Reilu kauppa – Verkkosivuston uudistus
Toteutimme Reilu kauppa ry:lle verkkopalvelun, jossa yhdistyy yhdistyksen kohderyhmien tarpeiden selkeä haltuunotto, globaali ilmeuudistus ja loppuunjalostetut tekniset kokonaisratkaisut.
Reilu kauppa – verkkosivuston uudistus
Toteutimme Reilu kauppa ry:lle verkkopalvelun, jossa yhdistyy käyttäjälähtöinen suunnittelu, globaali ilmeuudistus ja moderni tekninen toteutus.
Lähtökohta ja tavoitteet
Reilu Kauppa ry:n uuden verkkopalvelun lähtökohtana oli huomioida kuluttajien rinnalla myös muut kohderyhmät (kaupalliset kumppanit sekä media, vaikuttajat ja päättäjät) entistä paremmin ja tarjota heille helposti löydettävää ja kohdennettua sisältöä – tietoa Reilusta kaupasta ja sen toimintatavoista, periaatteista ja siitä, miten toimintaan voi liittyä mukaan. Tiedon jakamisen lisäksi tärkeänä tavoitteena oli myös sivuston sisällön konversio-optimointi sekä sivuston ylläpitämisen ja editoimisen vaivattomuus.
- Konseptisuunnittelu
- Käyttöliittymäsuunnittelu
- Visuaalinen suunnittelu
- Tekninen määrittely
- Tekninen kehitys
- Testaus
- Ylläpito- ja jatkokehitys
Suunnittelu
Palvelun konsepti luotiin työpajasarjojen avulla. Uuden konseptin pohjalta määritettiin käyttäjätehtävät, joiden mukaan palvelun käyttöliittymä sai muotonsa. Reilu kauppa uudistui visuaalisesti globaalilla tasolla projektin aikana, ja olimme ensimmäisiä maailmassa hyödyntämässä uutta ilmetta verkkopalvelun osalta.
Projektin alussa päätettiin, että sivustolle haluttiin toteuttaa käytettävyystutkimus valittujen kohderyhmien edustajilla. Tutkimuksen pohjalta saatiin tärkeää tietoa tarpeista, ajatuksista ja tuntemuksista, mitä palvelussa asioiminen herätti. Asiakaspalautteen mukaan palvelua muutettiin vastaamaan paremmin käyttäjien toiveita.
Tekninen toteutus
Tekninen toteutus pohjautuu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle rakennettuun helposti hallittavan palveluun, jossa Reilu Kauppa pystyy omatoimisesti kustomoimaan ja rakentamaan yksittäisiä sivuja lohkoilla. Sivustolle toteutettiin Mautic -integraatio (CRM -järjestelmä) sekä erillinen ”verkkokauppa” -osio.
Verkkokauppa on toteutettu muokkaamalla Gravity Forms -lomaketyökalua materiaalitilaustoimintoa varten. Palvelussa on oma piilotettu osio Reilun Kaupan HREDD – osaamiskeskuksen sisäänkirjautumista varten. Sivustolle tehtiin kieliversiot.
Visuaalisesti vaativan navigaation toiminallisuus toteutettiin siten, että se toimii sulavasti ja intuitiivisesti päätelaiteesta riippumatta.
Reilukaupan sisältöä ja sivuston hakukonelöydettävyyttä optimoitiin redandbluen vetämissä Analytiikkatyöpajoissa.
Verrattuna Reilun kaupan vanhaan verkkopalveluun, uuden palvelun kävijämäärä on kasvanut 60 prosenttia ja sivukatselut nousseet 120 prosenttia. Keskimääräisen istunnon kesto on kasvanut 48 prosenttia.
Projekti sujui kokonaisuudessaan hyvin. Pieniä haasteita aiheutui Reilun Kaupan kansainvälisen brändi-ilmeen toimittamisen viivästyksestä, mutta aikataulua saatiin sovitettua muuttuvan tilanteen mukaisesti. Kiitokset Reilun kaupan sangen vankalle ja ammattimaiselle projektijohdolle: Marika Laine, Mirka Kartano ja Leena Kummu.
” Superisti kiitoksia teidän tiimille. Tästä on hyvä jatkaa kehitystä.” -Marika Laine, Reilu Kauppa ry.