Kestävän rahoituksen pioneeri

Kuntarahoituksen verkkopalvelu

Kuntarahoitus on oman asiakaskuntansa merkittävin rahoittaja Suomessa. Organisaation strateginen kärki on toimia kestävän rahoituksen pioneerina. Miten valittu positio saatiin vietyä verkkopalvelun konseptiin?

Projekti osallistuu Grande One -kilpailussa kategorioihin:
  • Saavutettavin digipalvelu
  • Ekologisin verkkopalvelu

Kuntarahoituksen uusittu verkkopalvelu

Kuntarahoitus.fi

Lähtökohdat ja tavoitteet

Kuntarahoitus lähti uudistamaan verkkopalvelua alkuvuodesta 2024. Lähtökohtana uudistukselle oli tarve kehittää verkkopalvelu, joka tuo paremmin palvelut esiin sidosryhmä- ja sektorikohtaisesti. Uudistettuun Kuntarahoitus.fi-sivustoon yhdistettiin myös ennen erillinen, englanninkielinen munifin.fi-sivusto. Kahden sivuston yhdistämisen tarkoituksena on helpottaa sisällön hallinnointia sekä selkeyttää brändien yhteyttä osana Kuntarhoituksen brändimielikuvaa. Kuntarahoituksen työnantajamielikuvaa toivottiin tuotavan yleisesti uudistetulla palvelulla vahvemmin esiin sekä verkkopalvelun yleistä asiakaskokemusta haluttiin parantaa.

Palvelusta haluttiin moderni ja edustava. Mutta millainen palvelu on moderni ja edustava vuonna 2025?

Kuntarahoituksen verkkopalvelu mobiilinäkymässä

Saavutettava ja ekologinen, siksi moderni

Kuntarahoituksen strateginen kärki on toimia kestävän rahoituksen pioneerina. Palvelusta haluttiin tehdä moderni ja nykyaikainen.

Vielä muutama vuosi sitten modernilla ja nykyaikaisella tarkoitettiin ehkäpä animoituja Javascript-elementtejä, näyttäviä videoita ja ”wow efektejä”. Moderni ja nykyaikainen voi olla muullakin tavalla.

Yksi palvelun keskeinen lähtökohta oli, että ekologisesti kehitetty nopea ja tehokas palvelu, joka on saavutettava ja siten yhdenvertainen mahdollisimman monelle, on se mitä modernin ja nykyaikaisen tulisi tarkoittaa tässä maailman ajassa – käytettävyyttä ja näyttävyyttä unohtamatta.

Kuntarahoituksen verkkopalvelu kahdessa eri näkymässä

Tulokset ja valmis palvelu

Energiatehokkuus

Kuntarahoitus haluaa olla toimialallaan suunnannäyttäjä. Siksi palvelusta palvelusta haluttiin rakentaa erityisen nopea ja energiatehokas. Palvelu optimointiin alustavasti ennen julkaisua, mutta lopullinen optimointi suoritettiin heti palvelun julkaisun jälkeen. Ohessa osa toimenpiteistä, joita optimoinnin yhteydessä toteutettiin:

  1. Kuvien optimointi WebP-muotoon
    WebP on nykyaikainen kuvatiedostomuoto, joka tarjoaa paremman pakkauksen ilman merkittävää laadun heikkenemistä verrattuna perinteisiin formaatteihin, kuten JPEG ja PNG. WebP-kuvat latautuvat nopeammin ja kuluttavat vähemmän palvelimen resursseja, minkä ansiosta verkkosivuston käyttökokemus paranee.

    Hyödyt:
    – Nopeammat latausajat
    – Parempi sivun suorituskyky
    – Parempi hakukonenäkyvyys, Google suosii nopeita sivustoja
    – Vähentynyt datankäyttö erityisesti mobiililaitteilla
  2. Kuvien tarjoaminen oikeassa koossa
    Kuvat hidastavat merkittävästi sivun latautumista ja kuluttavat tarpeettomasti palvelimen resursseja, jos ne näytetään liian suurena suhteessa niiden käyttötarkoitukseen.

