Blogi

23.02.2023

Ota Google Analytics 4 (GA4) käyttöön viimeistään nyt

By Paavo Virta

Jaa

Google Analytics 4 (GA4) / redandbluen kuvituskuva

Kerrotaanpa tämän tekstin pääviesti heti alussa – jos Google Analytics 4 ei ole vielä käytössä verkkopalvelussasi, niin ota se käyttöön tänään.

Google Analytics 4 eli GA4 on uusin versio Google Analytics -työkalusta, joka on suunniteltu auttamaan yrityksiä tai muita tahoja ymmärtämään ja hyödyntämään verkkopalvelunsa web-analytiikkaa paremmin. Jos viime vuosien GDPR-epäselvyyksiä ei lasketa, niin sekä peruskäyttäjät että myös digimarkkinoinnin ammattilaisetkin ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä aiempaan, vuodesta 2012 käytössä olleeseen, Universal Analyticsiin (UA) – siis palveluun, joka lakkaa keräämästä dataa 1.7.2023. Sen vuoksi nyt on hyvä aika kertoa, miten GA4:n käyttöönoton kanssa kannattaa edetä.

Google Analytics 4 – mitä tulee ottaa huomioon?

Google Analytics on meille digimarkkinoinnin ammattilaisille vähän sama asia kuin Google tavallisille nettisurffaajille – sen avulla etsitään tietoa, tutkitaan tuotteita ja löydetään vastauksia. Sen vuoksi on ensiarvoisen tärkeää varmistaa web-analytiikan toimivuus ja se, että vertailudataa löytyy vähintäänkin aiemmilta kuukausilta.

GA4:n käyttöönotto sujuu suurin piirtein yhtä helposti kuin Universal Analyticsin, mutta sen seuranta voi olla hieman haastavampaa aiempaan versioon tottuneelle. Ihan ensimmäisenä tulee joka tapauksessa varmistaa, että Google Analytics 4 kerää jo nyt dataa sivustosi käytöstä.

Sen voit tehdä näin:

  1. Kirjaudu Google Analyticsiin ja tarkista sen asetuksista, että GA4 kerää dataa verkkopalvelustasi. Mikäli olet luonut mittauskokonaisuuden 14.10.2020 jälkeen, se todennäköisimmin on GA4-mittauskokonaisuus.
  2. Jos GA4 on kerännyt dataa jo vuodesta 2020, olet onnekkaassa asemassa, koska vanhaa UA-dataa ei voi sellaisenaan siirtää GA4-työkaluun. Toisin sanoen GA4-asennuksen data on täysin tuoretta, eikä huomioi sivustosi historiatietoja millään tavalla, mikä voi aiheuttaa päänvaivaa ja ylimääräistä työtä.
  3. Jos sinulla ei ole käytössä GA4:ää, sinun tulee luoda sille mittauskokonaisuus ja datastriimi.
  4. Sen jälkeen verkkopalveluusi tulee asentaa GA4:n seurantakoodi. Suosittelemme asennukseen Google Tag Manager -työkalua.
  5. Lopuksi tarkista, että data kertyy oikein. Muista myös huomioida evästesuostumus.
  6. Nyt perusdata kertyy. Seuraavaksi on hyvä lähteä räätälöimään mittareita ja näkymiä, jotta ne tukevat verkkopalvelusi tavoitteiden seuraamista ja mm. mainonnan optimointia.

GA4 ja tarve räätälöinneille – mikä muuttuu UA:han verrattuna?

Google on uudistanut analytiikkaa ja datan keräämistä GA4:ssa niin, että pääpaino on siirtynyt istunnoista ja sivukatseluista tapahtumiin ja analyyseihin. Kun aiemmin Universal Analyticsissa muun muassa poistumisprosenttia, istunnon kestoa ja selattujen sivujen määrää oli helpompi katsoa niiden ollessa hyvin esillä, niin nyt katsetta ohjataan enemmän tapahtumiin ja itse käyttäjiin. Tästä johtuen joudut todennäköisesti rakentamaan räätälöidyn raportin, jos haluat nähdä GA4:ssa vastaavanlaista seurantaa kuin UA:ssa aiemmin.

Google kertoo, että uuden, älykkäämmän Analyticsin ytimessä on koneoppiminen, joka auttaa automaattisesti osoittamaan datasta oivalluksia, joiden avulla parannetaan asiakasymmärrystä ja markkinoinnin suorituskykyä. Se taas auttaa saamaan parempaa tuottoa mainontaan sijoitetulle pääomalle.

