Verkkopalvelun saavutettavuuden testaaminen ja jatkuva monitorointi

  • Uutiset

Kirjoitus on viides osa Mitä tapahtuu verkossa 2025 -tapahtumaan liittyvistä artikkeleista.

Verkkopalvelun saavutettavuus ei ole staattinen tila, vaan jatkuvasti kehittyvä verkkopalvelun laatutekijä. Se, että palvelu täyttää vaikkapa WCAG 2.1 -kriteeristön A/AA-tason saavutettavuusvaatimukset julkaisun yhteydessä, ei takaa sitä, että saavutettavuus on vaikkapa vuoden päästä samalla tasolla. Uudet sisällöt sekä teknologioiden ja vaatimusten kehittyminen voivat huomaamatta tuoda mukanaan uusia saavutettavuuspuutteita, jotka vaikeuttavat palvelun käyttöä. Siksi saavutettavuus vaatii sekä testaamista että seurantaa – jatkuvasti ja systemaattisesti.

Sisällys

Verkkopalvelun saavutettavuuden testaaminen

Verkkopalvelun saavutettavuuden testaaminen

Verkkopalvelun saavutettavuuden testaaminen on sekä ohjelmallisia saavutettavuutta mittaavien työkalujen hyödyntämistä että manuaalista testaamista, jota ei voi missään nimessä sivuuttaa verkkopalvelun saavutettavuuden varmistamisessa. Saavutettavuusvaatimusten (saavutettavuusvaatimukset.fi ) mukaisia osa-alueita ei voi kaikkinensa tarkistaa myöskään silmämääräisesti edes harjaantuneella silmällä, vaan verkkopalvelua on testattava eri apuvälineillä ja menetelmillä. Yksinkertainen, mutta silti tehokas pikatesti on verkkopalvelun käyttäminen näppäimistöllä. 

Näppäimistön avulla eli vaikkapa tabilla ja enterillä navigoiden voit nopeasti selvittää, pääsetkö käyttäjänä palvelun kriittisiin toimintoihin käsiksi ilman hiirtä tai kosketusnäyttöä? Toisaalta saatat jäädä johonkin toiminnallisuuteen, kuten vaikkapa auki klikattavaan valikkoon jumiin, etkä pääse pois valikosta samalla näppäimellä, jolla avasit sen. 

Verkkokaupan saavutettavuuden testaaminen

Kun saavutettavuuden testaamista viedään eteenpäin, otetaan käyttöön eri apuvalineitä eri selaimilla ja päätelaitteilla. Esimerkiksi ruudunlukijalla verkkopalvelun käyttäminen paljastaa nopeasti saavutettavuuspuutteita, jotka muuten voisivat jäädä huomaamatta. Lisäksi saavutettavuuden testaamisessa voidaan käyttää värisokeussimulaattoria ja muita värikontrastien tarkistamiseen käytettäviä työkaluja. Verkkopalvelun sisältöjen kontrastitasot ovatkin yksi tärkeimmistä silmällä havaittavista ongelmista. Silmätestillä voit toki havaita esimerkiksi mobiililaitteilla liian pienikokoisen tekstin, jota on vaikea lukea, jos on huono lähinäkö.

Saavutettavuuden testaamisen ohjelmalliset työkalut

Redandbluen kehittäjät ja saavutettavuusasiantuntijat käyttävät saavutettavuuden tarkistamiseen verkkopalvelun kehitysvaiheessa ohjelmallisia työkaluja, kuten Webwarden -työkalua sekä WAVE -, Siteimprove – ja axe DevTools -selainlaajennuksia. Näiden avulla voimme havaita suurimman osan verkkopalvelun saavutettavuuspuutteista, mutta niiden rinnalla tarvitaan aina myös inhimillistä tulkintaa. Pelkkä kattavakaan työkalun tarjoama virheraportti korjausvinkkeineen, ei vielä kerro, onko sivusto ihan viimeisen päälle saavutettava. Toisaalta ilman näitä hyviä työkaluja saavutettavuuden testaaminen olisi paljon hitaampaa ja työläämpää.

Kognitiivisen saavutettavuuden testaaminen

Pelkkä ohjelmallinen saavutettavuustestaus ei siis yksin riitä, vaan erityisesti kognitiivisen saavutettavuuden haasteet paljastuvat usein vasta ihmisen suorittamassa manuaalisessa saavutettavuuden testauksessa. Manuaalinen testaus tarkoittaa sitä, että saavutettavuusasiantuntija käy verkkopalvelun läpi aidon käyttäjän näkökulmasta, yhdistäen teknisen osaamisen käyttöliittymän ja sisällön ymmärrettävyyteen. Tämä lähestymistapa paljastaa esimerkiksi vaikeakäyttöisen navigaation, epäjohdonmukaiset otsikoinnit, liian monimutkaiset lomakkeet tai toimintokohtaiset ongelmat, joita automaattiset työkalut eivät osaa nostaa esiin virheinä. 

