Blogi

23.11.2023

WordPress vs HubSpot CMS – vertailu WordPress-lasien läpi

By Petri Siltala

Jaa

WordPress vs HubSpot CMS on allekirjoittaneelle kovin mielenkiintoinen aihe ja toivottavasti myös sinua kiinnostaa näiden kahden julkaisujärjestelmän välinen vertailu. Ehkäpä siksi tämä kiinnostaa itseäni, koska olen touhunnut WordPressin parissa jo viisi vuotta, joten välillä on hyvä tutkia myös vaihtoehtoratkaisuja alan trendeistä. Tämä artikkeli on siis itsellenikin tutkimusmatka tuntemattomaan eli tässä tapauksessa HubSpot CMS:ään.

Verkkosivuston uudistus ja julkaisujärjestelmän valinta

Mikäli olet harkitsemassa verkkosivustosi kokonaisuudistusta, aihe on varmasti ajankohtainen ennen tärkeitä valintoja. Sekä WordPress että nykyisin myös HubSpot CMS ovat alan standardeja julkaisujärjestelmiä. Mutta kumpi kannattaa valita? Tässä artikkelissa tutkin näitä kahta julkaisujärjestelmää seuraavista näkökulmista:

  • hinnoittelu,
  • laajennettavuus ja
  • hakukoneoptimointi.

Muitakin vertailukohteita varmasti on, mutta tällä kertaa tutkimusmatkani kohdistui erityisesti yllä listattuihin seikkoihin.

Johdanto

Kansankielellä ytimekkäästi kuvattuna sekä WordPress.org että HubSpot CMS ovat julkaisujärjestelmiä (CMS), joiden avulla ja pohjalle voidaan rakentaa laadukas verkkosivusto, eikä kaikkea tarvitse koodata nollista. Avoimen lähdekoodin WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä monen tutkimuksen mukaan ja kehitysyhteisö on laaja, joten voidaan olettaa, että sillä on myös valoisa tulevaisuus laajojenkin verkkosivustojen ja -palvelujen alustana. WordPressiä voidaan hyödyntää myös vaikkapa mobiilisovellusten sisällönhallintajärjestelmänä, mikä voi olla jollekin ratkaiseva tekijä uutta palvelua suunniteltaessa. Mikäli haluat tutustua WordPressin etuihin paremmin, lue redandbluen artikkeli: Viisi syytä valita WordPress verkkosivuston alustaksi.

Sen sijaan HubSpot on lähtökohtaisesti markkinoiden johtava, pilvipohjainen asiakkuudenhallinta-alusta (CRM) ja inbound-markkinoinnin ja myynnin ohjelmisto, joka auttaa yrityksiä kasvamaan paremmin. HubSpot on tuonut markkinoille oman pilvi- ja lisenssipohjaisen julkaisujärjestelmän (CMS Hub), joka integroituu saumattomasti HubSpotin muihin työkaluihin. Oma tietämys ja kokemus HubSpot-ekosysteemiin rajoittuu ajoittaiseen testailuun CRM:n parissa, joten olen avoimin mielin tutkimassa systeemiä tarkemmin.

WordPress vs HubSpot CMS – hintavertailu

WordPressin hinnoittelu

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä WordPress on kaikkien käyttöönotettavissa, ilmaiseksi. Kustannukset alkavat nousta, kun sivustoa laajennetaan maksullisilla lisäosilla ja käytetään maksullista tai räätälöityä sivustoteemaa. Hosting ja ylläpito ovat myös omat kustannuseränsä, joiden hinnat vaihtelevat palveluntarjoajasta riippuen. Esimerkiksi redandbluen kautta WordPress-verkkosivuston ylläpidon kuukausihinta on alkaen 100 € / kk ja käyttöpalvelun / hostingin 40 € / kk. Näiden kiinteiden kustannusten päälle kannattaa budjetoida myös tarvittavan ylläpidon ja pienkehityksen tuntityöt, ellei niitä sisällytetä mukaan kiinteään ja sen myötä kasvavaan kuukausihintaan.

