ajankohtaista

Testissä Google Sprint – miten ratkaista yrityksen vaikeimmat haasteet viidessä päivässä?

Testissä Google Sprint – miten ratkaista yrityksen vaikeimmat haasteet viidessä päivässä?

Luin taannoin Google Venturesin Jane Knappin kirjoittaman kirjan sprinttimallista, joka lupaa ratkaista yritysten vaikeimmat haasteet viiden päivän intensiivisessä työpajassa. Google Ventures on Googlen oma kiihdyttämö, joka sijoittaa rahaa lupaaviin start-uppeihin ja mentoroi heitä eteenpäin. Menetelmä on kehittynyt satojen työpajojen aikana, joita Knapp on vetänyt.

Ideana on käyttää kokonainen viikko tietyn liiketoiminnan haasteen ratkaisemiseen yhdessä yrityksen ydintiimin kanssa. Menetelmää voi hyödyntää esimerkiksi tuotteistuksessa, brändi-strategiassa, verkkosivu-uudistuksessa tai digitaalisen tuotteen konseptoinnissa – toimialasta riippumatta. Esimerkiksi Slack kehitti bottiavusteisen käyttäjäopastustuksen sprintin avulla.

Ajatus sprintistä vaikutti aluksi ongelmalliselta. Miten koko tiimi saa varattua kalenterin tyhjäksi kokonaiseksi viikoksi? Toimiiko Sprint juuri minun yritykselleni? Voiko juuri tämän haasteen ratkaista? Mitä, jos lopputuloksesta tulee suutari?

Lähdimme kokeilmaan

Meitä lähestyi start-up, jolla oli upea idea uudeksi digitaaliseksi tuotteeksi ja hieman sijoittajarahaa. Mikään ei ollut valmista, tuotetta ei ollut kuin ideana ja Tekesin Innovatioseteli poltteli taskussa. Varasimme päivät kalentereihin, ja lähdimme testaamaan. Halusimme tietää oliko start-upin liikeidea toimiva, eli kannattaako tuotetta lähteä kehittämään ja kantaako idea.

Tässä sprint pääpiirteittäin:

Maanantaina määritetään sprintin tavoitteet, ja nostetaan esille esteitä jotka estävät tavoitteiden saavuttamista.

Tiistaina päätetään, mitä ongelmia sprintillä lähdetään ratkaisemaan. Tiistaina ideoidaan porukalla.

Keskiviikkona valitaan ideakasasta parhaat päältä, ja luonnostellaan käsikirjoitus prototyypille.

Torstai pyhitetään prototyypin rakentamiselle ja testaamiselle.

Perjantaina prototyyppiä testataan kohderyhmän edustajilla, jotta saadaan mahdollisimman autenttisia reaktioita tuotteesta.

Mitenkö meni?

”Täähän on ihan helvetin hyvä!”

Sprint ei olisi juuri paremmin voinut mennä. Kiireinen aikataulu piti huolen siitä, että päätöksiä tehtiin nopeasti ja tehokkaasti. Saimme viidessä päivässä aikaan enemmän, kuin useimmat start-upit saavat vuodessa. Tekesiltäkin lopputulosta kiiteltiin.

Viidestä testaajasta neljä olisi ottanut ohjelmiston käyttöön saman tien. Testaajat myös soittelivat asiakkaallemme sprintin jälkeen, ja tiedustelivat koska sovelluksen saa käyttöönsä. Mikä olisi voinut olla parempi validointi liikeidealle?

Viikko kuulostaa pitkältä ajalta yhdelle työpajalle. Mutta lopputulosta tarkastellessa tulee väkisinkin mieleen, kuinka paljon aikaa ja rahaa sprintti oikeasti säästää – jos tulokset ovat positiiviset, tiedetään että suunta on oikea ja tärkeät päätökset on tiettyyn työvaiheeseen saatu tehtyä. Jos tulokset ovat tuotteen kannalta negatiiviset, säästetään roppakaupalla aikaa sillä, että ei lähdetä kehittämään tuotetta, brändiä tai palvelua joka ei loppukäyttäjää kiinnosta.

Kävi miten kävi – sprintillä voittaa aina.

Tässä sekalaisia ajatuksia ja vinkkejä sprinttien pitäjille:

  • Olin sprintissä sekä fasilitaattorin että suunnittelijan rooleissa. Väsymys alkoi painamaan loppusprintissä. Ehkä helpompaa olisi toimia vain toisessa roolissa.
  • Sprint onnistui niin hyvin siksi, että asiakas tunsi ketterän tuotekehityksen periaatteet jo ennen sprinttiä. Jos näin ei ole, voi olla hyvä kerrata lean-tekniikoita tiimille ennen sprinttiä.
  • Organisaatioiden voi olla hyvä ottaa ulkopuolinen fasilitaattori vetämään sprinttiä. Fasilitaattori joutuu huolehtimaan kellosta ja työpajan sujuvuudesta. Tämä voi olla helpompaa neutraalille vetäjälle.
  • Sprintin luonteeseen kuuluu kiire. Joillekin jatkuvasti esillä tikittävä kello aiheuttaa stressiä. Kelloa kannattaa kokeilla aluksi, ja soveltaa sen käyttöä oman fiiliksen mukaan. Fasilitaattorin on tässä hyvä pitää tuntosarvet ylhäällä. Meidän tiimi lopetti kellon käyttämisen keskiviikkona, vaikka aikaa tietty tarkkailtiin.
  • Prototyypin rakentamiseen on syytä varata hyvä tiimi ja tarpeeksi käsipareja. Meillä torstai venyi pitkäksi.
  • Peruuntumisia tulee aina. Kannattaa varata maanantaille ylimääräinen asiantuntija sekä perjantaille ylimääräinen testaaja. Meillä tuli yksi peruminen perjantaille, mutta saimme onneksi paikkaajan. Toisin kuin kirjassa, me hankimme testihenkilöt jo edellisellä viikolla. Mielestäni tämä on hyvä käytäntö.
  • On hyvä tiedostaa, että pitkin sprinttiä joutuu elämään epävarmuuden keskellä. Kehoitan kuitenkin pitämään mielen toiveikkaana, sillä menetelmään voi luottaa. Alkupäivinä oli pientä epäilystä sprintin toimivuudesta, mutta ne karisivat viimeistään keskiviikkona.
  • Sprint on painotettu ja suunniteltu erinomaisesti. Aikaa työtehtäviin on juuri sopivasti. Keskiviikkona saimme käsikirjoituksen prototyyppiin valmiiksi ennen määräaikaa, mutta torstaina huomasimme suunnitelmassamme puutteita.

Suosittelen sprinttiä kaikille ennakkoluulottomille yrityksille taustastanne riippumatta. Mikäli haluatte kuulla lisätietoa sprintistä, laittakaa viestiä osoitteeseen petteri(@)redandblue.fi.

-Petteri