    Hyödyt:
    – Lyhyemmät latausajat
    – Vähentynyt datan käyttö
    – Parempi käyttökokemus erityisesti mobiililaitteilla
  3. Etusivun pääkuvan latausnopeuden parantaminen
    Etusivun pääkuva on usein ensimmäinen elementti, jonka käyttäjä näkee. Heron nopea latautuminen on tärkeää, jotta vältytään esimerkiksi Googlen Core Web Vitals -ratingiin kuuluvilta CLS-ongelmilta. CLS (Cumulative Layout Shift) tarkoittaa sivun visuaalisen asettelun odottamattomia muutoksia latauksen aikana. Nämä muutokset heikentävät sivuston käyttökokemusta erityisesti hitaammilla nettiyhteyksillä.

    Hyödyt:
    – Nopeampi ensivaikutelma sivustosta
    – Parempi hakukonenäkyvyys, koska latausnopeus on yksi Google-rankingin tekijöistä
  4. Lazyload-ominaisuuden käyttökuville
    Lazyloading tarkoittaa, että kuvat latautuvat vasta silloin, kun ne tulevat käyttäjän näkyviin. Tällä tavoin vältetään tarpeettomien resurssien lataamista heti, kun käyttäjä saapuu sivustolle.

    Hyödyt:
    – Nopeammat latausajat alkuvaiheessa
    – Parempi käyttäjäkokemus erityisesti niillä sivuilla joilla on paljon sisältöä
    – Vähentynyt kaistanleveys ja kuormitus palvelimella

Saavutettavuuden optimointi

Suuvutettavuuden osalta tavoitteet haluttiin asettaa korkealle, ja sivustosta haluttiin luoda vähintään AA-saavutettava. Palvelu rakennettiin niin, että sitä pystyy käyttämään lukulaitteilla sekä pöytäkone- että mobiiliversiolla.

Palvelun suunnittelu- ja toteutusvaiheessa palvelun saavutettavuudesta vastasivat redandbluen koulutetut asiantuntijat. Kun palvelu saatiin testausvaiheeseen ja palvelun sisällönsyöttövaihe oli valmis, Corellia suoritti palveluun saavutettavuusauditoinnin. Tunnistetut puutteet korjattiin ja muutokset julkaistiin entistä saavutettavampana.

Palvelun julkaisun jälkeen saavutettavuuden toteutumista on tarkkailtu Webwardenin avulla, jolla tunnistetaan päivittäisessä käytössä syntyviä saavutettavuushaasteita.

Tutustu verkkopalveluun

Julkaisun jälkeinen 30 päivää verrattuna edeltävään ajanjaksoon (etusivu suljettuna pois)

  • Sivukatseluiden määrä nousi

    58,8 %

  • Sivustolla tehdyt materiaalilataukset kasvoivat

    102,1 %

  • Sivustolla tehdyt haut kasvoivat

    24,4 %

  • Toimintojen määrä kasvoi

    14,6 %

  • Määrä per käynti kasvoi

    68,2 %

  • Sitoutumisprosentti kasvoi

    5,5 %

  • Heidi Penttinen

    Viestintäpäällikkö, Kuntarahoitus

On ollut hienoa tutustua redandbluen tiimiin. Projektissa syntyi alusta asti kokemus siitä, että teemme työtä aidosti yhdessä ja että redandbluelaiset ovat luonnollinen jatke omalle tiimillemme verkkosivustomme kehittämisessä. Tiimin omistautuminen ja työn laatu olivat erinomaisia, ja jatkamme innolla ja luottavaisena sivuston jatkokehittämistä redandbluen tiimin kanssa.

  • Heidi Penttinen

    Viestintäpäällikkö, Kuntarahoitus

Redandblue

Redandblue on erikoistunut saavutettavien ja ekologisten verkkopalveluiden tuottamiseen. Teimme vuonna 2024 yhteensä 16 AA-tason saavutettavaa verkkopalvelua. Yrityksenä kannamme ympäristövastuun ja olemme laskeneet vuoden 2024 hiilidioksidipäästömme (70 tonnia CO2-päästöjä) sekä kumonneet niiden ilmastovaikutuksen tukemalla uusiutuvan energian projektia Intiassa. Redandbluella on Koodia Suomesta hiilineutraaliusmerkki. 

Koodia Suomesta ry:n myöntämä Hiilineutraali-merkki
Kuntarahoituksen verkkopalvelu - referenssikuva