Redandbluen vuosi 2024

  • Uutiset

Vuosi 2024 oli sosiaalisen median perusteella monelle vaikea niin henkilökohtaisessa elämässä kuin työrintamallakin. Vuoden teemasanana voidaankin pitää resilienssiä – sitä on vaadittu niin yritysten johdolta kuin henkilöstöltä. 

Määrittelimme vuoden 2024 alussa tarkkaan strategiamme, tavat sen toteuttamiselle ja mittarit onnistumiselle. Nopeasti muuttuvina aikoina tulevaa on ollut vaikeaa ennustaa, mutta on parempi olla joku suunnitelma kuin ei mitään suunnitelmaa. 

Tehokkaalla johtoryhmätyöskentelyllä olemme pystyneet toimimaan joustavasti vastaten vuoden aikana muuttuneisiin suhdanteisiin ja epätasaiseen projektitilanteeseen. Keskusteleva, hyvässä hengessä toimiva johtoryhmä onkin ollut näin toimitusjohtajan näkökulmasta arvokas lisä muutostenhallinnassa ja päätösten tekemisessä.

Redandbluen johtoryhmä kokoontuu noin kvartaaleittain strategian, myynnin ja muiden aiheiden tiimoilta.

Yrittäjänä olen tottunut tekemään paljon töitä ja käymään läpi erilaisia tilanteita. Siksi talouden laskusuhdanne ja siihen liittyvät lieveilmiöt eivät ehkä ole tuntuneet niin pahoilta – nyt on kohdattu vain eri tyyppisiä haasteita kuin aikaisemmin. Esimerkiksi myyntityön osalta olemme joutuneet miettimään tarkkaan kilpailutekijämme ja kehittyneet paljon ns. pakon edessä, kun projektit eivät ole ländänneet sisään entiseen tapaan. 

Vuosi ei kuitenkaan ollut kokonaisuutena huono: Liikevaihdon kasvun osalta emme päässeet suuniteltuun 30 % kasvutavoitteeseen, mutta liikevaihto kasvoi silti 8,5 % ja tulos jäi plussalle (tilinpäätös on vielä kesken). 

Moni asia strategisista tavoitteista toteutui, esimerkiksi henkilöstö- (eNPS 57) ja asiakastyytyväisyysluvut (NPS 56) ylittivät tavoitteet. Onnistuimme myös täyttämään suunnitellut rekrytoinnit ja mm. kasvumarkkinoinnin tiimi kasvoi kolmeen ja huolenpitotiimi neljään asiantuntijaan. 

Redandbluen henkilöstön tyytyväisyyttä kuvaava eNPS-luku oli 57 ja asiakastyytyväisyyttä kuvaava NPS-luku erinomainen 56.
Liikevaihdossa ylitettiin kahden miljoonan rajapyykki ja kasvua viime vuoteen oli 8,5 %.

Työhyvinvointi vol. 2

Yksi megatrendiksikin luokiteltu haaste AI:n siivittämässä nopeatempoisessa työssä yhdistettynä ilmastonmuutoksesta ja sodista kertovaan “vapaa-ajan uutisointiin” on työssä jaksaminen. Reaktiona tähän trendiin IT-jätti Gofore ilmoitti loppuvuodesta, että alkaa raportoimaan mielenterveydestä johtuvien poissaolojen määrät.

Mielenkiinnosta kysyin työterveydestä mikä tilanne on meidän yrityksessämme, ja selvisi että vuonna 2024 poissaoloista 20 % johtui mielenterveydellisistä syistä. Jäämme seuraamaan tämän lukeman kehitystä tulevina vuosina, mutta lähtökohtaisesti jokainen prosentti on liikaa. 

Koska maailmanlaajuinen trendi on nouseva, mielen hyvinvoinnin tukemiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota jatkossa. Meillä on ollut käytössä henkilöstölle mahdollisuus lyhytterapiaan matalalla kynnyksellä sekä teemme joustoja esimerkiksi työajan lyhentämisen osalta. Mahdollistamme myös työskentelyn ulkomailta, joka on joillekin talven pimeinä kuukausina ollut helpotus. 

