• Analytiikka
  • Jatkuvat palvelut
  • Kasvumarkkinointi
  • Konseptisuunnittelu
  • Käytettävyystutkimus
  • Saavutettavuus
  • UI/UX
  • Verkkosivut ja -palvelut
  • Visuaalinen suunnittelu

Design Forum Finlandin verkkopalvelu-uudistus

Design Forum Finlandia ylläpitää Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry, joka on perustettu vuonna 1875. Yhdistyksen jäseninä on muotoilualaa lähellä olevia yrityksiä ja organisaatioita.

Design Forum Finlandin verkkopalvelu-uudistus aloitettiin konseptointityöpajoilla. Konseptoinnissa esiin nousi erityisesti jäsenten palveleminen sekä sivuston hierarkian uudistus. Myös ulkoasullisesti haluttiin luoda uutta – edellisen, pääasiassa mustaa ja valkoista hyödyntävän sivuston sijaan Design Forum Finland oli luonut väripaletin, jota hyödynnettiin sivuston visuaalisessa uudistuksessa.

Tutustu Design Forumin sivustoon

www.designforum.fi

Tulokset

  • Käyttäjien määrä noussut

    21,3 %

    Julkaisusta 4.1.2024 päivään verrattuna samaan jaksoon edellisenä vuonna

  • Sivunäyttöjen määrä noussut

    88,6 %

    Julkaisusta 4.1.2024 päivään verrattuna samaan jaksoon edellisenä vuonna

  • Sitoutuneiden sessioiden määrä noussut

    14,1 %

    Julkaisusta 4.1.2024 päivään verrattuna samaan jaksoon edellisenä vuonna

  • Vierailun keskimääräinen kesto noussut

    31,2 %

    Julkaisusta 4.1.2024 päivään verrattuna samaan jaksoon edellisenä vuonna

Lähtökohta

Design Forum Finlandin verkkopalvelun lähtökohtana oli sivuston vahvempi ohjaaminen loppukäyttäjille. Muun muassa seuraavat kysymykset ohjasivat verkkopalvelun konseptointia:

  • Miten palvelemme jäseniä ja mahdollisesti tulevia jäseniä sivuston avulla?
  • Miten jaamme tietoa ja houkuttelemme sivustolle enemmän kävijöitä?
  • Millaista tietoa ja apua voimme jakaa yrityksille?

Sivuhierarkia alkoi rakentumaan näiden ajatusten ympärille. Navigaatiota ja sivujen nimiä selkeytettiin niin, että käyttäjä löytää tietoa ja esimerkiksi oppaita ja muuta materiaalia helposti ja nopeasti.

  • Päivi Kaira

    Brand Manager, Design Forum Finland

Sivustouudistuksemme lähtökohtana oli luoda sivusto, joka vastaa paremmin uudistunutta strategiaamme. Asiakaslähtöisyys, puhuttelevuus, ymmärrettävyys, laadukas käyttökokemus ja korkeatasoinen visuaalinen ilme olivat meille tärkeitä lähtökohtia tässä projektissa. Redandbluen kanssa yhteistyö oli joustavaa ja helppoa.

Asiantunteva tiimi tarjosi meille tuoreita ideoita ja haastoi sopivalla tavalla näkemyksiämme. Tämän tyyppisillä projekteilla on ajoittain taipumus pitkittyä ja laajentua, mutta hyvä projektihallinta varmisti lopputuloksen valmistumisen aikataulussa. Suunnitteluprosessi sisälsi yhteistyöskentelyä, mutta antoi riittävästi aikaa myös sisäiselle, itsenäiselle työskentelyllemme. Saimme yhdessä rakennettua laadukkaan sivuston, jonka parissa yhteistyömme jatkuu sivustoa analysoiden ja jatkuvasti kehittäen. Tiimimme mielestä tämä oli onnistunut projekti.

Suunnittelu ja tuotanto: redandblue
Asiakas: Design Forum Finland
Kilpailukategoriat: Paras digitaalinen palvelu, alle 60 000 €, Ekologisin verkkopalvelu
Budjetti: 45 000 €

  • Päivi Kaira

    Brand Manager, Design Forum Finland

Verkkopalvelun suunnittelu ja käytettävyystestaus

Suunnittelu aloitettiin käyttöliittymän suunnittelulla. Design Forum Finlandilla oli esittää selkeitä tarpeita sivustolle, ja suunnittelussa lähdettiin liikkeelle vahvasti sisältöjen asettamista tarpeista. Suunnittelu eteni ripeästi kohti visuaalista vaihetta, jota edesauttoi Design Forumin oma suunnitelma muun muassa käytettävistä väreistä. Suunnitteluvaihe oli vahvaa yhteistyötä asiakkaan kanssa.

Suunnitteluvaiheen tuloksena syntyi prototyyppi, jonka avulla suoritettiin käytettävyystutkimus viidellä kohderyhmän edustajalla. Kohderyhmäläiset olivat Design Forumin verkkosivustoa käyttäviä yritysasiakkaita tai sidosryhmien edustajia.  Käytettävyystutkimusten tulosten perusteella käyttöliittymään tehtiin vielä muutoksia ennen toteutuksen aloittamista.

Verkkopalvelun tekninen toteutus

Teknisen toteutuksen osalta verkkopalvelu toteutettiin WordPressillä, kuten redandbluella aina. Huolellisesti tehty verkkopalvelun suunnittelu vaati myös huolellista teknistä toteutusta. Erityyppisiä sisältöjä varten luotiin omia sisältötyyppejä, ja hallinta toteutettiin käyttäjää ohjaavaksi. Verkkopalveluun toteutettiin muun muassa erilaiset sisältöjen filtteröintejä sekä tietopankkiin materiaalin lataaminen käyttäjän sähköpostiosoitetta vastaan.

Ekologisuus ja suorituskyky

Palvelun suorituskykyä on mitattu mm. Google Lighthouse-työkalulla – desktopissa Performance-luku näyttää 100 ja mobiilissa 93. Mahdollisimman optimoidun käyttökokemuksen varmistamiseksi sivustolla on käytössä mm. kuvien pakkaamiseen käytettävä lisäosa, joka muuttaa kuvat kevyeen webp-muotoon huonontamatta kuvien laatua merkittävästi. Sivuston väripaletissa on käytetty hyvin vähän valkoista taustaväriä, jonka vuoksi se käyttää vähemmän sähköä ruudulla. Sivuston käyttöpalveluna on uusiutuvaa energiaa käyttävän Seravon palvelimet

Muut palvelut

Toteutimme Design Forumille myös analytiikkatyöpajan, hakusanatutkimuksen sekä visualisoimme datan Google Looker Studio -näkymään.

Tutustu verkkopalveluun osoitteessa

Ota yhteyttä

Petri Siltala

Director, Sales & Finance

Puhelin: 041 506 2462