Pharmian uusi brändi-ilme ja verkkopalvelu
Pharmia Oy on Suomen johtava ravintolisien ja lääkinnällisten laitteiden kehittämiseen ja valmistukseen erikoistunut suomalainen sopimusvalmistaja.

Lähtökohdat ja tavoitteet uudistukselle
Pharmia Oy on Euroopan johtava ravintolisien ja lääkinnällisten laitteiden (CE-merkittyjen tuotteiden) kehittämiseen ja valmistukseen erikoistunut suomalainen sopimusvalmistaja.
Pharmian verkkosivu-uudistuksen tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen, selkeä ja responsiivinen verkkopalvelu, joka tukisi yrityksen liiketoimintaa ja toimisi myynnin ja markkinoinnin tärkeimpänä työkaluna. Vanhat verkkosivut eivät enää palvelleet kasvavaa liiketoimintaa riittävän hyvin, ja uudistuksella haluttiin parantaa myös palveluprosessin esittelyä sekä tehostaa sisällönhallintaa.
Samalla toivottiin, että uusi verkkopalvelu heijastaisi paremmin Pharmian brändiä ja tarjoaisi käyttäjille miellyttävän käyttökokemuksen eri päätelaitteilla. Tärkeää oli, että sivusto olisi helposti päivitettävissä ja viestisi palveluista selkeästi.
Tutustu Pharmian verkkopalveluun
Visuaalisen ilmeen uudistus
Kokonaisvaltainen uudistus aloitettiin brändi-ilmeen päivittämisellä keväällä 2024, mikä toimi pohjana myöhemmin syksyllä 2024 alkaneelle verkkosivujen uudistukselle. Brändi-ilmeen uudistuksessa tärkeimpänä tavoitteena oli luoda toimialaan vahvemmin kytkeytyvä, moderni ja erottuva ilme, joka viestisi Pharmian keskeisiä arvoja: osaamista, luotettavuutta ja innovatiivisuutta.
Prosessi alkoi brändistrategian kirkastamisella työpajoissa, joissa redandbluen ja Pharmian tiimit työskentelivät yhdessä Miro-palvelussa. Tehtävien avulla haarukoitiin brändin ydintä ja kartoitettiin visuaalisia reunaehtoja. Työpajoissa tunnistettiin myös Pharmian keskeiset kilpailuedut: proaktiivinen tuotekehitys ravintolisien ja lääkinnällisten laitteiden segmenteissä, toimialan syvällinen osaaminen sekä asiakaslähtöinen kumppanuusajattelu.
Visuaalisen ilmeen kehitysvaiheessa suunniteltiin uusi, toimialaan vahvemmin kytkeytyvä tunnus, valittiin uusi brändiä korostava typografia sekä luotiin raikas väripaletti yrityksen käyttöön. Kuvituskonseptin osalta määriteltiin, millaista kuvamaailmaa Pharmian viestinnässä käytetään sekä laadittiin osaksi ohejistoa toimenpidesuunnitelma kuva-aineistojen tuottamiselle.

Uusi pharmia.fi
Brändi-ilmeen uudistuksen jälkeen oli ajankohtaista saada brändi näkyväksi verkkoon. Aloitimme verkkopalvelun konseptointityöpajalla ja määrittelytyöllä, jota tarkennettiin suunnitelmien edetessä. Edellinen sivusto koettiin vanhanaikaisena, eikä se enää palvellut asiakasta tai loppukäyttäjiä. Redandbluen ja Pharmian tiimit työskentelivät tiiviisti yhdessä määritellen verkkopalvelun tavoitteet, kohderyhmät sekä tärkeimmät käyttäjäpolut. Työpajojen myötä syntyi selkeä ymmärrys siitä, millainen sivusto tukisi parhaiten Pharmian liiketoimintaa.
Sivukartta ja keskeiset sisältötyypit määriteltiin tukemaan erilaisten sisältöjen, kuten palveluiden, tuotteiden ja uutisten, esittämistä mielekkäällä tavalla. Sivuston teknisessä määrittelyssä luotiin yksityiskohtainen suunnitelma käyttöliittymän toiminnallisuuksista ja testaussuunnitelma, mikä takasi lopputuloksen korkean laadun.

Tärkeimpänä uudistuksena lähdettiin hakemaan selkeää jäsentelyä niin sisällöllisesti kuin ulkoasullisesti. Verkkosivuston tavoitteena on erityisesti uusien asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen ja nykyisten asiakkaiden palveleminen, joten selkeys, laadukkuus, sivuston nopeus ja Pharmian osaamisen esiin tuominen koettiin tärkeinä kehityskohteina.




Ratkaisun kuvaus
Pharmian uusi verkkopalvelu toteutettiin WordPress-alustalle, joka mahdollistaa helpon sisällönhallinnan ja joustavuuden tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Sivuston modulaarinen rakenne antaa Pharmian henkilöstölle työkalut hallita ja muokata sisältöjä itsenäisesti. Sivusto tukee myös kieliversiointia, joka on tärkeä ominaisuus kansainvälistä toimintaa harjoittavalle yritykselle.
Visuaalisesti sivusto on raikas, ammattimainen ja Pharmian uudistettua brändi-ilmettä mukaileva. Käyttöliittymä on suunniteltu intuitiiviseksi ja helposti navigoitavaksi, mikä parantaa käyttäjien viihtyvyyttä ja pidempiä vierailuaikoja sivustolla.



Ideasta tuotteeksi
Pääsimme toteuttamaan Pharmian sivustolle interaktiivisen lohkon, jonka avulla loppukäyttäjä hahmottaa nopeasti, miten prosessi ideasta lopulliseksi tuotteeksi Pharmian kanssa etenee. Sisältö tarjoaa käyttäjälleen selkeän kuvan siitä, millaisin työvaihein projekti etenee – sekä sanallisesti että kuvallisesti. Klikkaamalla prosessin vaihetta haitarivalikosta aukeaa kyseinen prosessin vaihe.
Lopputulos ja yhteistyö jatkossa
Pharmian brändin ja verkkosivuston uudistus sujui mutkattomasti, aikataulussa ja sovitussa budjetissa. Uusi verkkosivusto julkaistiin helmikuussa 2025.
Pharmian ja redandbluen yhteistyö on jatkunut myös julkaisun jälkeen. Verkkopalvelun ylläpitoa jatketaan ja jatkokehitykseen on sujuva prosessi. Redandblue vastaa sivuston teknisestä toimivuudesta ja tietoturvasta myös jatkossa, mikä takaa sivuston keskeytyksettömän toiminnan.
Ota yhteyttä, niin jutellaan tarkemmin

Petteri Laamo
Senior designer, Client director, Co-FounderYhteydenottolomake (Verkkopalvelut)
Verkkopalvelut-palvelusivun lomake