Seuraavassa redandbluen johtoryhmässä (johon btw voi osallistua kuka tahansa henkilöstöstä vierailevassa roolissa) mietitään, miten tätä haastetta taklataan meidän yrityksessä jatkossa entistäkin paremmin.

Pärjäsimme työhyvinvoinnin mittareilla 2024 vuoden osalta muutoin tavoitteidemme mukaisesti. Työtyytyväisyyttä mittaavan Officevibe-sovelluksen pulssilukema on ollut koko vuoden 7,9/10 tasolla ja eNPS oli vuoden lopussa 57. 

Työntekijöiden tyytyväisyyttä ja hyvinvointia kuvaavan Good Vibes -sovelluksen kautta lähetettiin 181 kiitoskorttia työkavereille.

Olemme lisänneet lähiesihenkilötyötä ja tavoitteena on talon sisältä roolitettujen sekä uusien rekryttävien tiimiesihenkilöiden myötä lisätä henkilökohtaisia kohtaamisia esihenkilön kanssa entisestään. 

Yhtenä työviihtyvyyden mittarina voisimme pitää myös sitä, että sekä kesäjuhliin että pikkujouluihin osallistuivat jotakuinkin kaikki. Työpäivien osalta emme ole pakottaneet ketään lähityöhön, mutta toimistolla käy päivittäin sekä vakio- että vaihteleva porukka, ja työpisteet ovat olleet vapaaehtoisuudesta huolimatta ahkerassa käytössä. 

Helsingin toimistolla on nähty myös paljon retropelien pelaamista ja toimistokoiria. Yrityksen kuluissa puolestaan on ollut reippaasti kuitteja afterworkien sipsi/olut-tarjouiluista. Iltapäivisin avotilan TV:ssä on välillä loimunnut pikselinen takkatuli ja kaiuttimissa soinut jazz luomassa tunnelmaa. Näillä näkymin myös tulevaisuudessa toimistolle tuleminen on vapaaehtoista. 

Vuoden 2024 pikkujoulujen aktiviteettina toimi pakohuone.
Pikkujoulujen ruokailuna nautittiin viiden ruokalajin illallinen.

Liike

Redandbluella on saanut jo pidempään käyttää tunnin viikossa liikuntaan. Hyödynsimme tätä etua yhteensä 331 tuntia vuoden aikana. Lajeina on ollut aktiivisimpana sulkapallo Merihaan elämyksellisessä palloiluhallissa, mutta lisäksi on ollut mm. salibandyä, padelia ja kävelylenkkejä. Myös toimistojooga on tehnyt paluun, ja käynnistimme Sauna-klubin, jossa vieraillaan eri saunoissa Helsingin seudulla. 

Helsingin toimistolle hankitun pingispöydän myötä redandbluelaisille on koodattu oma ranking-palvelu, joka on saanut suuren suosion “iltavuorolaisten” keskuudessa (osa tulee toimistolle vasta neljän aikoihin pelaamaan pingistä!). 

Firman liikuntahetkiin teetimme loppuvuodesta omat urheilusukat, jotka saattavat muuten olla maailman ensimmäiset saavutettavuusteemaiset sukat. 

Pingiskerho kokoontuu toimistolla viikottain joko virallisesti tai spontaanisti.
Aamiaisseminaariin suunnittelimme oman verkkosivujen ekologisuutta selvittävän testin kaikille osallistujille.

Vastuulliset verkkopalvelut

Isona teemana vuoden 2024 läpi on kulkenut verkkopalveluiden vastuullisuus. Vuoden alussa saimme kaksi finalistipaikkaa Grand Onen Ekologisin verkkopalvelu -kategoriassa – se oli hyvä startti vastuullisen strategiamme toteutumiselle. Tänä vuonna pääsemme iloksemme tuomaroimaan kyseistä sarjaa (go Ykä!). 

