• Brändäys ja yritysilme
  • Graafinen suunnittelu

Etelä-Hämeen Työllisyysalueen brändiuudistus

Etelä-Hämeen Työllisyysalue eli EHTA muodostuu Riihimäen, Hausjärven, Janakkalan ja Lopen kunnista ja vastaa työ- ja elinkeinopalveluista. Suunnittelimme EHTA:lle uuden brändi-ilmeen vauhdittamaan alueen asukkaiden tavoittamista.

Työ- ja elinkeinopalvelut siirtyvät valtiolta kuntien ja työllisyysalueiden vastuulle 1.1.2025. Työ- ja elinkeinoministeriö hyväksyi Etelä-Hämeen työllisyysalueen muodostamisen marraskuussa 2023.
Työllisyysalueen muodostavat Riihimäen kaupunki sekä Hausjärven, Janakkalan ja Lopen kunnat. Riihimäen kaupunki tuottaa Etelä-Hämeen työllisyysalueen palvelut vastuukuntana.

Redandblue vastasi työllisyysalueen brändin kiteyttämisestä, visuaalisesta ilmeestä ja graafisesta suunnittelusta. Toteutimme myös brändi-kirjan, joka dokumentoi koko suunnitteluprosessin yksiin kansiin.

Työllisyysalueen nimeksi valikoitui lyhenne Ehta. Ilmeestä haluttiin voimakas mutta empaattinen, ammattimainen mutta helposti lähestyttävä. Brändin kiteytys on “Voimaa työllisyyteen.”

Redandblue vastasi brändin suunnittelusta ja toteutuksesta brändistrategiasta graafiseen ohjeistoon. Työpajat toteutettiin Brand Sprint -menetelmällä.

Mitä toivottiin?

Etelä-Hämeen työllisyysalue halusi erottua edukseen muista työllisyysalueista. Brändin ja visuaalisen ilmeen haluttiin olevan alueella asuville ja toimiville tunnistettava ja helposti omaksuttava. Vaikka Riihimäen kaupunki vastuukuntana tuottaa Etelä-Hämeen työllisyysalueen palvelut, työllisyysalueen brändistä ja visuaalisesta ilmeestä ei haluttu rakentaa sisarilmettä Riihimäen kaupungin tai muiden työllisyysalueiden kuntien visuaalisille ilmeille.

Toteutus

Toteutuksessa hyödynnettiin Brand Sprint -menetelmää, jolla selvitettiin mitä ilmeellä halutaan viestiä, minkälainen on brändin persoona ja erottelevat tekijät, mitkä ovat brändin brändiattribuutit, kenelle viestitään ja minkälaisia viestikärkiä käytetään viestinnässä.

Sloganiksi muodostui työpajatyöskentelyn tuloksena ”Voimaa työllisyyteen”.

Ehtan hissipuheeksi määritettiin Brand Sprintin tulosten perusteella seuraava: ”Tunnemme asukkaamme ja paikalliset yritykset. Tuomme elinvoimaa alueen työllisyyteen yhdistämällä työntekijät ja työnantajat inhimillisesti. Työ luo asukkaille ja yrityksille uskoa tulevaan.”

Brändin arvolupaus on ”Olemme vahva ja inhimillinen työllistävä voima, joka yhdistää alueen asukkaat ja työnantajat.” ja arvoiksi saatiin Vahva, Yhdistävä ja Inhimillinen.

Lopputulos

Ilmeen lopputulos on muista työllisyysalueista erottuva ja värikäs. Graafisia materiaaleja voidaan tuottaa monipuolisesti hyödyntäen ilmeen laajaa väripalettia, erilaisia graafisia viivaelementtejä sekä kuvitusta ja valokuvaa.

Ota yhteyttä

Reeta Laamo

Managing Director, Co-Founder

Reeta on redandbluen toinen perustaja ja Senior Designer, joka on erikoistunut käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja saavutettavuuteen.

Puhelin: 044 362 7714