Olemme mielellämme avuksi, kun haluat selvittää, kuinka paljon räätälöintiä GA4:ään on tarve tehdä, jotta se työkaluna on sinulle jatkossakin yhtä hyvä ja selkeä kuin UA aiemmin. Tavallisesti suosittelemme myös Google Looker Studion (entinen Data Studio) rakentamista, jonne on kätevä visualisoida juuri se data, jota halutaan seurata.

Lähetä viesti ja varaa aika analytiikkatapaamiselle.
redandblue on Google Partner -sertifoitu web-analytiikan asiantuntijatalo

Datan säilyvyys Google Analytics 4:ssa

Muista tämä. Google Analytics 4:n eroavaisuudet UA:han verrattuna eivät koske vain raporttinäkymiä ja seurantatapaa, vaan myös datan säilyvyyteen on tullut merkittäviä eroja. GA4:ssa historiadatasi säilyy maksimissaan vain 14 kuukautta. Se on erittäin iso ja merkityksellinen muutos aiempaan verrattuna.

Datan säilyvyyden lyhytkestoisuus GA4:ssa tarkoittaa sitä, että – jos haluat historiadatan talteen pidemmältä ajanjaksolta – joudut arkistoimaan historiadataa säännöllisesti itse manuaalisesti vaikkapa Google Sheet -taulukkoon tai ottamalla käyttöön Googlen maksullisen BigQuery-pilvipalvelun, johon data arkistoituu automaattisesti. Myös Google Analytics 360 -ratkaisun käyttöönotto poistaa ongelman, mutta se on Enterprise-tason ratkaisu ja hinnoittelu on sen mukainen.

Esimerkiksi Matomo Analyticsin kanssa tällaista ongelmaa historiadatan suhteen ei tule eteen, vaan data on käytettävissäsi työkalussa paljon pidempään.

Nyt on hyvä tilaisuus vertailla eri analytiikkatyökaluja, joten suosittelen aloittamaan vertailun katsomalla vaikkapa MHPTeamSI:n julkaiseman englanninkielisen videon aiheesta.

Voimme kartoittaa yhdessä vaihtoehtoja Google Analyticsille, joista ensimmäisenä suosittelemme Matomon työkalua. Lue myös artikkelini Matomosta.

Mitä hyvää GA4:ssa on?

GA4 Top 5 ominaisuudet

  1. Yleisöperusteinen konversioseuranta eli voit optimoida ja kohdentaa mainontaa ja sitouttamiskampanjoitasi yleisön käyttäytymisen perusteella
  2. Konversioon käytetyn ajan mittaaminen eli voit seurata aiempaa tarkemmin, missä ajassa sivuvierailijat pääsevät asettamaasi tavoitteeseen eli konversioon
  3. Tapahtumapohjaisilla suppiloilla voit optimoida muun muassa sivustosi navigaation
  4. Tapahtumapohjaisen segmentoinnin edut tulevat esiin, kun haluat seurata esimerkiksi, mitä pääsivustostasi irralliseen palveluun (esim. intranet) rekisteröityneet käyttäjät yleensä tekevät pääsivustollasi
  5. Aiempaa modernimpi ja monipuolisempi raportointityökalu, jolla luot erinomaisia raportteja joko hyödyntämällä valmiita pohjia tai räätälöimällä haluamallasi tavalla

Google Analytics 4 on erittäin arvokas työkalu yrityksille, jotka haluavat ymmärtää ja hyödyntää verkkosivustonsa analytiikkaa paremmin. GA4:ssa on paljon hyviä uudistuksia edelliseen versioon verrattuna ja se on mielestäni lyömätön työkalu digitaalista markkinointia tekevälle mainonnan ja kampanjoiden optimoinnissa. Viestinnällisissä sivustoissa GA4:ää kannattaa hyödyntää navigoinnin ja tiedon löytymisen optimoinnissa, koska tapahtumapohjaiset suppilot ja konversioseurannat mahdollistavat optimoinnin aiempaa helpommin.

redandblue auttaa tuloksellisen web-analytiikan virittämisessä

Jos et ole varma, miten verkkopalvelusi web-analytiikka voi, niin ole meihin yhteydessä. Tarkistetaan yhdessä, saatko kerättyä hyödyllistä dataa ja pohditaan, miten sen avulla voisi kehittää liiketoimintaasi.

Digimarkkinoinnin ja kasvun moniottelija

Paavo Virta

040 530 1233

Lisää ajankohtaisia