Keväällä saimme Koodia Suomesta hiilineutraaliusmerkin, joka vaati yrityksen hiilijalanjäljen laskemista sekä päästöjen kompensointia. Projektitasolla teemme paljon mittausta ja optimointia kaikkiin rakentamiimme palveluihin, jotta oma osuutemme digitaalisesta ympäristökuormasta pysyisi mahdollisimman pienenä.

Loppuvuodesta järjestimme aamiasseminaarin aiheesta Ekologiset ja suorituskykyiset verkkopalvelut. Seminaarissa pohdimme aihetta terminologian ja mittaamisen osalta, sekä esittelimme aiheeseen liittyvän asiakastyön. Rakensimme seminaaria varten myös itsearviointityökalun, jonka avulla verkkosivustojen omistajat voivat tehdä testin sivustonsa energiatehokkuuden toimenpiteiden tasosta.

Saavutettavuus on ollut myös läpileikkaava teema kaikessa tekemisessämme. Teimme yhteensä 16 julkaistua uutta palvelua, joista kaikki täyttävät saavutettavuuden AA-tason. Viime vuoteen nähden julkaistuja sivustoja on vähemmän, mutta osa projekteista on kooltaan laajoja ja teknisesti vaativia. Olemme tehneet myös itse jonkin verran saavutettavuusauditointeja ulkopuolisiin palveluihin. 

Laajemmista verkkopalvelutoteutuksista esimerkkeinä mainittakoon Suomen kulttuurirahaston verkkopalvelu, Kuntarahoituksen verkkopalvelu, Kopioston lupakauppa, Lapin ammattikorkeakoulun verkkopalvelu, Moottori verkkolehti sekä Mannerheimin lastensuojeluliiton neljä kirjepalvelua

Teknologioiden osalta olemme ottaneet harppauksia pelkkien WordPress-sivustojen tekemisestä sovelluksiin, jotka hyödyntävät WordPressin julkaisujärjestelmää, mutta sivuston ohessa toimiva applikaatio on toteutettu Vuella (Kopioston lupakauppa, MLL nettikirjepalvelut).

Uusia saavutettavia verkkopalveluita julkaistiin yli 15+ vuonna 2024.

Haltuunotot ja huolenpito 

Vuoden mittaan olemme ottaneet haltuun ison määrän muiden tekemiä verkkopalveluita ja verkkokauppoja. Näistä laajin kokonaisuus on ollut julkisen kilpailutuksen voiton kautta meille tulleet Sitran verkkopalvelut, joihin olemme tehneet aktiivista jatkokehitystä koko syksyn ajan. 

Haltuunotot ja isompien projektien siirtyminen jatkokehitysvaiheeseen on mahdollistanut meille huolenpitotiimin kasvattamisen. Tarkoituksena on lisätä asiantuntijoita tiimiin myös heti alkuvuodesta, jotta pystymme pitämään asiakaspalvelun laadun ja palveluiden tietoturvan nykyisellä – eli erinomaisella – tasolla. 

Ylläpitomme ratkaisi 704 tikettiä koko vuonna pitäen myös erinomaisesta asiakastyytyväisyydestä huolen.
Ylläpidon asiakastyytyväisyys oli huimat 95 % vuonna 2024.

Ratkaisimme viime vuonna 704 tikettiä ja koko vuoden keskiarvo asiakaspalvelun laadun osalta on kiitettävä: 95 % asiakkaista on ollut tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Tietoturvan osalta kouluttauduimme koko yrityksen voimin, ja kehittäjät kouluttautuivat lisäksi ohjelmistokehityksen prosessien tietoturvan osalta. Nimesimme tietoturvavastaavan ja teimme suunnitelmia tietoturvan parantamiseksi entisestään.

Henkilöstö käytti yhteensä 190 tuntia kouluttautumiseen, osa yrityksen yhteisiä koulutuksia esimerkiksi tietoturvasta ja osa omatoimisia.
331 tuntia käytettiin liikuntaan työajalla, tässä suosituimpia lajeja sulkapallo, pingis sekä etälenkit.