Koska WordPressin kehitysyhteisö ja toimittajakavalkadi on Suomessakin kovin laaja, laadukkaan kehityksen hinta on oletettavasti jonkin verran edullisempaa kuin HubSpotin kehitys. Toki hajontaa on eri toimittajien välisissä hinnoissa WordPress-kehityksen saralla, mutta keskiarvollinen kehitystyön tuntihinta saattaisi olla n. 100 € (alv 0%) kieppeillä.

HubSpot CMS:n hinnoittelu

Pilvipalveluna tarjottava HubSpot CMS on hinnoiteltu lisenssipohjaisesti ja pienin tarjolla oleva paketti on saatavilla ilmaiseksi. Ilmaislisenssi on mielestäni tarkoitettu korkeintaan ihan pienille mikroyrityksille ja maksimissaan 25 sivun verkkosivustosi tulee melko varmasti sisältämään asiakkaallesi näkyviä HubSpot-logoja.

Kuten Mikael Toivio on kirjoittanut Evermaden blogissa, Hubspot CMS -verkkosivuston hinta määräytyy pääasiassa lisenssien, sisällöntuotannon ja kehitystyön kautta. Toivio korostaa artikkelissaan, ettei myöskään n. 22 €/kk maksavalla Starter-paketilla pötkitä pitkälle, vaan seuraava n. 341 €/kk maksava Pro-paketti on suosituin lisenssi, jolla pärjää isompikin yritys. Tuohon kuukausilisenssiin kuuluu modulaarinen sivurakentaja (jopa 10 000 sivua), valittavissasi oleva sivustoteema ja -pohja (alkaen 0 €), hosting, domain-ohjaus, saumaton integraatio HubSpot CRM:ään ja blogin rakentaja (100 blogisivua). Mikäli sinulle riittää jokin tarjolla olevista ilmaisista HubSpot-sivustoteemoista ja saat sen avulla rakennettua arvoa tuottavan verkkosivuston, kustannukset eivät nouse tuosta 341 €/kk. Se onkin eri artikkelin asia, mitä tuolla rahalla saa ja mitä mahdollisesti ei. Räätälöitynä toteutuksena HubSpot-verkkosivuston kehitys voi olla yllättävänkin kallista, kun osaavia toteuttajayrityksiä on tarjolla paljon vähemmän kuin esimerkiksi juuri WordPress-skenessä.

Kumpi on kustannustehokkaammin laajennettavissa, WordPress vai HubSpot CMS?

Julkaisujärjestelmän laajennettavuus tarkoittaa sitä, missä määrin voit lisätä ominaisuuksia järjestelmään ja sen myötä verkkosivustoosi sekä muokata niitä tarpeidesi mukaan. Kun yrityksesi kasvaa ja toimintakenttä muuttuu, verkkosivustosi voi kaivata yhä enemmän juuri yrityksesi ja asiakkaiden tarpeisiin sopivia ratkaisuja ja ominaisuuksia. Julkaisujärjestelmän hyvä laajennettavuus tekee asioista helpompaa (ja halvempaa).

WordPressin laajennettavuus

WordPress on todella hyvin laajennettavissa ja skaalattavissa haastavampiinkin tarpeisiin. Voit halutessasi käyttää valmisteemoja, tunnettuja sivurakentajia ja lukuisia eri lisäosia, joilla verkkosivustosi voi kasvaa ja kehittyä sekä yhdistyä eri taustajärjestelmiin, kuten vaikkapa HubSpot CRM, mutta asiassa piilee myös sudenkuoppia. Kun yhdistää valmisteeman, jonkin sivurakentajan ja lukuisan määrän eri lisäosia, voi päätyä tilanteeseen, että verkkosivuston päivittäminen ja ylläpito osoittautuu haastavaksi tai jopa mahdottomaksi.