Kognitiivista saavutettavuutta voivat heikentää myös raskaat tekstirakenteet, vaikeaselkoiset toimintokehotteet (CTA:t) tai visuaalisesti kuormittava ulkoasu, kuten nopeasti välkkyvät videot. Manuaalinen, asiantuntijan tekemä saavutettavuuden arviointi auttaa tunnistamaan nämä puutteet saavutettavuudesta. Tarvittaessa manuaalisessa testauksessa voidaan hyödyntää myös oikeita kokemusasiantuntijoita, joilla on rajoitteita ja ovat sen myötä harjaantuneet saavutettavuuden oikeaoppisessa testaamisessa. Tällä loppuviimein saadaan kiinni ne puutteet, jotka vaikeuttavat esimerkiksi oppimisen tai keskittymisen haasteita omaavien ihmisten asiointia verkkopalvelussa.

Webwarden & saavutettavuuden jatkuva monitorointi

On äärimmäisen tärkeää varmistaa verkkopalvelun saavutettavuuden taso myös arjessa. Tässä kohtaa jatkuva monitorointi Webwarden-työkalulla astuu kuvaan. Redandblue tarjoaa jälleenmyyjänä Webwardenia, joka mahdollistaa saavutettavuuden automaattisen seurannan parhaimmillaan koko verkkopalvelun osalta. Webwarden tunnistaa axe-core-saavutettavuusmoottorin avulla tekniset saavutettavuusongelmat verkkopalvelussa ja raportoi ne visuaalisesti, suoraan sisältöön kohdistettuna. Työkalu ei vaadi teknistä osaamista, joten sitä voi hyödyntää tehokkaasti osana omaa laadunvalvontaa. Webwardenin parhaat ominaisuudet:

  • Saat yleiskatsauksen sivustosi tilasta nopeasti dashboardin avulla.
  • Voit käyttää tarkistustilaa ongelmien paikantamiseen.
  • Tarkista helposti jokainen ongelma ja selvitä, kuinka monella sivulla se toistuu.
  • Käytä Webwardenin tarjoamia korjausehdotuksia ongelmien korjaamiseen.
Verkkopalvelun saavutettavuuden jatkuva monitorointi Webwarden-työkalulla

Saavutettavuusauditointi säännöllisesti

Verkkopalvelun tai verkkokaupan saavutettavuusauditointi säännöllisesti toteutettuna varmistaa saavutettavuuden viime kädessä. Auditoinnista saat kattavan saavutettavuuusraportin korjausehdotuksineen, jonka pohjalta tarvittavien korjausten tekeminen on tehokasta ja myös saavutettavuusseloste tulee päivitettyä ajantasalle. 

Redandblue tarjoaa saavutettavuusauditointeja alkaen 2 900 € + alv, ja palvelu on erityisen ajankohtainen nyt, kun saavutettavuusvaatimukset laajenevat mm. yksityisen sektorin verkkokauppoihin kesäkuussa 2025. 

-> Tutustu tarkemmin redandblue.fi/palvelut/saavutettavuusauditointi.

Loppukaneetti

Verkkopalvelun saavutettavuus ei ole koskaan valmis ominaisuus, vaan se edellyttää jatkuvaa seurantaa, laadunvarmistusta ja kehitystä. Vastuullisena verkkopalvelun ylläpitäjänä voit varmistaa vaikkapa hyödyntämällä Webwardenin kaltaista työkalua arjessa, että saavutettavuus elää mukana kaikessa sisällöntuotannossa ja kehityksessä.

Miten voimme olla avuksi?

Tarvitsetko apua verkkopalvelun saavutettavuuden testaamisessa ja jatkuvassa monitoroinnissa. Ota yhteyttä hi@redandblue.fi, niin sparrataan yhdessä asian parissa.

Kirjoitus on osa redandbluen Trendkatsaus – Mitä tapahtuu verkossa 2025? -kirjoitussarjaa, jonka sisällöt pohjautuvat 22.5.2025 olleen tapahtuman puheenvuoroihin.

Lue myös:

Miten verkkopalvelun saavutettavuus rakentuu.

Verkkopalveluiden tietoturva murroksessa – miten suojata WordPress-sivusto muuttuvassa maailmassa?

Tekoälykuvat ovat täällä – uskallatko ostaa niitä?

Artikkelin kirjoittaja