Tekoälyn hyödyntäminen

Asiakkaiden puolelta kiinnostusta erilaisiin tekoälyratkaisuihin on ollut runsaasti. Yleisellä tasolla olemme linjanneet, että tuottamamme AI-ratkaisut tulee olla linjassa verkkosivustojen energiatehokkuuden optimoinnin kanssa. Tulevaisuus näyttää mitä tämä käytännössä tulee tarkoittamaan ja mitä esimerkiksi jätetään tämän vuoksi tekemättä.

Vuoden 2024 aikana toteutimme muutaman tekoälypohjaisen ratkaisun asiakkaiden sivustoille mm. käännösten ja sisällöntuoton avuksi. GitHubin Copilot on käytössä kaikilla devaajilla.

Kasvumarkkinointitiimi on hyödyntänyt AI-työkaluja hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon tukena.

Designpuolella tekoälyä on hyödynnetty upeiden kuvien ja videoiden tuottamiseen mm. Ami-säätiön somekampanjan kuvissa sekä Ace Import Groupin brändikuvissa. Designtyössä tutut ohjelmistot Figma ja Photoshop ovat kehittyneet nopeasti AI:n saralla tehostaen ja helpottaen rutiinitöitä sekä monimutkaista kuvankäsittelyä. Olemme tässä kehityksessä olleet mukana etukenossa, sillä designin tekeminen tulee muuttumaan väistämättä AI:n myötä tulevina vuosina.

Yksi Ace Import Groupin uusista brändikuvista.
Ami-säätiön somekampanja NEET-nuorista.

Hyvällä draivilla vuoteen 2025

Redandbluen omistukseen ja hallitukseen ei ole tullut muutoksia. Hallituksessa jatkavat viime vuoden tapaan hallituksen puheenjohtajana Marko Puumalainen ja jäseninä Teemu Uotila sekä Reeta ja Petteri Laamo.

Vuodelle 2025 tavoittelemme vallitsevasta markkinasta huolimatta kohtalaista kasvua sekä noin 10 % kannattavuutta.

Ehdimme jo laskea vuoden 2024 hiilidioksidipäästömme, ne olivat 70 tonnia CO2-päästöjä. Päästöjen ilmastovaikutus kumottiin tukemalla tuulivoimaprojektia Intiassa.

Alensimme hiilidioksidipäästöjämme 1,5 % vuoden takaisesta 70 tonniin, mikä kaikki on myös kompensoitu arvojemme mukaisesti.

Tällä hetkellä meillä on auki useita rekryjä, ja pyrimme täyttämään paikat nopeasti. Joku voisi sanoa, että olemme hulluja, kun näinä aikoina palkkaamme useita ihmisiä, mutta yrittäjävuodet ovat opettaneet, että kannattaa toimia aina sen hetkisen parhaan näkemyksen mukaan. Kauhun tasapaino on aina sama, joko liian vähän töitä tai liian vähän tekijöitä.

Ensi vuodelle meillä on tällä hetkellä hyvä näkyvyys ja alkuvuoteen on luvassa kiinnostavia projekteja: kahden museon verkkopalvelu-uudistukset, ison järjestön brändin ja kolmen verkkopalvelun uudistukset, uuden teollisuusalueen brändi sekä viime vuodelta jatkuu Lapin yliopiston verkkopalvelun uudistus. 

Alkuvuodesta tulemme julkaisemaan uusia yrityspuolen casejä – Pharmian, Hill Auditin ja Ace Import Groupin brändi- ja verkkosivustouudistukset. 

Näillä eväillä on hyvä fiilis ponnistaa vuoteen 2025!

– Reeta

Ja P.S. jos tarvitset uuden verkkopalvelun, brändin tai digimarkkinointia, laita viestiä reeta@redandblue.fi tai soita 044 362 7714.