Kun lähtee laajentamaan WordPress-verkkosivuston toiminnallisuuksia, on syytä varmistaa, että esimerkiksi käytetyt lisäosat ovat yhteensopivia uusimman WordPress-version kanssa ja saavat päivityksiä säännöllisesti. Sillä varmistutaan myös lisäosien tietoturvallisuudesta. Valmisteemoja ja sivurakentajia käyttäessä on huomioitava rajoitukset räätälöinneissä, kun osaavankin koodarin voi olla haastavaa tehdä räätälöintejä valmisteemaan, joka käyttää jotain sivurakentajaa. Myös saavutettavuuden ja käytettävyyden suhteen voi tulla pullonkauloja valmisteemoista ja sivurakentajista.

Emme redandbluella käytä valmisteemoja ja sivurakentajia, vaan teemme pääsääntöisesti räätälöityjä toteutuksia, joissa hyödynnetään mahdollisimman paljon WordPressin perusominaisuuksia, kuten Gutenberg-editoria, joten verkkosivuston laajennettavuuden suhteen esteet on minimioitu. Käytettävät lisäosat, joilla sivuston toiminnallisuutta voidaan laajentaa kustannustehokkaasti, arvioidaan erityisellä tarkkuudella. Pääsääntöisesti käytämmekin pitkään hyväksi todettuja lisäosia, kuten esimerkiksi Advanced Custom Fields (Gutenberg-lohkojen laajentaminen), Polylang Pro (kieliversiointi), Gravity Forms (verkkolomakkeet) ja Yoast (hakukoneoptimointi).

Itse näkisin, että avoimen lähdekoodin ekosysteeminä WordPress on laajennettavuudeltaan paljon parempi kuin HubSpot CMS.

HubSpot CMS:n laajennettavuus

Vaikuttaa siltä, että HubSpot CMS:n laajennettavuus voi osoittautua yllättävän haastavaksi ja kalliiksi, koska ekosysteemi on suhteellisen uusi, eikä kehittäjiä ole saatavilla kovinkaan paljon, vielä. HubSpot CMS sivustojen koodaamisessa käytetään alustan omaa syntaksia (HubL), jonka kehitystä Hubspot kontrolloi, joten kehittäminen ei ole niin joustavaa kuin WordPressillä. Olettaisin, että markkinoijille ja muille kuin koodareille HubSpot CMS tarjoaa ihan hyvää laajennettavuutta muun muassa modulaarisen sivueditorin ja laadukkaan oloisten valmiiden verkkosivuteemojen muodossa. Parasta antia HubSpot CMS tarjoaa saumattomalla integroitumisellaan HubSpotin muihin työkaluihin, joten esimerkiksi hyvin toimivia ja tehokkaita liidikoneita sillä voi varmasti tehdä.

Kuten HubSpotin omassa blogissa kirjoitetaan, CMS on rakennettu HubSpot CRM:n päälle, ja se tarjoaa käyttäjälleen suoran pääsyn liidien keräämisen, kontaktien hallinnan ja analytiikan työkaluihin samassa paikassa kuin verkkosivun sisällönhallinta. Jokainen verkkosivustolla tapahtuva vuorovaikutus tallennetaan CRM:ään raportoinnin helpottamiseksi. Uudet liidit verkkosivustolta tallennetaan myös automaattisesti CRM:ään yhteystietoina, jotka voi järjestää luetteloiksi ja seurata liidin matkaa helposti ensimmäisestä vuorovaikutuksesta ostoon asti.

