Design sprint – Ratkaise ongelmia ja luo uusia digitaalisia palveluita tehokkaasti

Hero image

Design Sprintin ideana on käyttää kokonainen viikko tietyn liiketoiminnan haasteen ratkaisemiseen yhdessä yrityksen ydintiimin kanssa. Menetelmää voi hyödyntää esimerkiksi tuotteistuksessa, brändistrategiassa, verkkosivu-uudistuksessa tai digitaalisen tuotteen konseptoinnissa – toimialasta riippumatta.

Sprintin aikana haastatellaan asiantuntijoita monialaisesti ja luodaan tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa toimiva prototyyppi palvelusta (MVP, minimum viable product). Tuotetta käyttäjätestataan kohderyhmän edustajilla.

Lataa ilmainen Design sprint esite, ja ota tekniikka haltuun!

Google Design Sprint redandblue

redandblue Google design sprint Petteri Laamo

Mitä design sprintillä voi suunnitella?

Brändi ja palvelut

  • Logouudistus
  • Brändikonsepti
  • Tuotteistus ja nimeäminen
  • Uusien palvelukonseptien kehittäminen
  • Uudet tuoteinnovaatiot
  • Palvelumuotoilu
  • Liike- ja tilakonseptit
  • Kuvakonseptit

Digitaaliset palvelut

  • Uudet digitaaliset palvelut
  • Kriittisten verkkopalvelun solmukohtien korjaaminen
  • Verkkokauppojen konversioiden parantaminen
  • Ensimmäiset toimivat prototyypit start-upeille (MVP)

Mitä hyötyä design sprintistä on?

Miksi Design sprint tuottaa niin hyviä tuloksia?

Perinteinen Lean-kehittäminen perustuu tuttuun kaavaan. Palvelu tai tuote suunnittellaan, rakennetaan, julkaistaan ja sitten kokemuksesta ja käyttäjäpalautteesta opitaan. Tämän jälkeen prosessi alkaa alusta. Menetelmä on tehokas ja hyvä siinä vaiheessa, kun idea tai konsepti on testattu ja todettu toimivaksi.

Mutta entä, jos ei vielä olla varmoja kantaako idea? Onko järkevää lähteä suunnittelemaan uutta tuotetta tai palvelua, jos ei olla varmoja tuloksista? Entä, jos kalleimmat ja aikaa vievimmät työvaiheet, eli palvelun rakennus- ja julkaisuvaiheen voisi jättää prosessista pois alkuvaiheessa kun ideaa testaillaan?

Kirjoitimme blogikirjoituksen Duuers sprintin kokemuksista, jonka voit lukea oheisesta linkistä.

 

Design sprint lyhentää prosessia puolella

Design sprint -menetelmällä siirrytään suoraan idean kehittämisestä sen testaamiseen ja oppimisvaiheeseen. Idean validointiin saadaan alustavaa käyttäjäpalautetta ilman, että tuotetta tai palvelua rakennetaan valmiiksi. Mikäli idea osoittautuu hyväksi, on design sprint -tekniikalla saatu toimiva demo tärkeimmistä toiminnallisuuksista aikaa viikossa, ja tuotanto voidaan aloittaa varmuudella siitä että konsepti toimii. Mikäli käyttäjäpalautteen mukaan todetaankin, että alkuperäinen idea on ollut kehno, säästetään rutkasti aikaa ja rahaa sillä että heikkoa ideaa ei ole viety tuotantoon. Design sprintillä voittaa aina.

Case: Duuers

Miten mullistimme yrittäjien tarjousten hallinnan?

“Design sprintti on loistava työkalu, jonka avulla saimme hyvällä pohjatyöllä viikossa tarkennettua ja validoitua oletuksemme pilottiasiakkaiden ongelmasta sekä alustavasta ratkaisusta. Sprintin opit ja prototyyppi helpottivat tuoteominaisuuksien priorisoinnissa ja loivat täten hyvän alustan tuotteen jatkokehitykselle.”

Duuers.com

 

Paula Viinamäki

CEO
Duuers Oy

Tilaa ilmainen Design sprint -esite ja ota tekniikka haltuun.

 

Jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä

Petteri Laamo

Strategia, Perustaja
040 194 4421
petteri@redandblue.fi