Uutiset

19.12.2018

Miten meni omasta mielestä vol 2. – katsaus vuoteen 2018

By Reeta Laamo

Jaa

Vuosi 2018 on muuttanut redandblueta positiivisesti. Yrityksen ja pääluvun kasvaessa huomasimme, että tiedon tulee olla avointa, yrityskulttuurin kristallinkirkasta ja toiminnan itseohjautuvaa, jotta uudet redandbluelaiset asettuvat hyvin taloksi.

Hiljaista tietoa oli kerääntynyt vanhoille parroille ja parrattarille vuosien varrella, ja tiedon dokumentoiminen kaikkien nähtäväksi huomattiin välttämättömäksi.

Aloitimme vuoden alussa sisäisen kulttuurinkehittämishankkeen Taite Oy:n Krista Mikkosen kanssa. Hanke kesti koko vuoden ja sisälsi useita työpajoja koko henkilöstön kesken sekä loppuvaiheessa pienemmissä ryhmissä, joissa käytiin läpi muun muassa prosessien parantamista ja työssä viihtymistä.

Hankkeen alussa otimme käyttöön sovelluksen, jolla seuraamme viikkotasolla hyvinvointia monesta eri näkökulmasta. Tuloksia käydään läpi avoimesti keskustellen joka kuukausipalaverin yhteydessä.

“Toimintakulttuuria kehittäessä on harvinaista, että varsinaista muutosvastarintaa ei ilmennyt missään vaiheessa prosessia. Tekemisen meininki ja rohkea heittäytyminen olivat vallalla koko hankkeen ajan. Myös johto uskalsi laittaa itsensä likoon ja antoi henkilöstölle tilaa kokeilla uusia toimintatapoja. En ole yllättynyt, että yrityksen tilauskanta on ennätyslukemissa.” – Krista Mikkonen, Taite Organisaatiokonsultointi Oy

Syksyllä aloitimme etätyökokeilun, jossa oman työpisteen saa valita joka aamu. Toistaiseksi etätyöskentely on toiminut mainiosti: hyvinvointi, myynti ja projektien valmistuminen ovat jopa parantuneet, ja alustavasti voisi arvioida, että sairauspoissaolot ovat vähentyneet olemattomiksi. Viimeistelimme koko vuoden työstössä olleen yritysoppaan, joka on tarkoitus tehdä painettavaksi versioksi alkuvuodesta. Yrityksen arvot selkeytettiin julistemuotoon ohjaamaan jokapäiväistä toimintaa, ja rekrytointivastuita siirrettiin tiimeille. Omaan työhön liittyvät hankinnat saa jokainen tehdä jatkossa itse.

Toimistolla on lisäksi ollut joka toinen viikko ilmainen jooga ja Töölönlahdella kokoontunut satunnaisesti juoksukerho aamuvirkuille.

Kulttuurihanke koettiin tarpeelliseksi ja sen myötä on tehty isoja ja pieniä uudistuksia. Prosessien kehitys jatkuu ja ensi vuoden alussa tarkoitus on parantaa vielä IT-infraa helpottamaan työskentelyä toimiston ulkopuolelta.

Ihan oikeita töitäkin tehtiin

Digitaalisissa palveluissa vuoden ehdottomasti laajin projekti on ollut Kuluttaja.fi -verkkopalvelu-uudistus, jota olemme työstäneet lähes koko vuoden. Uudistunut verkkopalvelu, verkkokauppa ja webapp julkaistaan alkuvuodesta. Palvelua konseptointiin palvelumuotoilutyöpajoilla ja teknisellä määrittelyllä – toteutus on WordPress-React -yhdistelmä.

Brändipuolella suurimmat caset olivat Ruosniemen Panimon kansainvälisille markkinoille suunnattu brändiuudistus, jossa hyödynnettiin brand sprint -työpajasarjoja. Uudistimme myös Ylemmät Toimihenkilöt ry YTN:n brändin sekä vuodenvaihteessa julkaistavan Paperinkeräys Oy:n ilmeen. Loppuvuodesta voitimme Sallan kunnan ja matkailun brändikilpailutuksen ja sen työstämistä jatkamme vuoden alusta.

