Miksi laajassa verkkopalveluprojektissa kannattaa erottaa käyttöliittymäsuunnittelu ja visuaalinen suunnittelu omiksi vaiheikseen

Käyttöliittymäsuunnittelu (UI/User Interface Design) on kriittinen osa digitaalisten tuotteiden kehitystä, olipa kyseessä sitten verkkosivusto, mobiilisovellus tai ohjelmisto. Käyttöliittymän ulkonäkö ja toiminnallisuus määrittelevät pitkälti käyttäjäkokemuksen, ja huono suunnittelu voi johtaa käyttäjien turhautumiseen, sivustolta poistumiseen tai vaikkapa puhelinasiakaspalvelun kuormittumiseen. 

  • Blogi

Palvelun käyttökokemusta suunniteltaessa niin kutsutut käyttöliittymän rautalankamallit ovat yksi tärkeimmistä vaiheista prosessissa. Niiden tekeminen huolellisesti säästää aikaa, rahaa ja vaivaa. Tässä blogikirjoituksessa käsittelemme, miksi on hyvä erottaa käyttöliittymävaiheessa rautalankamallit (wireframes) visuaalisesta suunnitteluvaiheesta.

Mikä on wireframe eli rautalankamalli?

Wireframe on käyttöliittymän visuaalinen esitys, joka keskittyy sivujen rakenteeseen ja tärkeimpien elementtien sijoitteluun. Rautalankamalli on yksinkertainen, usein mustavalkoinen luonnos, joka ei sisällä yksityiskohtaisia grafiikoita, brändin värejä tai tyylejä. Wireframet voivat olla hyvin pelkistettyjä PowerPointilla luotuja laatikkomalleja, käsin piirrettyjä luonnoksia tai tarkempia digitaalisia prototyyppejä, jotka on luotu esimerkiksi Figma-työkalulla.

Käyttöliittymät voidaan jakaa vielä konseptitason rautalangoiksi ja tarkemmiksi UI-käyttöliittymiksi, jotka eroavat toisistaan tarkkuuden osalta. Konseptikäyttöliittymät ottavat usein kantaa siihen miten verkkopalvelu palvelee sivuston konseptia ylätasolla – miten käyttäjäryhmät ja tavoitteet huomioidaan esimerkiksi sisällöissä eri sivuilla.

Konseptirautalanka voi vaihtoehtoisesti kuvata karkeasti jotain palvelun konseptin kannalta tärkeää ydintoimintoa kuten hakutoiminnallisuutta. Konseptitasolla ei oteta vielä tarkasti kantaa elementtien kokoihin suhteessa toisiinsa tai niiden järjestykseen yksittäisillä sivulla. Suunnitteluprosessin aikana konseptitason käyttöliittymä tarkentuu rautalankaprototyypiksi, joka sisältää jo klikkailtavia käyttäjäpolkuja palvelun sisällä. 

1. Käytettävyyden ja rakenteen suunnittelu ilman häiriötekijöitä

Rautalankamallien suunnittelussa suunnittelijat voivat keskittyä olennaiseen: käyttöliittymän rakenteeseen, elementtien järjestykseen ja kokoon suhteissa toisiinsa sekä navigointiin. Kun värit, typografia ja kuvat jätetään pois, huomio keskittyy siihen, miten eri elementit sijoittuvat ja miten käyttäjä liikkuu sovelluksen tai sivuston eri osissa. Näin varmistetaan, että käyttöliittymä on looginen, toteutuskelpoinen ja intuitiivinen, ennen kuin visuaalisia yksityiskohtia aletaan lisäämään.

Asiakkaan näkökulmasta pystytään sisäisesti keskittymään nimenomaan toiminnallisuuksiin, sivukarttaan ja rakenteeseen, kun ei tarvitse miettiä samalla onko värimaailma brändin mukainen tai suunnitellut ikonit visuaalisesti tarkoituksenmukaisia.

2. Nopea iterointi ja palautteen keruu

Wireframejen avulla on helppo tehdä muutoksia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja nopeasti. Koska rautalankamallit ovat yksinkertaisia ja esimerkiksi Figmassa toimivat modulaarisesti läpi koko prototyypin, niitä voi päivittää ja muokata ilman suurta työmäärää. Tämä mahdollistaa iteratiivisen suunnitteluprosessin, jossa voidaan testata erilaisia ratkaisuja ja saada palautetta sekä organisaation sisältä että ulkoisilta sidosryhmiltä ennen kuin siirrytään eteenpäin.

