiosta. Videot viihdyttävät, antavat tietoa ja luovat yhteisöllisyyden tunnetta. Parhaita videoita jaetaan, jolloin niiden antama viraaliarvo nostaa tuotteen kiinnostavuutta.

4. Käyttöliittymän yksinkertaisuus

Verkkokaupan tuotesivun käyttöliittymän suunnittelussa on muistettava yksinkertaisuus. Painikkeiden rajattu määrä ja ulkoasun selkeys vaikuttavat asiakkaan toimintaan merkittävästi. Toimintaan kehottavat painikkeet kannattaa sijoitella helposti löydettäviksi. Asiakasta rohkaistaan painamaan painikkeita ”lue lisää”, ”osta” ja ”tilaa”.

Paranna käyttöliittymän selkeyttä karsimalla vaihtoehtoja. Asiakkaalle ei tarvitse esitellä kerralla koko tuotevalikoimaa, vaan keskittyä tarjoamaan hänelle houkuttelevimmat tuotteet. Panosta myös tuotetietojen ymmärrettävyyteen. Päätöksenteon tueksi asiakas haluaa aina tietää hinnan, koko-ohjeistuksen, tuotevaihtoehdot sekä kaupan ehdot. Enemmän tietoa on aina enemmän, mutta sen ei pidä tulla silmille hyökyaaltona.

5. Lisämyynnin keinot käyttöön

Verkkokaupassa ja kivijalkaliikkeessä menestyvät kauppiaat hallitsevat tehokkaat lisämyynnin keinot. Oikealla tavalla tarjottu oheistuote tai lisäosa saattaa ilahduttaa asiakasta ostohetkellä ja synnyttää positiivisen ostovireen. Tyylit ja tavat vaihtelevat eri maissa. Siinä missä suomalainen ärsyyntyy aktiivisesta tyrkyttämisestä, saattaa muualla maailmalla olla toimiva konsepti.

Verkkokaupassa lisämyyntiä haetaan ehdottamalla harkitusti liitännäisiä tuotteita tai tarjoamalla vaihtoehtoja vertailuun. Robotin arpomat muka-kiinnostavat tuotteet eivät niinkään tuo tulosta, vaan saattavat jopa kyllästyttää asiakasta. Sen sijaan kauppiaan paras mahdollinen näkemys tuotteista, jotka aidosti tuovat lisäarvoa tuotteen ostajalle, ovat arvokasta tietoa ja saattavat jopa helpottaa tuotteen käyttämistä.

6. Hyödynnä asiakaspalautteet

Verkkokaupan asiakaspalautteet ja tuotearvostelut kannattaa käyttää hyödyksi. Kun asiakkaiden kommentteja kertyy lisää, näin tuotesivulle syntyy muuttuvaa sisältöä, joka on kiinnostavaa sekä hakukoneiden että asiakkaiden kannalta.

Tuo keskustelu tuotekortille, sillä palautteen paikka on tuotteen lähellä. Saat asiakkaasi arvostelemaan tuotteitasi, kun tarjoat heille etuja. Asialliset ja analyyttiset kommentit sekä innostuneet hehkutukset tukevat asiakasta päätöksenteossa. On helpompaa ostaa tuote, josta moni on kertonut omia kokemuksiaan. Kaikkien kokemusten ei tarvitse olla ylistäviä, vaan myös kriittiset arviot auttavat ymmärtämään tuotetta paremmin.

7. Landing page hittituotteelle

Onko tuotteesi hitti? Jos jokin verkkokauppasi tuotteista on uljas lippulaivasi tai merkittävä suosikkiostos, kannattaa harkita oman laskeutumissivuston tai kampanjasivun rakentamista. Sivustolla voidaan paremmin panostaa brändin esiintuomiseen ja rakentaa tuotteen ympärille omaa yhteisöä. Omalla laskeutumissivullaan tuote saadaan myös nousemaan hakutuloksiin entistä paremmin.

8. Saatavuustiedot näkyviin

Tuotteen saatavuus on keskeinen vaatimus verkkokauppaympäristössä. Tyhjät hyllyt saavat asiakkaan poistumaan sivustolta. Saatavuuden voit kertoa yksinkertaisilla värikoodeilla tai sanallisesti.

Asiakkaan kannalta ei ole oleellista tietää, montako kappaletta tuotetta on varastossa. Sen sijaan ostaja haluaa tietää tuotteita selatessaan, onko tuotetta ylipäätään saatavilla. Älä piilota tuotetta, jos se on päässyt loppumaan varastosta. Rakenna ennemmin järjestelmä, jossa tarjoat asiakkaalle mahdollisuuden saada tiedon, kun tuote on taas ostettavissa. Jos mahdollista, kerro asiakkaalle, milloin tuotetta arvioidaan saapuvan lisää varastoon.

9. SEO-ominaisuudet kuntoon

Verkkokauppasi tuotesivut eivät löydy verkosta, jos olet unohtanut huolehtia tuotesivujen SEO-ominaisuuksista. Varmista tuotekuvien ja -videoiden hakukoneystävällisyys nimeämällä ne tuotteiden oikeilla nimillä. Tuotesivujen metatiedot sisältävät aina tuotteen nimen ja mahdollisesti esimerkiksi sarjanumeron tai muun tuotekoodin, jos niiden avulla voidaan tarkentaa tuotteiden löydettävyyttä.

Tuotesivun tekstien pituus, ainutlaatuisuus ja avainsanojen asiallinen käyttö parantavat tuotteiden hakutuloksia. Hyödynnä asiantuntijan apu SEO-tekstien tuottamisessa, mikäli et ehdi perehtyä hakukoneoptimoinnin yksityiskohtiin. Huolehdi hakukoneoptimointi kerralla kuntoon, koska tuotekorttien SEO-tietoja ei tarvitse päivittää jatkuvasti.

10. Lähtökohtana rehellisyys

Verkkokaupassa liiketoiminta kannattaa rakentaa rehelliselle pohjalle. Kerro tuotteista tosiasioita, älä kaunistele ominaisuuksia totuudenvastaisiksi. Jos väität tuotteen olevan vesitiivis, sen myös pitää olla sitä. Kerro todellinen akun kestoaika, tuotteen aito käyttötapa ja todellinen koko. Tarkenna myös, jos valmistajan antamat tekniset tiedot ovat liioiteltuja. Asiakkaasi arvostaa omaa realistista näkemystäsi ja suoraselkäisyyttäsi.

Rehellisyydellä rakennat pitkäikäisiä asiakassuhteita ja vahvistat luotettavan verkkokauppiaan mainettasi. Ilman luotettavuutta ei synny myyntiä, ja menetettyä mainetta on vaikea rakentaa uudelleen.

Perustamassa tai uudistamassa verkkokauppaa? Ota yhteyttä ja sovitaan tapaaminen:

Tomi Talas
Toimitusjohtaja
+358 45 633 2122
tomi@redandblue.fi