Viime vuoden tapaan meitä ovat työllistäneet myös Sanoma Pro:n kuvitukset, useat verkkosivustouudistukset, SaaS-palvelu Duuersin käyttöliittymäsuunnittelu sekä erilaiset kuvituscaset.

Palvelumuotoilun osalta olemme olleet kehittämässä metsänomistajille suunnattua Silvere-verkkosovellusta tehden siihen käyttäjähaastatteluita ja -testausta sekä käyttöliittymän kokonaisuudistuksen.

Strategian mukaisesti olemme pysytelleen tarjottavien palveluiden osalta omissa medioissa ja teemme jatkossakin digitaalista tuote- ja palvelukehitystä sekä brändiuudistuksia. Teknologiapuolella hyppäsimme eteenpäin ja laajensimme WordPress-tonttia Reactin ja Drupalin puolelle. Ensi vuonna tarkoitus on saada vielä pari uutta webapp-caseä tulille.

Drupalia testasimme monistettavalla Joulupuu-sivustoalustalla, jota pilottitestasimme tänä jouluna kolmen yrityksen voimin. Meidän sekä asiakkaidemme Emcen ja Digital Illustratedin kautta lähti yhteensä 300 lahjaa vähävaraisten perheiden lapsille.

Jatkuva oppiminen

Yksi arvojulisteistamme sanoo Never settle, ja tätä arvoa olemme toteuttaneet jatkuvalla kouluttautumisella. Suunnittelutiimi vieraili tänäkin vuonna Lissabonin UXLX-seminaarissa kohentamassa tietotaitoa käytettävyysasioissa ja devaustiimi hajautui Dublinin UXDX-seminaariin (Lue Hannun blogi) ja Kööpenhaminan Cold Front -seminaariin (Lue Empun blogi). Päivittäistä oppimista on ruokittu sisäisillä koulutuksilla, tiimien viikkotapaamisissa ja uusien työkalujen käyttöönotolla.

Taloudelliset näkymät

Liikevaihdon osalta kasvua tulee tänä vuonna arviolta 10 % kokonaisliikevaihdon ollessa tällöin 760 000 € ja kannattavuus tulee olemaan 7 % luokkaa. Vierityspalkki.fi:n listauksessa olimme digitoimistokentällä kannattavuudessa sijalla 9., jos katsotaan kolmen viime vuoden keskiarvoa. Tänä vuonna olemme investoineet paljon avainroolien rekrytointeihin, kouluttautumiseen, valokuvauskalustoon, kulttuurihankkeeseen sekä parantaneet ergonomiaa. Loppuvuosi on ollut kiireinen. Myynnin suhteen myös ensi vuosi näyttää valoisalta, sillä alkuvuosi on jo täynnä projekteja ja henkilöstömäärämme suurempi kuin koskaan ennen.

Omalta kohdaltani vuosi alkaa poikkeuksellisesti, sillä vetäydyn toimitusjohtajan penkiltä vauvanhoitohommiin, ja tilallani jatkaa verkkokauppapuolelta meille hiljattain siirtynyt Tomi Talas. Tällä hetkellä perheomisteisen (Reeta & Petteri 50 % / 50 %) Red & Blue Oy:n omistusta tullaan hajauttamaan osittain työntekijöille ensi vuoden aikana. Tammikuussa saamme uutta osaamista, kun designerina aloittaa lahjakas graafikko Vera Liinasaari, joka siirtyy meille Työmaalta.

Kun katsoo vuotta taaksepäin, tiivistäen voisi sanoa kliseisesti että mikään muu ei ole pysyvää kuin muutos. Se on kuitenkin yrityksessämme otettu vastaan pelottomasti sekä kulttuurihankkeen että uusien teknologioiden osalta. Tämä on hyvä uutinen, sillä muuttuvassa maailmassa vain muutoskykyiset yritykset tulevat pärjäämään. Tästä iso kiitos koko tiimille! Tulossa on jännittävä vuosi.

Reeta on redandbluen toinen perustaja ja Senior Designer, joka on erikoistunut käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja saavutettavuuteen.

Reeta Laamo

044 362 7714

Lisää ajankohtaisia