Verkkosivuston kuvitus ja kuvatuotanto

Verkkopalvelun uudistusprojektin alussa keskitytään liiketoiminnan kannalta oleellisiin asioihin, kuten sivuston tavoitteisiin, mittareihin, käyttäjäpolkuihin tai käyttötapauksiin. Sisältöä tarkastellaan tarvittavan informaation, saavutettavuuden ja hakukoneiden näkökulmasta. Sisältöjä usein kirjoitetaan uudestaan ja yrityksen viestiä tarkistetaan.

Useasti sivuston tunnelman luojan, eli kuvien rooli jää mietittäväksi vasta siihen vaiheeseen, kun niitä tulisi jo syöttää palveluun. Kuvien asema sivustoilla on kuitenkin merkittävä, sillä ne antavat yksittäisille sivuille syvyyttä ja auttavat rytmittämään sivuja, joilla on paljon tekstimassaa. Kuvilla voidaan selittää silmäiltävästi asioita, jotka tekstinä tuntuvat monimutkaisilta.

Sivuston visuaaliset käyttöliittymät suunnitellaan useimmiten muutamalla kuvapankin mallikuvalla, eikä suunnitteluvaiheessa saa kokonaiskäsitystä kaikkien yksittäisten sisältösivujen kuvatarpeista. Kuvavalinnoilla voidaan kuitenkin joko siirtää sivusto visuaalisesti uudelle tasolle tai kärjistetysti pilata hyvä visuaalinen suunnitelma.

Avaan tässä kirjoituksessa erilaisia kuvatarpeita, joihin törmäämme toistuvasti verkkopalveluprojekteissa. Listaa voi hyödyntää jo sivuston suunnitteluvaiheessa, jotta kuvatarpeisiin voitaisi varautua hyvin ennen sisällönsyöttö- ja julkaisuvaihetta riittävällä määrällä erilaisia kuvia ja kuvituksia.

Henkilöstökuvat

Lähes kaikilla verkkosivuilla näytetään kuvia henkilöstöstä. Henkilökuvia tarvitaan tyypillisesti yhteystiedot-osiossa, mutta myös artikkelien ja blogien kirjoittajakuvissa. Yhteydenottolomake konvertoi tutkitusti paremmin, jos mukana on henkilön kuva, jolle lomakkeen viesti lähetetään.

Henkilökuvia voidaan tarvita myös, mikäli yrityksen henkilöstö tekee vieraskynäkirjoituksia muihin verkkomedioihin tai nostoiksi sosiaaliseen mediaan.

Ruosniemi Breweryn verkkosivustolle luotiin kuvakollaasi erikseen otetuista henkilöstökuvista.

Henkilöstökuvien tulisi olla tyyliltään yhtenäisiä – joko studiossa tai samassa lokaatiossa kuvattuja ja sellaisia, että niitä voi tarvittaessa kuvata lisää samoissa olosuhteissa matalalla kynnyksellä. Esimerkiksi studiossa tai toimistolla otetut hyvin valaistut kuvat sopivat hyvin, sillä tällöin vaikkapa vuodenaikojen vaihtelu ei muuta kuvan luonnetta. Kuvien ei kuitenkaan tarvitse olla tylsiä – niihin voidaan tuoda rekvisiittaa, erilaisia hover-efektejä tai pieniä animaatioita.

Alupro Oy:n henkilöstökuvissa on käytetty hover-efektiä ja rekvisiittana Alupron tuotenäytteitä. Valokuvat: Johannes Romppanen

Brändikuvat

Koska yrityksen brändin täytyy olla tunnistettava myös verkossa, tulisi yrityksen tunnetuimmat brändikuvat näkyä verkkopalvelun vierailluimmilla sivuilla. Tyypillisesti brändikuvia hyödynnetään etusivun hero-osiossa ja päänavigaation kokoelmasivuilla staattisina elementteinä. Sivuston tärkein kuva on etusivun hero-kuva, ja siinä kannattaakin panostaa laatuun ja tunnelmaan mieluummin imagollisella kuin informatiivisella kuvituksella.

Ikonit ja kuvakkeet

Kaikissa verkkopalveluissa on kuvien lisäksi erilaisia käyttöliittymäelementtejä, kuten suurennuslasi kuvaamassa sivuston hakua tai ihmisikoni kuvaamassa omaa profiilisivua. Nämä pienet yksityiskohdat voivat maallikon silmiin näyttää aina samanlaiselta, mutta todellisuudessa niiden avulla luodaan sivuston persoona. Painikkeen nuolielementin voi suunnitella yllättävän monella tavalla!

Sisältöjen suunnitteluvaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota myös mahdollisiin prosessien tai nostojen kuvituksiin, jollaisia verkkopalveluissa tyypillisesti näkee. Tällainen voisi olla esimerkiksi ”Näin pääset alkuun” ja alapuolella kolmen kohdan 1-2-3-nostopaikka ikonimaisine kuvituksineen. Ikoneilla ja infografiikalla rikastetaan käyttökokemusta ja mahdollisestaan visuaalinen selailtavuus.

Duuers-ohjelmistolle tehtyä infografiikka

Kuvituskuvat

Kuvituskuvilla tarkoitetaan sivuston ”täytekuvia”, joilla ei ole yksinään varsinaista infromatiivista merkitystä, mutta niitä tarvitaan silti monissa paikoissa elävöittämään sivua. Kuvituksilla voidaan tarkoittaa joko valokuvia tai kuvittajan tekemiä piirroksia, tai näiden yhdistelmää.

Kuvituskuvia käytetään sivuston aktiivisessa päivityksessä esimerkiksi blogipostauksissa ja uutisissa sekä sosiaalisessa mediassa. Nämä kuvat ovat monesti sisällöntuotannon kannalta kaikkein tärkeimpiä ja niitä tarvitaan lukumäärällisesti eniten. Geneerisillä kuvituksilla tai valokuvilla voidaan huomioida myös sellaiset käyttötapaukset, jolloin kuvaa ei ole, mutta sivusto vaatii ulkoasullisesti täytettä kuvapaikkaan.

 

ProLuomu ry:lle luotiin placeholder-kuvia artikkeleihin, joilla ei ole kuvaa.

Hyvä tapa ennaltaehkäistä sisällöntuottajien ainainen kuvapula on tuottaa esimerkiksi kerran vuodessa muutamia kymmeniä kuvituskuvia yrityksen toiminnan ja viestinnän kannalta oleellisista aiheista. Näin brändiä pystytään hallitsemaan myös jokapäiväisessä sisällöntuotannossa ja kiireellisessäkin viestinnässä.

Tuotimme YTN:lle kuvituskuvapankin blogipostauksia ja markkinointia varten. Valokuvat: Maija Savolainen

Yhteenvetona verkkosivuston kuva- ja kuvitustarpeet ovat moninaiset. Osa kuvista on sellaisia, joita yrityksillä on jo valmiina ja osa kuvista on tuotettava uudistuksen yhteydessä ulkopuolisilla kuvantuottajilla. Kuvavalintoja tehdessä tulisi miettiä myös sivuston elinkaarta ja jatkuvia päivitystarpeita esimerkiksi uutis- ja blogituotannon osalta.

redandbluen perustaja ja designer
Reeta Laamo

reeta@redandblue.fi