Muutama sana hakukoneoptimoinnin eroista WordPressin ja HubSpot CMS:n välillä

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä on muitakin kuin laadukas, hakukoneoptimoitu verkkosisältö. SEO vaatii tänä päivänä verkkosivustolta myös teknistä suorituskykyä ja hyvää käyttökokemusta, jotta hakukoneiden kärkisijojen tavoittelu on mahdollista etenkin paljon kilpailuilla hakusanoilla. Myös verkkosivuston saavutettavuudella on vaikutusta hakukonenäkyvyyteen ja sinulla on oltava suunnitelma sisältöjen optimoinnista, joten mikään ihan yksinkertainen asia se ei enää ole. Tutustutaan vähän, miten nämä kaksi CMS-vaihtoehtoa eroavat toisistaan hakukoneoptimoinnissa.

Hakukoneoptimointi (SEO) ja WordPress

Jos valitset WordPress-verkkosivuston, voit käyttää eri ohjelmistoja, kuten Übersuggest tai SEMRush, avainsanatutkimukseen ja erinomaisia WordPress-laajennuksia, kuten Yoast SEO tai Rankmath, avainsanojen optimointiin, metatietojen muokkaamiseen, XML-sivustokartan luomiseen ja yleisiin SEO-vinkkeihin. Kuten rcreativen blogissa on mainittu, jopa Yoastin ilmainen versio auttaa sinua saavuttamaan sivujen tai artikkeleiden tekstisisällöissä joitain asioita, joita HubSpot ei pysty – kuten esimerkiksi mukautettuja ja monipuolisia, strukturoituja metatietoja.

Kirjoitin aiemmin redandbluen blogiin artikkelin, jossa annoin perustason vinkkejä hakukoneoptimoinnissa onnistumiseen, joten käy nappaamassa vinkit talteen.

Hakukoneoptimointi (SEO) & HubSpot CMS

HubSpot CMS:n etuna on sisäänrakennetut hakukoneoptimoinnin työkalut. Perusasiat ovat varmasti kunnossa ja esimerkiksi XML-sivukartta muodostuu automaattisesti hakukoneita varten. HubSpotin sisäänrakennetut työkalut sisältävät myös

  • työkalun hakusanatutkimukseen,
  • suosituksia sivun sisältöjen optimointiin ja
  • integroitumisen Googlen Search Consoleen.

HubSpot CMS:n sisäänrakennettujen SEO-työkalujen lisäksi HubSpot tarjoaa analytiikkaa ja SEO-analyysiä erillisillä työkaluilla, joten hakukoneoptimoinnin ja siinä onnistumisen analysointi on oletettavasti hyvällä mallilla. Vaikka WordPress tarjoaisikin monipuolisemmat mahdollisuudet ja lähtökohdat verkkosivuston hakukoneoptimointiin, ovat HubSpotin vastineet siihen vähintäänkin tutustumisen arvoisia.

Loppusanat: WordPress vai HubSpot CMS?

Kuten artikkelistani käy ilmi, WordPress on itselleni paljon tutumpi kuin HubSpot CMS ja tietämykseni HubSpot CMS:ään pohjautuu tällä erää muutamiin eri lähteisiin. Sanoisin, että WordPress soveltuu oikein tehtynä ja harkitusti käytettynä kaikille, jotka tarvitsevat laadukkaat verkkosivut, liidikoneen tai monipuolisemman, hyvin skaalautuvan verkkopalvelun. WordPress on parhaimmillaan tietoturvallinen ja sujuvasti eri taustajärjestelmiin integroituva sekä mahdollistaa tarvittaessa vaikkapa haastavamman headless-toteutuksen.

HubSpot CMS on näin maallikon silmin suljetumpi ympäristö, joka mahdollistaa kuitenkin räätälöinnin, mutta osaavia ohjelmoijia voi olla vaikea löytää sille tällä hetkellä. HubSpot CMS sopii varmasti loistavasti yrityksille, jotka integroivat verkkosivustoon HubSpotin muut työkalut, kuten CRM:n ja markkinoinnin automaation työkalut, kunhan HubSpot CMS:llä rakennettu verkkosivusto mahdollistaa tarpeiden ja tavoitteiden täyttämisen.

Ota yhteyttä ja aloita verkkosivu-uudistus

Lisää ajankohtaisia