Klikkailtavaa prototyyppiä voidaan hyödyntää myös käytettävyystutkimuksessa, jolloin palvelusta saadaan aitoa käyttäjäpalautetta varhaisessa vaiheessa.

3. Selkeä kommunikointi projektin eri osapuolten välillä

Rautalankamallit toimivat erinomaisena kommunikaatiovälineenä asiakasorganisaation eri osastojen ja toimittajan välillä. Ne auttavat suunnittelijoita, kehittäjiä, markkinoijia ja asiakkaita ymmärtämään projektin suuntaa ja tavoitteita. Kun kaikilla osapuolilla on selkeä käsitys siitä, miltä käyttöliittymä tulee näyttämään ja miten se toimii, voidaan välttää väärinkäsityksiä ja varmistaa, että kaikki ovat samalla sivulla projektin tavoitteiden suhteen.

Toimittajan puolella suunnittelija käy aikaisen vaiheen käyttöliittymät läpi kehittäjän kanssa, jotta suunnitellut ratkaisut ovat sekä toteutuskelpoisia että tehty budjetille sopivalla tavalla. 

Myös projektipäällikön ja asiakkaan on helppo seurata prototyypistä, että suunnitelma on toiminnallisuuksien osalta vaatimusmäärittelyn ja tarjouspyynnön mukainen. Tarvittaessa projektivastaavat vievät suunnitelmissa ilmenneitä lisätöitä backlogille ja antavat niille kustannusarviot. Tällä tavoin projektin pysyminen scoupissa ja budjetissa pysyy hallinnassa, ja mahdolliset lisätyöt havaitaan ajoissa.

4. Parempi ajankäyttö ja kustannussäästöt

Törmäämme monesti tilanteeseen, jossa tarjouspyynnössä pyydetään hintaa vain teknisen tuotteen tai verkkopalvelun toteutuksesta ikään kuin käyttöliittymää ei suunniteltaisi ollenkaan. Taustalla voi olla ajatus siitä, että kyseessä on niin monimutkainen tekninen kokonaisuus, että kaikki käytettävissä oleva aika on sijoitettava tekniseen määrittelyyn.

Joku kuitenkin aina suunnittelee käyttöliittymän – parhaassa tapauksessa se on käytettävyyden ammattilainen eikä jokin muu rooli projektissa.

Kun käyttöliittymän rakenteet ja toiminnot on määritelty rautalankavaiheessa, voidaan välttää kalliita ja aikaa vieviä muutoksia myöhemmissä vaiheissa. Jos käyttöliittymää aletaan suunnitella ilman selkeää käsitystä rakenteesta ja käyttäjän tarpeista, voi lopullisen suunnitelman toteuttaminen johtaa suuriin muutoksiin ja turhiin kuluihin kun esimerkiksi toiminnallisuuksia koodataan moneen kertaan.

5. Helppo siirtyminen seuraaviin suunnitteluvaiheisiin

Kun rautalankamallit on hyväksytty, ne toimivat erinomaisena perustana käyttöliittymän seuraaville suunnitteluvaiheille, kuten visuaalisen ilmeen, interaktioiden ja animaatioiden suunnittelulle. Tällöin visuaalisen suunnittelun vaiheessa voidaan keskittyä visuaalisuuteen, typografiaan, kuvakonseptiin ja brändin esille tuomiseen ilman että toiminnallisuuksiin tarvitsee enää puuttua. Iteraatiot pysyvät näin hallittuina ja keskittyvät suunnitteluprosessin mukaisesti oikeisiin asioihin.

Yhteenveto – tee aina rautalankamallit!

Rautalankamallit ovat tärkeä osa käyttöliittymäsuunnittelua, ja niiden tekeminen varhaisessa vaiheessa säästää aikaa ja rahaa sekä aivokapasiteettia kommentoimaan oikeita asioita. Yksinkertaiset UI-mallit auttavat suunnittelijoita keskittymään käytettävyyteen, nopeuttavat iterointiprosessia ja parantavat kommunikointia projektin eri osapuolten välillä. Vaikka käyttöliittymävaihe voi vaikuttaa turhalta kululta tai jopa vähäpätöisiltä vaiheelta verkkopalveluprojektissa, se on olennainen osa suunnitteluprosessin ja koko projektin onnistumista.

Reeta Laamo

Managing Director, Co-Founder

Reeta on redandbluen toinen perustaja ja Senior Designer, joka on erikoistunut käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja saavutettavuuteen.

Puhelin: 044 362 7714