Hakukoneoptimointi eli SEO ja siinä onnistuminen
Mitä on hakukoneoptimointi? Miten onnistun siinä? Onko SEO-asiat vaikeita? Kuinka paljon optimointi vaatii työtä? Muutamalla perusjutulla hakukoneoptimoinnissa pääsee jo pitkälle ja pienentää tulevaisuuteen jäävän optimointivelan määrää. Hakukoneoptimointia kannattaa tehdä, koska se parantaa muun muassa sivustosi auktoriteettia ja näkyvyyttä hakukoneissa sekä maksetun mainonnan tehokkuutta. Tässä artikkelissa nostan esiin muutaman vinkin hakukoneoptimoinnissa onnistumiseen.
Hakukoneoptimointi lyhyesti
Hakukoneoptimointi (englanniksi Search Engine Optimization, lyhennettynä SEO) on prosessi, jonka avulla parannetaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Google , Bing tai Yahoo . Hakukoneoptimointi on siis mielenkiintoista ja jatkuvaa työtä verkkosivuston parissa, jossa tärkeitä osa-alueita ovat muun muassa sisältöihin liittyvät avainsana- ja kilpailija-analyysit, laadukas sisältö, sivuston tekniset seikat (tietoturva, suorituskyky ja responsiivisuus) sekä analyysi ja seuranta.
Hakukoneoptimoinnin top 3 tavoitteet
Hakukoneoptimoinnin kolmeksi tärkeimmäksi tavoitteeksi voidaan nostaa:
- Sivuston nousu hakukonetuloksissa minimissään top 5 -tuloksien joukkoon tavoiteltujen hakusanojen tai -lausekkeiden osalta.
- Hakukoneiden hakutuloksissa näkyvien linkkien klikkihoukuttelevuuden optimointi, jotta sivuille saadaan lisää vierailijoita entistä tehokkaammin.
- Sivuston auktoriteetin lisääminen eli kun sivuille saadaan lisää vierailijoita, sisällöt sitouttavat kävijöitä ja johtavat konversioihin tavoitellulla tavalla.
Kun lähdetään tekemään hakukoneoptimointia nämä tavoitteet mielessä, uskallan väittää, että näiden täyttämiseen tähtäävät, systemaattiset toimenpiteet tuottavat tuloksia ja tavoitteet saavutetaan. Seuraavaksi avaan hieman tärkeimpiä hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, joiden avulla saat tuloksia aikaan.
Hakukoneoptimoinnin työkalut ja osa-alueet
Ota hakukoneoptimoinnin työkalu jokapäiväiseen käyttöön
Hakukoneoptimoinnissa onnistumisen nyrkkisääntönä pitäisin sopivan hakukoneoptimoinnin työkalun ottamista päivittäiseen hyötykäyttöön. Yleisimpiä hakukoneoptimoinnin työkaluja ovat esimerkiksi Yoast ja Rankmath , jotka tarjoavat jo ilmaisena ison määrän hyödyllisiä ominaisuuksia, jotta SEO-työt helpottuvat ja tekeminen on systemaattista. Esim. Yoast-työkalu asennetaan sivuston hallintapaneeliin ja se tarjoaa sivujen sisältöjen optimointiin vinkkejä sekä muita hyödyllisiä toiminnallisuuksia. SEO-työkalu yksinkertaisesti helpottaa pitkäjänteisen hakukoneoptimoinnin tekemistä, ettei sitä kannata sivuuttaa arkikäytössä. Hakukoneoptimoinnin työkalujen vinkkejä yksittäisten avainsanojen parissa ei kannata orjallisesti tuijottaa, vaan keskittyä myös itse sisällön laatuun ja käyttäjälähtöisyyteen.
