Verkkokaupan perustaminen – mitä se vaatii?

Kiinnostaako verkkokaupan perustaminen? Hyvin toimiva yrityksen verkkokauppa vaatii taustalleen suunnitelmallisuutta sekä kiinnostusta arvioida oman liiketoiminnan kehitystä. Ilman pidemmän aikavälin tavoitteita ja järjestelmällistä kehitystyötä verkkokauppasi myyntiluvut eivät ponnahda pilviin. Menestykseen tarvitaan lisäksi muitakin askelmerkkejä.

Kaupankäynti on jo vuosien ajan ollut murroksessa, ja moni yritys on laajentanut liiketoimintansa verkkoon kivijalkaliikkeen tueksi. Kulunut koronavuosi on lisännyt tarvetta verkkokauppojen perustamiselle. Tällä hetkellä verkkokaupassa merkittävä kilpailijoiden joukko muodostuu kansainvälisistä toimijoista. Pystyäkseen haastamaan muita yrityksiä nettikaupankäynnissä, kannattaa oman verkkokaupan perustamiseen käyttää aikaa ja tarvittaessa myös ammattilaisten apua.

Aloita kilpailijoiden kartoituksella

Verkkokaupan perustaminen kannattaa aloittaa kilpailijoiden kartoittamisella. Tutustu markkinoihin ja käy läpi tärkeimpien kilpailevien yritysten verkkokauppoja. Montako vastaavaa toimijaa löydät? On myös hyvä luoda katsaus kansainvälisiin toimijoihin, sillä heiltä voi poimia nokkelia toimintamalleja omaan verkkokauppaansa.

Tutustuessasi kilpaileviin verkkokauppoihin kiinnitä huomiota etenkin toimitusehtoihin, valikoiman laajuuteen, palvelumuotoihin ja toimitusmaihin. Samalla, kun perehdyt kilpaileviin yrityksiin, on tärkeää keskittyä pohtimaan omaa liiketoiminta-ajatustasi. Löydätkö itsellesi selkeän kilpailuedun? Kilpailuetuna voi olla esimerkiksi tuotevalikoiman laajuus, erikoinen tuote tai toimituksen nopeus. Verkkokauppa ei itsessään generoi myyntiä, vaan yritykselläsi on oltava selkeä liikeidea.

Kohderyhmät auttavat suunnittelussa

Seuraavassa vaiheessa verkkokaupan perustamisessa keskitytään kohderyhmään. Liiketoiminnan keskeinen osa-alue on kohderyhmien määrittely. Jotta verkkokaupan valikoima muodostuu sopivaksi, on tiedettävä ostajien ominaisuudet. Kohderyhmien määrittely vaikuttaa valikoiman lisäksi myös markkinoinnin suunnitteluun.

Tuote voi olla hyvin monenlaisille asiakkaille sopiva, jolloin kohderyhmiä on tarkoituksenmukaista muodostaa useita. Toisaalta verkkokauppasi saattaa keskittyä hyvin rajatun kohderyhmän tuotteisiin, jolloin markkina-alueen on oltava laajempi. Erikoistavaroiden verkkokaupassa ei välttämättä suomalaisten asiakkaiden määrä riitä tuomaan tarpeeksi myyntiä.

Valitse verkkokauppa-alusta tulevaisuuteen

Kun liikeidea, kilpailijat ja kohderyhmät on määritetty, on aika suunnata katseensa verkkokauppa-alustoihin. Vaihtoehtona on valita valmis verkkokauppa-alusta tai käyttää toteutuksessa asiantuntijaa, joka suunnittelee ja toteuttaa kasvusuunnitelmiin sopivan verkkokaupparatkaisun.

Valmiita verkkokauppa-alustoja on tarjolla paljon, joista osa on erittäin edullisia ja jopa ilmaisia. Verkkokaupan perustamisessa ei pidä kuitenkaan tuijottaa pelkkää hintaa, jos liikevaihdolle on määritelty selkeät tavoitteet. Vedenjakajana voidaan pitää noin 500 000 euron liikevaihtoa, jolloin ehdottomasti kannattaa valita monipuolisempi verkkokaupparatkaisu, jossa alusta muokataan yrityksen tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen.

Ilmaisten alustojen ongelmaksi muodostuu niiden jäykkyys. Liiketoiminnan kehittyessä ja ajan kuluessa edullinen verkkokaupparatkaisu ei enää kykene vastaamaan kaupan kasvaviin tarpeisiin. Valmista verkkokauppa-alustaa ei välttämättä saa integroitua yrityksen muihin järjestelmiin, kuten vaikkapa yrityksen taloushallintojärjestelmään. Tämä on hyvä huomioida jo toiminnan suunnitteluvaiheessa.

Verkkokauppa vaatii hoitajansa

Verkkokauppa-alusta ei vielä tee yrittäjästä verkkokauppiasta. Verkkokauppa ei ole pelkkä perustamisprojekti, vaan dynaaminen prosessi, jota kehitetään jatkuvasti entistä paremmaksi. Verkkokaupan suunnittelussa tulisikin ottaa huomioon sen jatkuvuus, tekninen toimivuus, näkyvyys, markkinointi sekä ennen kaikkea kaupan sisältö ja asiakaspalvelu.

Verkkokauppa on syytä ajatella omaksi myymäläkseen, jossa tarvitaan erillinen myymälänhoitaja sekä muita työntekijöitä. Verkkokauppaa ei kannata perustaa vain vasemman käden hoidettavaksi.

Liiketoiminta nojaa tuotekortteihin

Todellinen verkkokaupan arvo ja syy olemassaoloon ovat ammattimaisesti kirjoitetut tuotekortit. Tiukassa kilpailutilanteessa voittajaksi selviytyvät hyvin tehdyt tuotekortit, joissa sisältö on selkeä. Hyvä sisältö päihittää jopa hinnan, jos tuotekorttien luoma mielikuva on luotettava. Oikein tuotettu vaihteleva ja kattava sisältö kiinnostaa niin asiakkaita kuin Googleakin. Laadukkaalla sisällöntuotannolla varmistetaan asiakassuhteen jatkuvuus.

Verkkokaupan tuotekorttien toimivuudesta kertoo osaltaan myös asiakaspalvelupyyntöjen määrä. Jos tuotteista ei ole saatavilla riittäviä tietoja, asiakkaat ottavat yhteyttä kysyäkseen lisää. Toisaalta moni asiakas menetetään heti siinä vaiheessa, kun tuotekortti on puutteellinen. Asiakkaan valinta kohdistuu useimmiten siihen toimijaan, joka tarjoaa parhaat tiedot ja kuvat tuotteista.

Verkkokauppaa perustettaessa on hyvä ottaa huomioon, että tuotekorttien toteuttaminen vie aikaa. Asiassa ei kannata oikaista, sillä monipuoliset tiedot, tasokkaat kuvat sekä tuotteen ominaisuuksia avaavat videot antavat asiakkaille hyvän pohjan ostopäätökseen.

Hallitse varastoa

Verkkokaupan varastonhallinta vaikuttaa yrityksesi brändiin ja ostoprosessin sujuvuuteen. Varastonhallinnan kannalta tulee pohtia, miten tavaraa tilataan lisää ja miten tavaran loppumisesta ilmoitetaan verkkokaupassa. Kauppiaan tehtävä on huolehtia, että verkkokaupan hyllyt eivät tyhjene, vaikka asiakkaat ostavatkin tavaraa innokkaasti.

Varastonhallinnan voi ulkoistaa, mutta moni yrittäjä haluaa huolehtia varastostaan itse. Oli varastosta vastuussa kumpi tahansa, ostoprosessissa tulisi varmistaa tuotteen keräilyn, pakkaamisen ja lähetyksen korkea laatu brändin arvon mukaisesti.

Varastonhallinnassa tulisi suunnitella myös toiminta ongelmatilanteissa. Jos varastosaldot eivät pidäkään paikkaansa tai lähetetty tuote on virheellinen, epäsiisti tai myöhässä, on asiakkaan menettämisen riski suuri. Vahinkoja kuitenkin sattuu, ja siksi valmiiksi mietitty viestintätyyli ja joustavat hyvityskäytännöt vievät haastavatkin ostotapahtumat onnistuneeseen päätökseen. Satunnaiset kömmähdykset ovat verkkokauppiaalle sallittuja, jos asiakkaan ongelma ratkaistaan sulavasti. Hyvin hoidettu reklamaatio vahvistaa asiakassuhdetta.

Verkkokaupan perustamisen kulmakivet

  • Mieti liiketoiminnan tavoitteet pitemmälle aikavälille
  • Etsi tavoitteisiin sopiva verkkokauppa-alusta tai hyödynnä asiantuntijoiden suunnittelupalvelua
  • Suunnittele, kuka huolehtii verkkokaupastasi ja miten
  • Aloita Suomesta ja laajenna maailmalle
  • Panosta tuotekorttien sisältöön ja ulkoasuun
  • Varmista varastonhallinnan sujuvuus

Perustamassa tai uudistamassa verkkokauppaa? Ota yhteyttä ja sovitaan tapaaminen:

Tomi Talas
Toimitusjohtaja
+358 45 633 2122
tomi@redandblue.fi