Hollolan kunnan verkkopalvelu-uudistus
Hollolan kunta on Päijät-Hämeessä sijaitseva kunta, jossa asuu noin 23 000 hollolalaista. Hollolan kunnan brändi oli uudistettu jo muutama vuosi aiemmin, ja nyt oli aika tuoda brändi esiin myös verkkopalveluun. Aikaisemman palvelun tekniikka oli vanhentunutta, ja uudeksi alustaksi valittiin WordPress.
Tutustu Hollolan kunnan uuteen verkkopalveluun
Lähtökohdat
Hollolan kunnan verkkopalvelu oli vanhentunut: uusia sivuja ja rakenteita oli luotu palvelun päälle ja kokonaisuus oli hajanainen ja vaikeasti hahmotettava. Uuden verkkopalvelun lähtökohtana oli käyttäjälähtöisyys ja selkeys. Uudistuksessa haluttiin pitää mielessä erityisesti mobiilikäyttäjät, joita on lähes yli 75 % kaikista verkkopalvelun käyttäjistä. Myös organisaatiolähtöisyydestä haluttiin lähemmäs loppukäyttäjiä. Kunnan kohderyhmiksi erottautuivat kuntalaisten lisäksi matkailijat, päättäjät ja tiedotusvälineet, tulevat asukkaat ja kesäasukkaat sekä yritykset ja potentiaaliset Hollolassa toimivat yritykset. Lisäksi kohderyhmien erittelyssä huomioitiin muut yhteisöt ja yhdistykset, kiinteistönvälittäjät ja Hollolan kunnan työntekijät.
Hollolan kunnan brändi-ilme oli uudistettu jo aikaisemmin, joten myös vanhaa verkkopalvelua oli päivitetty uudistuksen myötä. Uuteen palveluun toivottiin entistä vahvempaa brändin näkyvyyttä sekä muun muassa ikonien ja kuvitusten rohkeaa käyttöä.
Ratkaisu
Hollolan kunnan uusi verkkopalvelu toteutettiin WordPressillä. Käyttöliittymä haluttiin pitää yksinkertaisena ja mahdollisimman helppokäyttöisenä. Mobiilikäyttäjiäkin ajatellen suunnitteluvaiheessa päädyttiin menu-ikonin taakse sijoitettuun päänavigointiin ja erilaisten laskeutumissivujen hyödyntämiseen osana eri asiointipolkuja.
Palvelutietovaranto pitää sisällöt ajantasaisina
Kunnan tietoja hallinnoidaan laajalti suomi.fi-palvelussa eli palvelutietovarannossa (PTV), johon yleisesti kunnat ja muut julkisen ja yksityisen sektorin toimijat voivat listata palvelunsa sekä asiointikanavansa. Kunnilla tällaista tietoa ovat esimerkiksi kunnan eri yksiköiden tuottamat palvelut, niihin liittyvät asiointikanavat ja yhteystiedot. Palvelutietovarantoon voi tutustua Digi- ja väestötietoviraston sivuilla. Hollolan kunnan verkkosivustolle integraatio toteutettiin yksisuuntaisena tarkoittaen, että suomi.fi:hin päivittyvät tiedot ajetaan kerran vuorokaudessa verkkopalveluun. Verkkopalvelussa sisältöjä voi nostaa sisältölohkojen avulla halutuille sivuille, kuten mitä tahansa muutakin sisältöä.
Yhteystiedot päivittyvät AD:n kautta
Hollolan kunnan työntekijöiden kirjautuminen ja yhteystietojen hallinta toteutettiin verkkopalveluun Azure AD -integraatiolla. Näin yksittäisiä yhteystietomuutoksia tarvitsee päivittää vain yhteen paikkaan, ja tiedot ovat aina ajan tasalla.
Muita verkkopalvelun ulkopuolelta haettavia sisältöjä
Kunnan monitahoisuus näkyy myös siinä, että sisältöjä haetaan sivustolle useista eri paikoista. PTV:n ja AD:n ohella ulkoisia sisältöjä sivustolle on tuotu mm. Kuntarekry-palvelusta (Hollolan kunnan avoimet työpaikat), Menoinfosta (alueen tapahtumat), CaseM-asianhallintajärjestelmästä (pöytäkirjat, ilmoitukset, muut asiakirjat) ja Liana Mailerista (kunnan uutiskirjeet). Juicerin avulla sivustolle tuodaan myös kunnan some-postauksia.
Ilme ja kuvitukset
Hollolan kunnan ilmeikäs brändi-ilme haluttiin näkyvän reilusti myös verkkopalvelussa. Hollolalla on raikas väripaletti ja laaja kokoelma erilaisia ikoneita, joita käytettiin rohkeasti verkkopalvelussa. Lisäksi ikoneista toteutettiin kollaasi, jota hyödynnetään palvelussa esimerkiksi kuvapaikoilla silloin, kun muuta kuvitusta ei ole käytettävissä.
Tulokset
-
Kävijöiden määrä kasvanut
44,2 %
Julkaisusta seuraava kuukausi verrattuna edelliseen ajanjaksoon
-
Uusien kävijöiden määrä kasvanut
40,7 %
Julkaisusta seuraava kuukausi verrattuna edelliseen ajanjaksoon
-
Orgaanisen haun kautta tullut liikenne noussut
78,2 %
Julkaisusta seuraava kuukausi verrattuna edelliseen ajanjaksoon
-
Sivukatseluiden määrä noussut
68,0 %
Julkaisusta seuraava kuukausi verrattuna edelliseen ajanjaksoon