Parhaat vinkit hakukoneoptimointiin
Hakukoneoptimoinnissa tärkeitä osa-alueita ovat:
- Avainsanojen tutkimus
- Laadukas sisältö
- Sivuston hakukoneystävällinen rakenne
- Sisältöjen meta-tiedot
- URL-optimointi
- Sivuston suorituskyky ja responsiivisuus
- Ulkoiset linkit
- Sosiaalinen media
- Seuranta ja analyysi
Yllä oleva lista ei ole varmasti täydellinen, mutta antaa osviittaa siitä, ettei pelkkä teksti- ja kuvasisältöjen optimointi riitä, vaan hakukoneoptimoinnissa täytyy ottaa huomioon myös sivuston käyttökokemus ja suorituskykyvaatimukset. Google on esimerkiksi antanut omat ohjeensa edellä mainittuihin Google Web Vitals -linjauksissaan . Tutustu myös redandbluen Paavon artikkeliin ”Core Web Vitals on tärkeä osa sivustosi UX:ää ja näkyvyyttä”. Annan yllä listatuista osa-alueista tässä artikkelissa omat vinkkini kuitenkin niistä, joihin sisällöntuottaja pystyy systemaattisella tekemisellä vaikuttamaan melko pienellä vaivalla.
Kun itse kirjoitan vaikkapa blogiartikkelia, on mielessäni aina artikkelin hyvä hakukonenäkyvyys. Yksittäisellä artikkelilla ei välttämättä päästä kertaheitolla valitun hakusanan tai -lausekkeen hakutuloksissa kärkipäähän, mutta oikeilla optimointitoimenpiteillä kärkitulokset voivat olla mahdollisia, mikäli kyseisiä hakusanoja leimaa vähäinen kilpailu tai kilpailijoiden sisältöjen optimoimattomuus. Ota nämä vinkit talteen, niin teet yksittäisen sivun sisällöstä kertaheitolla hakukoneoptimoitua ja vähennät myöhemmäksi jäävää optimointivelkaa:
- Tee kevyt avainsana ja -kilpailijatutkimus valitulle hakusanalle tai -lausekkeelle
- Hyödynnä esimerkiksi Googlen ilmaista Trends-työkalua hakusanojen volyymitarkasteluun ja tee myös hakuja incognito-tilassa kilpailija-analyysia varten
- Huomioi hakukoneoptimoinnin perusasiat jo sisältöä luonnostellessa
- Vie luonnosteltu teksti sivustolle ja hyödynnä sopivalla tavalla SEO-työkalun tarjoamia vinkkejä
- Lisää sisältöön kuvia ja kuville hakusanaa tai -lauseketta mukailevia alt-tekstejä
- Huomioi sisältöä tehdessä myös sen lukija ja sivuston käyttäjä eli lisää sisältöön mahdollisia konversiopisteitä ja/tai linkkejä sivuston muihin sisältöihin
- Älä pelkää lisätä sisällön mukaan ulkoisia linkkejä, jotka vievät sivustolta toiseen palveluun
- Lisää sivulle riittävästi relevanttia tekstisisältöä sekä hyödynnä hakusanaa sopivasti sisällön yhteydessä ja muissakin kuin H1-tason otsikossa
Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä
Kun sisältö on edellä mainituilla vinkeillä tuotettua ja julkaistu sivustolle, on aina mielenkiintoista alkaa seurata, miten sivu toimii sekä kävijöiden keskuudessa että hakukoneissa. Vaikka sivun kuin sivun lähtötilanne SEO:n suhteen olisi hyvä, seurantaa ja optimointia tulee tehdä säännöllisesti eli esimerkiksi vähintään puolivuosittain. Voi olla esimerkiksi tilanne, että julkaiset sivun ja se menee hakukonetuloksissa seuratun hakusanan sijalle 20, eikä se riitä tänä päivänä tuomaan kävijöitä sivulle juuri lainkaan. Tällöin sinun on optimoitava sivua lisää ja tehtävä rinnakkaissisältöä eli vastaaville hakusanoille optimoituja sivuja suunnitelmallisesti.
Laita meille viestiä alla olevan lomakkeen kautta ja kysy lisää vinkkejä hakukoneoptimointiin.