Verkkopalvelut ja verkkokaupat

Digitaaliset palvelut suunnittelusta jatkuvaan ylläpitoon

Jotta loistava idea pääsisi oikeuksiinsa, vaatii se ammattitaitoisen ja luovan muodon. Digitaalisten palveluiden kohdalla muotoilu ei ole pelkästään sitä, miltä se näyttää. Sen pitää myös toimia ja tuntua kokemuksena hyvältä. Laadukas konsepti on ydin, jonka päälle innostava suunnittelu ja kiehtova käyttökokemus rakennetaan.

 

Palvelumuotoilu

Digitaalista palvelua konseptoidessa määrittelemme palvelulle käyttäjäpersoonat ja tärkeimmät käyttötapaukset sekä positioimme palvelun suhteessa kilpailijoihin. Konseptivaiheessa voidaan miettiä myös palvelun liiketoimintamallia ja ydintoiminnallisuuksia.

  • Tuote- tai palvelukonseptin ideointi ja testaus: Design Sprint -työpajasarja
  • Käyttäjälähtöinen brändinrakennus: Brand Sprint -työpajasarja
  • Asiakas/käyttäjäpolkujen määrittäminen
  • Käyttäjähaastattelut
  • Käytettävyystestaus
  • Proof of Conceptit ja prototyypit

Käyttöliittymäsuunnittelu ja prototyypit

Hyvin suunnitellun käyttöliittymään tunnistaa intuitiivisuudesta. Asioita ei pidä turhaan pohtia, kun homma vaan luistaa. Laadukas, sulava käyttöliittymä on yrityksesi kilpailuetu, ei kulu. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä erottaa palvelun muista, lisää käyttömukavuutta ja parantaa konversiota.

Kitkemme mahdolliset kompastuskivet pois tuotteesta jo käyttöliittymävaiheessa. Näin niistä ei jää jäännöksiä tekniseen tuotantoon. Parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi voidaan valmisteilla olevaa palvelua tai sivustoa testata loppukäyttäjillä käytettävyystutkimuksella.

Visuaalinen suunnittelu

Verkkopalvelun visuaalisuus palvelee käyttäjää ja on saavutettavaa kaikille kohderyhmille.  Käyttöliittymävaiheen jälkeen luomamme verkkopalvelu, mobiilisovellus tai digitaalinen tuote saa brändisi mukaisen visuaalisen ulkoasunsa. Yhtenäiset elementit ja UI-kirjastot pitävät digitaaliset tuotteet yhdenmukaisina ja loogisina käyttää.

 

  • Verkkopalveluiden visuaalinen suunnittelu
  • Visuaalinen prototyyppi

Tekninen suunnittelu ja toteutus

Laitteet ovat itsessään tyhmiä, mutta erinomaisia seuraamaan ohjeita. Hyvä ohjelmointi, eli koodi, tekee raudasta parhaimmillaan yli-inhimillisen älykkään. Tiukkaan koodiin nojaava ratkaisu osaa ennakoida, huomioida ja tarjota ratkaisuja käyttäjillesi – mahdollisimman fiksusti ja kevyesti.

 

Tekninen ylläpito ja jatkokehitys

Julkaistun palvelun toiminnan turvaaminen on tärkeää. Katkokset palvelussa voivat merkitä menetettyjä asiakkuuksia ja maksaa merkittäviä summia. Palvelu ei myöskään ole koskaan täysin valmis. Menestyvä palvelu vaatii jatkuvaa mittaamista ja jatkokehitystä. Kun jätät ylläpidon ja jatkokehityksen huoleksemme, on palvelun toiminta ja elinkaari on maksimoitu. Ja sinä voit keskittyä olennaiseen.

 

  • Käyttöpalvelu
  • Ylläpito
  • Pienkehitys

Oletko uudistamassa verkkosivustoa tai verkkokauppaa?

Ota yhteyttä niin kartoitetaan tarve yhdessä.

Petteri Laamo

Co-founder, strategi

040 194 4421

petteri@redandblue.fi

Viimeisimmät referenssit: